Namron ZigBee termostat

Hei
Montert flere Namron ZigBee termostater i et hus nå.
Er det noen som vet om den kan rapportere tilbake til hub status på gulvføler? Har store problemer med styring av varmen der termostaten står utenfor rommet :frowning:

Jeg har i badet hvor termostaten er i gangen. Jeg bruker gulvføleren i badet - fungerer utmerket.

Min er zwave, men ellers det samme enhet.

Takk for svar. Tror der forskjellen ligger. ZigBee og Z-wave

Hav er det som skjer og hva vil du få til?

Konfigurasjon er nesten det samme.

Hei!
Hele forskjellen her er at det er z-wave og zigbee.
På z-wave får man 3 kanaler:
ch_0 = termostatfunksjon
ch_1 = termostat og romføler
ch_2 = gulvføler
Dette betyr at man kan mikse og trikse med kanalene for få ønsket funksjon og føler. Om man kun bruker gulvføleren kan man plassere 0 og 2 i samme rom.
Problemet med Zigbee-versjonen er at denne ikke har kanal 0 og da blir det en utfordring med de som kun ønsker gulvføleren, dessverre :confused:

1 Like

Takk for svar. Er det et håp om at dette vil kunne komme med en oppdatering eller er det rett og slett så enkelt at jeg må bytte termostatene fysisk til z-wave for å få ønsket funksjon?

Hei,
Ble litt forvirret her nå - monterte nettopp 3-4 Namron Touch Zigbee deriblant 1 på et av badene og var sikker på at jeg valgte Floor sensor på badet uten problemer med denne Zigbee varianten - foretrekker alltid Zigbee så lenge det er tilgjengelig.

Har kjørt HeatIt Z-TRM3 frem til nå men har startet utskiftning av disse både for å komme over på Zigbee og fordi jeg bare syns “kvaliteten” i HeatIT termostatene er litt mye plastic og da Z-Wawe som ikke har så mange pluss i boka her.

Mener du sikkert at Namron Touch Zigbee ikke kan bruke floor sensor?

  • er jo ganske viktig å kunne kjøre floor sensor på betonggulv så dersom du har rett i dette må jeg vurdere et skifte igjen ihvertfall på badet. (skal dobbeltsjekke med elektriker i morgen)

/Håvard

Hei!
Posten min litt utdatert. Det har kommet en oppdatering siden, og den gjør at valgt føler på termostaten blir lagt på kanal 1 i systemet :+1:

2 Likes

Nice! Takk:-)
Hadde uansett en elektriker innom i dag som bekreftet at Namron Zigbee Touch kjører helt fint på gulv-føler. Blir til og med levert med egen gulvføler kabel i boksen nå.

Må si at jeg så langt er mye mer skuffet over selve FH Smarthub 2 - har brukt Homey Pro et par år nå og må si fleksibilitet, brukervennlighet, funksjonalitet og muligheter ligger mange divisjoner over Futurehome. Kjøpte FH for å teste/sammenligne litt og hadde hørt at den hadde kommet seg mye siden 1. versjon. Godt mulig det er jeg som er sær men så langt ligger FH ann til enn levetid på max en uke hos meg - kjører Homey Pro på 3 forskjellige lokasjoner.

Tar gjerne imot inspill og andre meninger:-)

/Håvard

Takk for innspill!
Vi har over en lengre tid nå hatt fokus på brukeropplevelse i appen. Utvikling tar tid og mange komponenter bygger på hverandre, så vi har ennå ikke sett effekten av jobben vi har gjort/gjør.
Om du har noen konkrete punkter du mener MÅ på plass for å snu deg (og sikkert brukere av andre system), er det er bare å poste her. Det tas imot med takk :smiley:
Jeg syns også det er gøy at du gir oss et ærlig forsøk, og i tillegg engasjerer deg her!

2 Likes

Hei @Anders og takk for tilbakemelding.
Beklager om det blir litt mye klaging og sutring fra min kant her men ble bare litt frustrert, da forventningene var et system som skulle være enkelt og bruke uten krav til it-kompetanse. Nå har jeg vært IT-mann i mange år så er kanskje feil mann, men jeg måtte faktisk ha hjelp fra support for å få opp en basic automasjon for å skru på og av lys via motion sensor fra Philips Hue - en til dag og en til natt. Noe som tok 3 minutter i Homey Pro uten å trenge en google en gang, og etter min mening var mye enklere og mer logisk. Så siden du spør - her en kjapp liste og ting jeg egentlig tok som en selvfølge i SH2. (kjøpte en FH SH1 for et par år siden som jeg slengte rett på finn.no etter 3-4 dager da jeg følte den ikke var i nærheten av å kunne erstatte Homey Proéne mine)

Har bygget opp et par-tre supportavdelinger selv så jeg vet jo at brukere og kunder generelt liker å føle at de blir tatt på alvor, og jeg er intet unntak, så takk for at du tok deg tiden:-)

Liste over ting jeg savnet/tok som en selvfølge var på plass i SH2:
*At det var et webinterface man kunne jobbe i (jeg er er klar over Thingsplex)
*At automasjonene var mye enklere og mer intuitive - opplever Homey Pro å være mye lettere og sette opp. Jeg er ingen koder så forventningene var ikke på det nivået, men hadde i det minste trodd jeg ville finne ut av det ganske greit.
*At appen var stabil nok til og kunne jobbe i uten og måtte reboote, tømme cashen og bekrefte GDPR på nytt hvert 5-10 minutt.
*Frustrerende og måtte kjøre factory reset på Philips Hue Bridge og adde samtlige PH devicer på nytt - 30-40 stk. av dem for å få det til å fungere i FH Smarthub2.
*At ikke strømkontrollen fungerte skikkelig med Tibber Pulse
*Kanskje “off topic” men selv bullet listen i denne teksten i dette supportforumet fikk jeg ikke til å fungere. Kan ikke huske å ikke ha fått en bulletliste til å fungere før faktisk - men endte da med manuelt å legge inn stjernetegn i stedet.

Ja det var det første som datt ut av hodet, men har ikke fått tid til å teste så mye heller da jeg har vært opptatt med support, og med og logge inn og ut av appen hele tiden.
Synes det er helt topp med et norsk selskap som prøver og bygge noe slikt som dette, og jeg vet godt av egen erfaring at det ikke er bare bare og bygge hverken software eller supportavdelinger eller alt det andre som skal på plass i en bedrift - men virkeligheten var så langt unna de forventningene jeg følte var blitt skapt at frustrasjonen ikke var til å stoppe.

Så akkurat nå vet jeg faktisk ikke om også SH2 havner i rett på dynga i påvente av SH3. da Egentlig er jeg godt fornøyd med Homey Pro, men får kanskje se an et par dager hvordan det utvikler seg heretter. Venter ihvertfall litt til før jeg bytter de to andre Homey Proéne jeg har på hytta og i huset:-)

Mvh
Håvard
t:45268173

2 Likes

Hei
Jeg har ny smarthub og fikk installert en slik termostat nylig. (Namron el.nr. 4512753).
Den lar seg fint legge inn som tempregulator for dette rommet i appen og fungerer men under energi-tilen og strømkontroll (lynsymbolet) står det at ingen av mine enheter er kompatible med strømkontroll. Forutsetter denne funksjonen FH -HAN-leser? Jeg har tibber pulse.

Ja - for strømkontroll man må ha FH HAN. Andre HAN kanskje kommer senere, men jeg tipper andre ting er høyere på prioritetsliste.

1 Like

Da er FH HAN på plass men strømkontroll fungerer fortsatt ikke. Se min nyeste post: Event collector, automasjoner eller strømkontroll fungerer ikke