Waterboiler relay 16A, Zigbee

Jeg får slå av og på strømmen, men den måler ingen strøm, jeg har kjøp 2 stk Waterboiler relay 16A, Zigbee.
Må den svarte ledningen brukes? Hvis ja, hva skal den plugges i? Jeg er usikker på hva rload på tegningen betyr, nå har jeg kun koblet L og N

Fra hvilken produsent er de fra?
Om det er de fra FH så tror jeg ikke de har innebygd strømmåler, men du kan legge inn effekten på tilkoblet last så vil den rapportere forbruk når den er på.

Hei

Det er FH sin, dette står i beskrivelsen:
Funksjoner
• Av/På automatisk eller manuell
• Timerfunksjon
• Nedtelling
• Strømmåling
• Minne for status etter strømbrudd
• Automasjoner skybasert / lokalt
• Firmware oppdatering (OTA)

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg event kan legge inn effekt manuelt. har du tips?

Er det denne du har Futurehome Zigbee Smart Relé 16A | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Og har kun koblet til L og N inn ? Da vil du ikke måle noe som helst og vannet blir kaldt. Får du hjelp av elektriker til dette ?

Spør ikke for å mobbe, men dette kan være farlige saker !!

1 Like

Hei.

Jeg er elektriker.

Vær så snill, ikke klå med dette selv…
Få tak i en elektriker som kan hjelpe deg med dette, det er stor belastning over lang tid på det du forsøker å få til her, og dette kan fort gå veldig galt om du gjør noe feil.

Jeg sier ikke dette for å skaffe elektrikerne mer å gjøre - det er mer enn nok å gjøre om dagen, men for at både du og jeg kan sove godt uten bekymringer.

6 Likes

Jeg har mange ting jeg har koblet selv opp igjennom tidene, men et prinsipp jeg lever etter er at når kompetansen sier stopp, så leier jeg inn folk til ting jeg ikke skjønner selv.

Jeg har også en slik som er koblet til en 300 liter Oso bereder. Denne står på egen kurs så her er det koblet i sikringsskapet. Dette er også gjort av Elektrikker. Som du ser skal den svarte brukes. Det står også i kobling skjema for enheten.

Hei, takk for bilde, jeg koblet det slik tidligere i dag før jeg så bildet ditt, jeg har og forhørt meg med elektriker som ut i fra tegningene som fulgte med sa at den svarte ikke skulle brukes, så det er ikke alle elektrikere som er like kompetente :laughing:

Nei det er helt sikkert. Ellers bra at du har fått det til å funke som det skal da. Ingenting er bedre enn det.

Tja … om elektriker sa du skal ikke bruke den svarte… så er jeg ikke elektriker … men jeg synes han ga deg ett godt svar.

Krystallklart råd til deg: Benytt en elektriker til å koble det der.
Hva som enn skulle skje (måtte alle gode makter forby) som fører til skade på person eller eiendom grunnet feilkobling i en installasjon, så ender du opp med å sitte med hele regningen selv.

Sikkert ikke av betydning, men det er lovbrudd å koble slikt sel, sånn for ordens skyld.

L og N er strøm inn. N skal videreføres til varmtvannsberederen.
RLoad (Sort ledning) er spenning ut fra releet til L på varmtvannsberederen.

Det er slike erfaringer som gjør meg både forskrekket og irritert over at en formelt ikke kan gjøre dette selv. Det er jo bingo hva «fagfolk» kan. Var engang borti en Installatør, han kunne ikke reglementet for å koble til en skarve stikkontakt! Skal tro hvor han gikk i læra.

Jeg er ikke elektriker, men det finns folk i alle typer jobb som tar feil ellers kan ikke jobben sin. Personlig har alle elektrikere jeg har betalt til å gjør en jobb kunne sine saker.

Å påstå det er «bingo» er ganske overdrevet.

La meg ta et blodferskt eksempel, en bekjent.
Varmtvannsbereder står i dag med støpsel i veggboks. Det skal monteres et Futurehome rele. Huseier planlegger fjerning av kontakt. Har anskaffet sentralplate med strekkavlaster for fast tilkobling. Det er plass til rele i veggboksen bak sentralplata. Elektriker Gr L velger i stedet å legge releet løst inn i sikringsskapet bak to lag med metallkapsling og beholde stikkontakttilkobling av vvb. Huseier mente å ha lest at for Enovastøtte, så kreves fast tilkobling. Dette ble ignorert av faglært elektriker. Ved sjekk på Enovas sider så krever de fast tilkobling.
Samme elektriker visste knapt hva en 123-bryter var og klarte knapt å bytte denne med en termostat. Dette som ledd i oppkobling av et Futurehome strømsparepakke. Mao, dette burde være ferdigtygget kunnskap for en elektriker som driver med dette. Vedkommende utførte ingen sluttkontroll. Deler av utstyret funksjonerer ikke.

Siden han kom alene, må han ha papirer som montør Gr. L. Firmaet kommer ikke til å få forlate jobben i en slik tilstand!

Ja, men det er untakk, ikke «bingo». Jeg har aldri hatt den erfaring.