Ønsker å lage en automasjon som skrur på utelysene i 5 min når det oppdages bevegelse i en av mine to bevegelsesensorer utendørs, eller når dørsensoren åpnes, men kun i tidsperioden mellom solnedgang og soloppgang, altså når det er mørkt ute. Lysene skal ikke skrus på dersom dersom det er dag / lyst.
Noen som har tips til hvordan sette opp dette?
Tror jeg løste det ved å lage en global variabel som settes til “natt” ved solnedgang og “dag” ved soloppgang. Variabelen kan da brukes i en if-switch til å kun skru på lysene ved “natt”.
Finner vel ut om det funket i kveld.
Hei,
jeg er helt newbe med thingsplex og samme problem med ein bevegelse sensor.
Har du kanskje anledning til å forklare hvordan du har lagt den globalt variabelt ( nattmodus) for bevegelse sensor.?
Hilsen Thomas
Hei,
Relativt fersk selv, så godt mulig det finnes bedre måter å løse dette på, men her er uansett min metode:
Har en egen trigger som setter en global variabel til “sunset” eller “sunrise” (samme som input) ved hhv. solnedgang eller -oppgang:
Denne globale variabelen kan da brukes som en IF-sjekk i automatiseringen til utelyset:
Dersom det er “sunrise”, og solen er oppe, slår ikke utelyset seg på. Etter solen har gått ned, slår utelyset seg på når det oppdages bevegelse.
Tusen takk👍
Så lenge det funker er det jo kjempe bra.
Man finner jo flere veier til Roma også😉