Zaptec integrasjon, problemer siden 15 November 2022 (energidata). Utbedring underveis?

Hei, det står på status.futurehome.io at det er problemer med energidata, dette har vært problemer siden 15.November 2022, hva er status på dette?

Some might have issues with energy data from Zaptec integration | Futurehome Status

Hei!
Denne fiksen har prioriteten “høy” hos oss og er i avsluttende fase på testing.
Kvalifisert gjetting sier meg ca. 1-2 uker, men det er ikke noe fasit :sweat_smile:

Skulle du sett @M.Stensrod! Det var visst vesentlig nærmere enn jeg trodde. Oppdateringen ligger i Playground nå :smiley: Test det ut og meld gjerne her om du oppdager noe galt.

Integrasjonen virker veldig bra. Desverre er ikke komponentene i TP under Generic adapter og adapter selector “Zaptec”. Det hadde vært en fordel. Hvorfor jeg ikke skal ha tilgang til Services via Generic Adapters, er for meg uforståelig, siden jeg kan velge de forskjellige Servicene i Flow.

Hei!
Det er et veldig godt spørsmål som jeg må innrømme at jeg ikke har svaret på :sweat_smile:
@espen du som er TP-guruen, har kanskje et svar? :smiley:

Hei!
Hva er det du ønsker å ha tilgang til å gjøre?
Jeg ser at det er en bug der med å få de opp i TP under Generic adapter.
Om det er bare for å få opp en oversikt over hvilke servicer enheten har så er de listet i appen, eller du kan finne de i “Registry” biten av TP :slight_smile:

1 Like

Kun en enkel tilgang til Services slik som f.eks Netatmo integrasjonen har, for å lettere se hva slags muligher og hva slag typer meldinger det er. “Message stream” logger kun ved aktivitet, og det byr på noen utfordringer. Skal undersøke nærmere på “registry” .

Kwh under utstyret oppdaterer ikke verdi. Se vedlagt skjermbildet.

kWh på det kortet er kun for “current charging session”, og i og med at laderen er frakoblet så er det riktig at den er på 0.

Du kan også liste opp services ved å lage en flow, og velge fra drop-down menyene de ulike servicene og kommandoene.

1 Like

Takk for avklaringen. Ja, med hjelp av dropdown i flow og message stream, så fikk jeg laget de nødvendige virtuelle enheter og effekt-automasjoner. Tenkte bare dette var rette plassen og melde i fra om, at det ikke kom noe opp under Generic Adapter, som du bekreftet som en bug.

2 Likes

Opplever følgende med mine Zaptec ladere nå.
På bildet over Elbillader, så står de med 0 effekt.
Går jeg videre inn så står de som “lader” men null effekt.
Går jeg på Zaptecappen, så står det at de lader med tilsammen 7,2KW.
Er faktisk usikker på om effektbruken er del av totalforbruket, da jeg ikke ser forventet endring om jeg stanser ladingen.
Må ta med at jeg ikke ser laderne i messageflow heller, lengre.

Ny feil følger.

Nå kom de plutselig opp igjen.
Oppdaterte i playground og la de inn på normal plass i bygget, og så var det ordnet.