Treghet og lysstyring

Hei,

Jeg har en enebolig med ca 80 enheter, styring på belysning, varme, garasjeport, vinduer, ytterdør, screens og frosting av glass. Har satt opp 4 hovedscenarioer som huset styres etter, “dag”, “aften”, “kveld” og “natt”. Har gammel hub.

Har en god miks av trådløse brytere og brytere som er tilkoblet direkte mot dimmepiller.

Det var info om selve installasjonene og over til problemet:

Dersom jeg aktiverer en scene f.eks kveld, tar det fort opp i mot 2min før alle lysene er gått i ønsket dimming, dette er likt på alle andre scener. I tillegg til at det tar lang tid er det ofte en eller annen belysning som ikke henger med på dette scenario skifte selv om det ligger inn i scenarioet, hva som ikke henger med endrer seg fra gang til gang.

Dersom jeg ønsker å åpne garasjeport med app kan jeg ha flaks slik at den åpner seg med en gang, men må som oftest vente 2-3 minutter før garasjeporten åpner seg.

Jeg har en trådløs bryter i hall og på stue der man kan velge de forskjellige scenarioene, dersom man skulle være så uheldig å trykke på “natt” istedenfor “kveld” kan man fint finne seg i å vente 2-3 minutter før man får på noe lys igjen.

Dersom jeg ønsker å justere dimmenivå på en enkelt lampe i appen skjer det ingen verdens ting før jeg har dimmet opp og ned 3-4 ganger for å få pille til å våkne.

Hvordan er det til dere andre som scenestyrer belysning, er det slik at det skjer over lang tid? 1 lampe her og 1 lampe der, så bruker tydeligvis huben tid på å sjekke noen vinduer og ytterdør før den bestemmer seg for å justere 1 lampe til. For å beskrive hvordan det oppleves så er det som en usynlig person som springer rundt i huset å trykker på lysbrytere i ei vilkårlig rekkefølge.

Kjøpte idlock fordi det skulle være integrerbart med futurehome… ingen fortalte meg at jeg skulle kjøpe 80 batterier i måneden for at det skulle fungere…

Jeg kan nevne problemer i fleng men skal vi meg nå… eller

…en siste frustrasjon før jeg gir meg:
Synes det er lite som skjer på app fronten, mye som har ligget i Canny og som også har blitt satt som “in progress” uten at det skjer noen ting. Ser også svært lite tilbakemelding fra futurehome i både forum og andre fora… våkn opp!..! #skuffa

Er det slik futurehome er så vurderes det sterkt å hive ut hele driten å bytte til en ren bluetooth lysstyring eller lignende.

1 Like

Har du oppdatera Z-Wave-modulen i låsen til siste fastvare? Det veit eg har hjelpt fleire. Då tenkjer eg ikkje sjølve låsen som du oppdaterer via ID Lock-appen, men sjølve modulen.

Elles har eg òg mange einingar på Z-Wave (130+), og det er mykje som går tregt hjå oss òg. Eg trur dette er eit generelt problem for store nettverk. Eg vonar dei finn ei løysing på det etter kvart. :slight_smile:

Hei!
Kan informere om at vi jobber med de ulike problemstillingene du opplever - spesielt det med treghet i nettverket.
Som også Torfinn beskriver så kan problemene med IDLock være relatert til eldre firmware på selve zwave chippen. Jeg personlig opplevde også dette, og har fungert helt fint etter oppdatering. Trenger dog en zwave dongle til å oppdatere.
For lys som ikke blir satt fra appen så er det et problem vi jobber med - det er for øyeblikket et problem med slidere i appen. Siste status kan leses om på https://status.futurehome.io/

Om du skulle oppleve andre problemer eller har spørsmål er det bare å ta kontakt på (+47) 23 50 68 47 eller support@futurehome.no :slight_smile:

1 Like