Namron Termostater

Jeg har en utvalg av Namron termostater jeg kjøpte ved forskjellige tidspunkter etter at jeg flyttet inn i mitt nye hus.
Zigbee Touch funker helt upåklagelig og jeg er svært fornøyd med disse.
Noen billigere versjoner jeg har kjøpt på tilbud er Z-wave termostaten og Zigbee termostaten, altså versjonene med knapper istedenfor touchscreen.

Disse to er noenlunde brukbare, og en vesentlig fordel er at de kan fungere uten sensor: jeg har nemlig to rom der “termostaten” var plassert utenfor rommet og uten sensor (en tanke til elektrikeren der…), dermed må de fungere i prosent-modus som effektregulator.
Mens Z-Wave-utgaven funker noenlunde greit, er det ikke mulig å stille inn temperatur for Zigbee’n, som er ekstra merkelig da Tibber faktisk klarer å stille inn temperatur på samme enhet gjennom FH-integrasjon. Her må det være noe feil i appen.

Det er noe skuffende at Z-wave og Zigbee ikke er helt standard som jeg hadde antatt.

Jeg tenker også på hvordan disse enhetene kunne støttes bedre, spesielt med litt bedre støtte for effektregulator-modus (f.eks. kjøre kun de 12 billigste timer av døgnet).

Jeg har ikke helt ubrukbare kodeferdigheter og motivasjon for å få disse enheter til å fungere bedre. Jeg er ny som FH-bruker og setter stor pris om noen kan peke meg hvordan jeg kan bidra til å forbedre støtte av disse enheter.

Ja, det er forskjellige implementasjonen av de som gjør det vanskelig for hub produsentene.

Anbefaler du sender en melding til @Anders og diskutere mulighetene med en av ansattene.

1 Like

Jeg har også to av Zigbee termostatene fra Namron med knapper som du linker til - den éne har jeg etter mange forsøk klart å koble opp mot Hub’en, men den endre er jeg i ferd med å gi opp. Måtte du bruke noe “triks” for at Hub’en skulle se den, eller dukket den opp umiddelbart? Forøvrig fungerer det fint å endre setpunkt/nattesenking på den éne jeg har koblet opp via FH.

Hei, ingen spesielt triks for oppkoblingen, men Zwave-versjonen er mer tungvint - den mottar ikke settpunkt, men lar meg lese temperaturen. Settpunktet må jeg sette for hånd.
Zigbee er motsatt.

1 Like

Er det fortsatt problemer med dette? Jeg har sett på denne fra Namron. Hvis det fortsatt er trøbbel så får jeg vel gå for den siste FH termostaten med strømmåling da https://www.elektroimportoren.no/?Article=4512738&Referer=googleshopping&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw7-SvBhB6EiwAwYdCARAM-LUceoJfz7NNw3vlNVriJU-bxR2Ep3KVUwQ8nmas136d84GUBBoCvFUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Hei!
Jeg er faktisk litt usikker på om det er et problem lenger. Jeg vill enten gått får FH termostat eller denne: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-touch-termostat-16a-sort/4512753/Product.html?Event=recommendation som vi vet er støttet.