Varsling om garasjeport er blitt levnet åpen

Hei!

Er litt grønn på Thingsplex, så ber derfor om litt hjelp.

Jeg er så fæl å glemme å lukke garasjeporten, så jeg skulle gjerne fått et pushvarsel på telefonen hvis porten blir stående åpen i mer enn for eksempel 15 min. Jeg har montert en Aeotec Door/window sensor 7. Denne funker greit, jeg får opp i FH-appen om porten er åpen eller lukket.

Har eksperimentert litt, har fått til å få varsel 15 min etter at garasjeporten har åpnet seg, men det er uansett om den står åpen eller lukket, og skjer hver gang magnetkontakten blir aktivert.

Finnes det noen som er litt dreven på Thingsplex som kan hjelpe meg?

På forhånd takk!

Første step er som alltid å utforske enheten i MESSAGE STREAM , og deretter i adapter , services.

Se i stream ( du kan filtrere på enhet ) Antageligvis vil du se en melding når den går opp/ned.
Så kan du gå adapter service og see om du har en get service som henter status .

Så … kan du gå igang med ThingsPlex , trigge når den åpner eller lukker , vente , sende request og spørre om status , og så gjøre hva du vil.

SVAR GITT PÅ EGET ANSVAR. En garasjedør er stort verktøy , og fjernbetjening krever at du har riktige sikkerhetsmekanismer på plass. En port kan fort klippe en arm, om du er uheldig.

Hei!
Det kan lages en flow som trigger når magnetkontakten er åpen, som starter en timer på 15 minutter, som igjen sender en pushvarsling. Dersom det kommer en ny rapport, kan timeren avsluttes.
Om ønskelig kan jeg lage et eksempel til deg, hvor du kun trenger å endre adressen på enheten, eller om du legger ved et skjermbilde her av enhetsdetaljene fra appen.

1 Like

Om det ikke er for mye bry så hadde jeg gjerne tatt imot en ferdig flow :grin:

Er det dette du trenger?

Takk!

Hei!
Siden du har fått til en flow som sender varsel etter 15 min, tror jeg det eneste du trenger å gjøre er å velge hvordan flowen skal kjøre. Åpne TP, gå til Flows, åpne flowen din og trykk på blyanten i headingen.
Der kan du velge mellom 3 forskjellige måter den kan kjøre på:
image

Her tror jeg løsningen er å velge “Keep new instance and abort already running instance”, noe som skal avbryte varslingen om kriteriet endrer seg.

Jeg har laget noe i samme gate ved at en dør skal låse seg etter 5 sekunder om dør-sensoren = lukket. Men om jeg åpner døren igjen før de 5 sekundene ønsker jeg ikke at den skal låse seg. Samme som å avbryte varslingen din om åpen port.

1 Like