Unknown device type (Fibaro Dimmer 2)

Hei. Jeg har Futurehome i stort sett hele huset, men ved installasjon av to nye spottrekker oppsto et nytt problem. Når brikkene (Fibaro Dimmer 2) er plassert som normalt inne i dimmerne og vi trippeltapper for å legge til enhetene i Futurehome går alt normalt. Inne i appen kommer likevel enheten opp som “unknown device type” og tilsynelatende helt uten mulighet til å konfigurere. Det skjedde med to av to nye dimmere så det er neppe en defekt.

Hva kan dette skyldes, og hva gjør man? Bryteren på veggen virker som normalt, det er bare i appen det er trøbbel. Elektrikeren var like overrasket som meg og sa jeg måtte høre med dere.

Takker for bistand :slight_smile:

Jeg har fått dette før, det virker som det skjer pga en bug i inkluderingsmodusen.
Om du ekskluderer den og legger til på nytt så bør det ofte kunne løse det.

Et lite tips jeg fikk en gang var og alltid starte inkludering i appen før du starter på selve devicen.

kom enheten inn som zw_0_0_0 da?
det vil si at den ikke fikk fullført intervjuet under inkluderingsprosessen, og bør ekskluderes for å inkluderes igjen (etter den har utført auto-kalibrering)

Hei! Da har jeg sjekket og det var helt rett, de kom som zw_0_0_0. Jeg ekskluderte nå, og det samme skjedde på nytt. Prøvde deretter å flytte huben i nærheten via en lang kabel under inkludering og da kom de inn riktig.

Takker!

2 Likes

Er det noe spesielt som skaper dette @espen ?
Det virker ganske tilfeldig, men hadde vært interessant å vite hvis det er noen “røde flagg” man bør unngå under Inkludering.

I retrospekt tipper jeg det kan ha vært avstand (første device i ny etasje, ca 10 meter fra Hub). Kanskje den var akkurat i grenseland slik at den plukket opp “noe” men ikke nok til å identifisere. Bare gjetting fra min side.

AC enheter skal kunne repetere beskjeder ved inkludering, mens ved ekskludering snakker enhetene direkte med hub, og da kan avstand være en faktor.
Om det skjer mye ellers på nettverket kan det også spille inn ved “store operasjoner” som ved inkludering.