Netatmo værstasjon - disconnected

Mine to værstasjoner, tilkoblet to ulike huber har i løpet av går ettermiddag/kveld stoppet å rapportere til FH. Det står disconnected i playground app, og en restart eller re-sync hjelper ikke. Er det en feil i systemet? Eller ligger feilen hos meg? :blush:

Har du sjekket i Netatmo appen, under kontoadministrasjon → Partnerapper? Der skal Futurehome ligge med alle rettigheter for målinger, fra din stasjon.

De ligger der, så vidt jeg kan se…

Men mener de sendte mail om at api deres skulle endres noe, kan det være det som påvirker tilgangen til FH?

Ser ut som at rettighetene er ok ja. Integrasjonen for Netatmo virker her. Hvis Netatmo planlegger endring på API, så er det ikke rart om det snart går i ball her også. Hvis du går inn via TP og ekskluderer Netatmo enhetene og tar en ny synkronisering, så skal enhetene dukke opp på nytt, men da uten romtilhørlighet osv. Kanskje det hjelper.

Ja, skal teste det når jeg er hjemme på hjemmenettverket :+1:

Netatmo integrasjonen virker hos meg også.

Tidligere i år fikk jeg en mail fra Netatmo siden jeg har en developer konto der som blandt annet inneholdt følgende.

Starting from the 17/04/2023, this behavior will change to to be compliant with the recommendations of the RFC of the OAuth2 Authorization Framework (section 10.4) and improving the security of the data of our users.

When refreshing tokens, Access Token and Refresh Token will be automatically renewed and former tokens invalidated.

Sjekk at Netatmo integrasjonen i FH er oppdatert dersom problemet kan være relatert til denne API endringen.

Får ikke gjort noe, hverken i app eller TP… Enhetene ligger der, men lar seg ikke fjerne eller synkroniseres på nytt.
Playground app får heller ikke kontakt og står som disconnected fremdeles.
Legger inn en sak til support :sweat_smile:

1 Like

Er det noe fremgang her? :blush:

Hei!
Vi venter kun på en siste godkjenning internt, så skal det komme oppdatering.
Jeg vil tippe den slippes i dag eller i morgen, om den går gjennom den siste kontrollen :smiley:

1 Like

Det høres bra ut! :grin:

1 Like

Er denne på vei nå, eller var det større problemer som må rettes? :blush:

1 Like

Vi har sett at på grunn av utfordringene med Netatmo så har det ført til at noen integrasjoner har satt seg litt fast.

Dette har i noen tilfeller løst seg ved at man går inn i Thingsplex, under Hub → Applications → Huk av for “All” → Finn Netatmo og trykk “configure & control” → Skriv inn tilfeldige tallkombinasjoner i “access token” og “refresh token” → Set tokens.

Dette gjør at man tvinger frem en feilmelding på access-token, man blir logget ut og har mulighet til å logge inn igjen. Litt krøkkete måte å løse opp i det på, men det kan fungere som en workaround enn så lenge. :sweat_smile:

3 Likes

Litt knotete ja, men det virket i hvertfall på stasjonen hjemme :+1: får ikke gjort det på hytta, pga TP access, men, det får komme senere :sweat_smile: digg å få med temperaturen hjemme også igjen :+1:

2 Likes

Hei!
Nå ser det ut som vi har fått fikset problemene og vi ønsker å teste den nye versjonen. Er det noen her inne som kunne tenke seg å prøve den nye versjonen? :smiley: Den har kommet gjennom kvalitetssikringen og skal fungere fint, men vi ønsker å teste litt for sikkerhetsskyld.

Kanskje det kunne passet fint på hytta @AndreasS? Så slipper du TP access :smiley:

1 Like

Kjør på @Anders , kan testes på begge hubber om ønskelig, support er lagt til :+1::grin:

1 Like

Hvordan går det med testingen her?

Hei @AndreasS !
Beklager ventetiden, men fikk installert dette nå. Det ser ut som det gikk greit på huset. Kunne du forsøkt å logge inn på nytt på hytta? :slight_smile:

@espen Får ikke logget ut via playground app, da skjer det ingen verdens ting.
Men, fungerte å slette den og installere igjen nå, da fikk jeg jo 0.2.9, men måtte logge inn igjen. (Har ikke fått logget inn på nytt før nå selv om jeg slettet og reinstallere, før nå) så nå fungerte det på hytta også :sweat_smile:

@espen Er dette løst? Jeg har ikke klar å logge inn igjen.