Jeg har en utvalg av Namron termostater jeg kjøpte ved forskjellige tidspunkter etter at jeg flyttet inn i mitt nye hus.
Zigbee Touch funker helt upåklagelig og jeg er svært fornøyd med disse.
Noen billigere versjoner jeg har kjøpt på tilbud er Z-wave termostaten og Zigbee termostaten, altså versjonene med knapper istedenfor touchscreen.
Disse to er noenlunde brukbare, og en vesentlig fordel er at de kan fungere uten sensor: jeg har nemlig to rom der “termostaten” var plassert utenfor rommet og uten sensor (en tanke til elektrikeren der…), dermed må de fungere i prosent-modus som effektregulator.
Mens Z-Wave-utgaven funker noenlunde greit, er det ikke mulig å stille inn temperatur for Zigbee’n, som er ekstra merkelig da Tibber faktisk klarer å stille inn temperatur på samme enhet gjennom FH-integrasjon. Her må det være noe feil i appen.
Det er noe skuffende at Z-wave og Zigbee ikke er helt standard som jeg hadde antatt.
Jeg tenker også på hvordan disse enhetene kunne støttes bedre, spesielt med litt bedre støtte for effektregulator-modus (f.eks. kjøre kun de 12 billigste timer av døgnet).
Jeg har ikke helt ubrukbare kodeferdigheter og motivasjon for å få disse enheter til å fungere bedre. Jeg er ny som FH-bruker og setter stor pris om noen kan peke meg hvordan jeg kan bidra til å forbedre støtte av disse enheter.