3fas, 400v inn > Futurehome Charge > elbil 1 fas 230V max 7,4kW

Hei, jeg har 3fas, 400 volt anlegg inn i huset.
Tenkte å kjøpe Futurehome Charge.
Utfordringen er at elbilen, en Ipace 2019 modell, kun er 1 fas, 230V, max 7,4kW.
Er det noen som vet om Futurehome Charge da leverer max 3,7kW til bilen, eller blir det max 7,4kW ?
Dvs er det noen form for omformer/nedskalering fra 3fas til 1fas i laderen fra Futurehome, som samtidig kan øke kW til 7,4?
Og om det er så, kan jeg da benytte både 1 fas (for nåværende bil), eller 3 fas ladekabel (en kabel som virker i framtiden om jeg bytter til f.eks Tesla) og vil kabelen da utgjøre noen forskjell til eller fra ? (Jeg må ha en 12-15m lang kabel, som koster endel…)
Tusen takk på forhånd for evt innspill til spørsmålet mitt.

Hej.
Det brukar inte vara någon nedskalning/transformering i laddboxarn.
Laddboxen bara vidareförmedlar energin till bilen.
Om du kör 1-fas och 7,4kW så blir det 32A på en säkring, vilket är väldigt mycket.
Men Futurehomes laddbox klarar av att leverera 7,4kW på 1-fas 230V, så det fungerar, men den kommer att belasta EN av dina säkringar med 32A.
Och för att använda sig av 32A på 1 fas så måste du ändå använda den kabel som du har (socket 2) och den fungerar även utmärkt till en Tesla (upp till 63A).

Det er bilen som bestemmer hvor mye effekt den skal lade med, om den får mindre en det den ønsker er det ikke noe problem.

Få elektrikeren til å legge opp kabel slik at du kan lade med 3 fase. Kost på deg å legge et kabeltverrsnitt som kan håndtere den største sikringen du kan eller ønsker å sette inn i sikringsskapet ditt, da er det enklere å utnytte negative strømpriser når du kjøper ny bil😀

1 Like