Unngå høyt Effektleddet ved å redusere temperaturen på termostater

Hei! Som et siste forsøk, kunne du f.eks prøvd med 1-2 sek delay mellom når du henter ut set-temp og gjør kalkuleringen (i og med du skriver til samme variabel som er input). Det er det eneste logiske jeg kommer på nå på strak arm i og med at når du sjekker globale variabler så er den oppdatert riktig, men kan jo virke litt som "den får ikke tid til å skrive den før den skal lese den" i noden som kommer etterpå? Dersom det ikke fungerer så gi beskjed her så skal jeg teste litt hjemme i mitt eget setup :)

Ser du fikk orden på det, men har ikke fått satt meg inn i hvorfor den PropFilter skulle ha noe med det å gjøre :thinking:
Om du tenker på den flowen du har vedlagt bilder av så tror jeg det skal gå fint å kjøre i parallel i og med du har flere trigger noder så sant du ikke “spammer” til de trigger adressene som vil resultere i maaaaaaaange parallele instanser.

He tmars. Hadde det vore mulig å fått source code på flow 1 og 2? Bruker tibber pulse for lastbalansering, men bruker momentanverdier og har ventilasjon med noken voldsomme spikes så fungerer dårlig. Gjorde noko tilsvarande forsøk på utregninger men fekk det ikkje heilt til.

Hei, la ut full dokumentasjon her, dersom det var dette du mente.

Dersom jeg legger ut source code, følger ikke variablene etter, så det blir veldig mange “hull” i flyten. Men kan selvfølgelig legge den ut om du ønsker det. Om du lurer på noe, bare spør i den andre tråden :slight_smile: Har selv et varmebatteri på ventilasjon, så skjønner godt hva du sliter med.

1 Like

Veldig, kjekt du legger ut eksempel på hvordan man kan holde seg under et gitt effekt trinn. Jeg eksperimenterte litt videre med «bygge kolssene» for å lese «set punktet» til termostatene og lagre temperaturen i globale variabler. Er fremdeles ikke helt fornøyd med oppførslene til denne Flowen.
Forsøkte nå å «skippe» skriving av temperaturen til en termostat, da denne aktiverer en trigger til. (Koplet den siste noden til Error utgangen) Satte også inn et dellay på 2000ms (2 sek) etter hver node, det burte være et hav av tid. Allikevel ser jeg nå jeg endrer temperaturen på noen av termostatene med appen på telefonen, blir Flowen kjørt flere ganger. (Executed inkrementeres med mere en 1) Ser også at Active Flows blir satt til 2 på noen av termostatene.

Hvorfor er det slik. Når man ikke skriver til noen termostater hadde jeg forventet at når man kun endrer på en termostat av gangen skal Flowen kun kjøres en gang, og den respektive telleren skal kun inkrementeres med 1.

Noen som har noen tips ?

Hei

Har satt opp tilsvarande løsning her. Eg enda opp med å dele det opp i 3 automasjoner.
en som leser setpunkt på termostater med evt.setpoint.report som trigger og lagrer dei som globale variabler.

Så har eg en automasjon som skrur av forbrukerer med å trekke frå nokre grader og generere ny strMap og sende til termostater. Trigger på denne automasjonen er satt en time trigger så den kjører kvart minutt. så har eg en if statement som går mot energikalkulasjon. (Energikalkulasjon er i egen flow som eg laga utifrå tmars sin oppskrift, kan anbefale denne om du har tibber pulse.)

Så har eg en automasjon for å skru på forbrukere. trigger her er time trigger som kjører kvart andre minutt. på if har eg en bool som blir aktivert i automasjon som skrur av forbrukere og at effekt er tilstrekkelig under kalkulasjon. Har en teller for at det skal vere lav nok effekt i 2 sykluser etter kvarandre. Her er det mange måter å gjere ting på.

Dette fungerer i grunn veldig bra og har ikkje hatt problema du beskriver.