Virtuel Power usage

Noen som har fått dette til å fungere? Har en del Hue produkter og Aqara. Finner ikke hvor jeg eventuelt får aktivert dette.

@Tim.oro Du skal du kunne gå inn på det enkelte produktet, velge tilleggsfunksjoner og så kan du legge inn strømforbruk der :blush:

Hei og takk for svar.

Har kun noen få komponenter som jeg i det hele tatt har valget “tilleggsfunksjoner”, i den fanen er det ingen mulighet for Virtual Power Usage. Ut fra change log så står det at det gjelder lys, stikk etc. Som nevnt har jeg ganske mange Hue komponenter, har gått inn på alle sammen men får ikke opp “tilleggsfunksjoner” på noen av dem. Har prøvd og legge inn integrasjonen på nytt, får fortsatt ikke opp dette. Er det noe jeg gjør feil? Hub og app er oppdatert med siste versjon.

@Tim.oro Ligger hue produktene via hue integrasjon i playground eller direkte på fh hub? Jeg kjører de direkte på fh hub, of får da opp valget om strømforbruk på både hue og trådfri-pærer. Vet ikke om dette har noe å si, men mulig å teste?
Ligger inne som betatester for app (i play store), men dette skulle vel fungere for alle etter hva jeg forstår?

De ligger via integrasjon i playground. Ligger inne som beta tester jeg også, men forstod det slik i en changelog her at dette er sluppet for live versjon av appen også. Om man kjører dem direkte i FH hub, da må man vel legge inn hver enkelt Hue enhet? I så fall har jeg jobben foran meg. :sweat_smile:

Ja, jeg forstod det også som at det er sluppet for alle.
Ja, må legge til en og en enhet :sweat_smile: jeg gjorde det med mine 30+ lys og brytere/bevegelsessensorer. Var enklere enn fryktet riktignok! I hue app - slett enhet og så umiddelbart søke etter enheter i fh Zigbee enheter, da kom de fort. De settes i inkluderingsmodus når de slettes fra hue systemet :blush: noen var litt mer gjenstridige riktignok, og måtte resettes med å holde en hue bryter helt inntil mens man holder inne øverste og nederste knapp til lyset blinker :sweat_smile:
Men, om man gidder å gjøre den jobben får så være opp til den enkelte, tar jo litt tid med alle enheter, eventuelle automasjoner osv…

Skjønner :smiley: Synes du det fungerer bedre å ha dem direkte i FH huben kontra Hue huben?
I så fall må jeg ta en vurdering å flytte alt over slik som du har gjort.
Kjenner litt på tiltaksløshet med å gjøre jobben da :joy:

Jeg synes det har vært verdt det, opplevde før at noen lys hang igjen og ikke skrudde seg av/på når de skulle. Opplever de som mer stabile dirkete til FH, og alle skrur seg av og på som de skal. Eneste er at de i appen kan finne på å stå som påskrudd, selv om de er av. Men, liten praktisk betydning for meg. Får også opp noen utropstegn som påstår at det er signalproblemer iblant, selv om alt fungerer fint :sweat_smile: men, alt i alt fungerer det godt og effektivt :blush:

Hei!
Dessverre får vi ikke lagt til denne funksjonen på enheter lagt til via integrasjoner. Så det stemmer som @AndreasS sier her :+1:
Når det kommer til Aqara-enhetene mener jeg å huske disse har intern strømmåler og derfor ingen behov for virtuell strømmåler. Om dette ikke er saken hos deg er det fint om du oppdaterer med hvilke enheter du har, for oss til å undersøke.

Hei du! Kunne se ut til at det var en bug her ett sted, men ser nå strømforbruk fra Aqara enhetene. Har ikke fått lagt til Hue enhetene enda, men gir en oppdatering når det er gjort. Var faktisk ikke klar over at man kunne kjøre dem direkte i FH huben.

1 Like

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva jeg må gjøre, evt om utstyret rett og slett ikke har dette.

Må jeg fjerne og legge til Zigbee-devicene på nytt for å få opp virtuellt forbruk? Har noen Namron panelovner som har “additionalfunctions” men ikke noe som helst å velge annet enn Reconnect på den siden.

Eller er det mulig å konfigurere dette i Thingplex? Når jeg først bruker webløsningen hadde det vært digg å kunne gjøre slikt der også.

Edit: Prøvde å legge til ene ovnen igjen og like lite å sette.

Edit, igjen: Testet litt mer og ikke rart jeg ikke får lov til å sette virtuellt forbruk for nå har dingsene og FH blitt enige om at de skal rapportere forbruk selv. Må ha skjedd noe siden jeg satte opp dette (er på hytta) i vinter og ikke fikk noe som helst. Tipper firmwareoppgradering på hubben.

Og enda en oppfølging: Egentlig kunne jeg tenkt meg muligheten til å sette virtuellt forbruk uansett, på alt utstyr. Litt sært eksempel, men gulvtermistaten her er enpolet slik at enheten selv ikke klarer å måle effekt og dermed forbruk. Da hadde det vært veldig kjekt med mulighet til å falle tilbake på en virtuell verdi.

Nå har jeg en situasjon hvor jeg veldig gjerne skulle hatt default/virtual strømforbruk.

Termostaten til gulvvarmen i stua styrer et relé som står i sikringsskapet. Altså ikke mulig å måle forbruk på en enkel måte.

Alt utstyr burde som sagt hatt en opsjon for “Om ikke forbruksmåling er mulig, bruk denne wattstyrken når den er på”.

Hei! Jeg har forsøkt å bruke denne tilleggfunksjonen på en Ikea stikkontakt som er koblet til en “dumme” gulvlampe.

Appen viser det er kontinuerlig strømforbruk døgnet rundt, uansett status av stikkontaktten. Se vedlagt animasjon.

Virtual meter

Er det noe feil med implementeringen av virtuell strømsforbruksmåling i appen eller er det jeg som gjøre noe galt?

Jeg har samme erfaring her, bare med lyspærer (trådfri og hue Zigbee pærer). Litt ymse hvem som påstås å trekke strøm eller ikke, varierer fra dag til dag :sweat_smile:

@Anders , @espen , tar dere en titt på dette?

Jeg har meldt dette inn. Takk for info :+1:

2 Likes

Håper at det kan fikses snart! :smiley: :crossed_fingers:

1 Like

Hei, etter lang fravær fra forumet, jeg kan bekrefte at dette ble fikset! :slight_smile:

Tusen takk @Anders & alle som står i kulissene i FH!

1 Like