Valg av z-wave termostater?

Jeg er i markedet etter 5 stk z-wave termostater som skal kommunisere med Heatit Z-Water for å styre vannbåren gulvvarme.

Hvilke alternativer finnes, og hvilke erfaring har man med de forskjellige?

Har sett på Heatit Z-TRM3 og Namron Z-Wave Touch Termostat.

Jeg har begge typer som jeg bruker med varmekabler.

Heatit TRM3 - fungere bra gjennom futurehome, men mer tungvendt å bruke manuelt (flere tastetrykk). Inkludering var litt vrient. Kan ha internt, externt, og gulv sensor. Viser kun instilt temp på display.

Namron zwave touch - var nettop installert - lett å inkludere og bruke
manuelt, men har kun intern og en externt sensor. Display er mer oversiktlig til bruk med varmekabler. Flere modus å velge fra om man ikke bruker zwave om det er viktig.

Men jeg vet ikke hvordan de ville ha fungert med Z-water.

Det var litt “plunder” med å inkludere Z-TRM3 førte gang jeg gjorde det, men neste gang gikk det enklere.
På Z-TRM kan man velge om den som default skal vise innstilt eller målt temperatur.
Jeg har satt den til å vise målt temperatur.
Jeg bruker stort sett FH med modus’er og Z-Wave-protokollen til å styre termostatene, men det er greit å ha muligheten til manuell endring.

Takk for tilbakemelding om Namron.

For meg begge heatit og aqara inkluderes lettere om man gjør det fra thingsplex.

Det jeg liker (så langt) med Namron er man ser begge instillt og målt temperatur samtidig, men det er kanskje ikke alltid like viktig.

Lykke til!

Har hatt litt “plunder” med å inkludere både Heatit og Aqara, men det har gått seg til.

Er dessverre ingen kløpper på Thingsplkex, så inntil videre må jeg gjøre det på “gammelmåten”.

Jeg trenger ikke å se begge temperaturene samtidig.
Hos oss er det mest ønskelig å vise aktuell/målt temperatur fremfor innstilt temperatur.

TRM3 har bare vært plunder her. Helt Lotto om FH ved modusskifte endrer temp på alle termostater eller ikke.

Jeg har en TRM3 på hytta (varmekabel) og en TRM3 hjemme (vannbåren gulvvarme) og så langt har begge fungert.
Det jeg har sett, er at det er ofte en del forsinkelse før den faktiske endringen skjer på termostaten. Gjerne 20-45 sekunder.

Sett i lys av at jeg har TRM3 fra før, så burde jeg kanskje valgt det videre.
En av de ulempene jeg har erfart med TRM3 er at den innebygde sensoren ikke er optimalt til mitt bruk.

Skulle likt å høre om noen har erfaring med andre Z-Wave termostater hvor den innebygde sensoren fungerer tilfredsstillende.

@Mariius

Tipper det er noe i ditt oppsett som lager tull hos deg, jeg kjører FH på 3 hus og 2 hytter. Fungerer knirkefritt.

Det er meget mulig men jeg får fint lite bistand fra FH til å finne feilen. Jeg klarer ikke se selv hva som er galt.

@Mariius hvordan er oppsettet ditt da? Jeg er også installatør for Futurehome og aldri opplevd den feilen du beskriver

Om du har noen løsning til meg er ingenting bedre. Vi har ca 90-100 enheter. 10 TRM3. Problemet er egentlig kun rundt TRM3 termostatene som ikke skifter temp. Det ser ut under «Klima» som den har skiftet temperatur men når jeg går inn i det aktuelle rommet under termostaten der så står fortsatt gamle grader oppført. Har fått beskjed om at det skulle løse seg med «core oppdateringen» men det har det ikke gjort. Se vedlagt bilde. Her er temp satt til 18 grader. På første pila viser den at den har skiftet, men ser jeg fysisk på termostaten eller trykker på termostat ved andre pila så står fortsatt 22 grader innstilt. Både her og på termostat.

Kan du ta screenshot inne på enheten? Med all informasjon

Her er den. Nå har jeg manuelt vært inne på «termostat» og satt temperatur ned på 18 grader.

Hvem kanaler er i bruk?

Ser ut som 1 og 4 men mulig det er noe feil her? Har gulvføler som skal være 4. Har jeg noe feil i de andre kanalene?





Du må hvertfall huke av kanal 4 som hoved sensor… regner mwd termostaten er satt til F på enheten også?

CH_2 og CH_3 kan med fordel legges som “Ikke noe” i tillegg til “Ingen rom”.

Ja alle er satt til F på termostatene. Ok skal velge den som hovedsensor, men har fått forståelse fra FH og forumet her tidligere at dette ikke har noe praktisk betydning?

Ser jeg på enkelte har sensor på andre kansler enn 4, men at jeg samtidig ikke har valgt noe rom. Har endret dette nå til «ikke noe» «ingen rom» men jeg kan ikke se at det har noen betydning når de uansett står som «ingen rom» om det hadde stått «sensor» eller «ikke noe»?

Nå har jeg gjort alle endringene med kanaler og ingen rom etc. Fortsatt ingen bedring. Flere tips til hva som kan være galt med oppsettet? Ser under klima at gradene er endret men under riktig kanal og fysisk på termostat står fortsatt gammel innstilt temperatur.