App låser seg/kræsjer etter kort tid

Hatt kontakt med support som ikke får samme oppførsel når de logger seg inn i mitt system. Har ved flere anledninger nå hatt problem med at app stopper helt opp/fryser etter 10-30sek. Kan f.eks få opp feilmelding om at noe gikk galt/at det ikke er mulig å få kontakt til å se over automasjoner. Noen fanger kommer jeg inn etter flere forsøk («retry») hvor det fjerne låser seg om jeg vil endre en automasjon eller opprette en ny. Får blant annet ikke lagt til ny brannvarsler pga dette.

Har forsøkt på både min(Apple) og min kones (android) telefon - begge med oppdatert app - med samme atferd. Hub er også oppdatert (når den endelig slipper meg inn for å sjekke).

Har forsøkt følgende i tillegg til kontakt med support:
Ta strømmen på Hub
Flytte Hub og koble den direkte på nett rett i hjemmesentral
Resatt til tidligere (stabil) backup

Ingenting endrer dette, jeg kan bruke opp mot 1.5 timer(!) på å endre automasjon for når relé til vvb skal kjøre. Sist jeg opplevde dette ble det gradvis bedre etter ca 1 døgn, nå har dette vedvart og er stabilt dårlig i nær 1 uke.

Noen som har opplevd lignende og har noen tips til løsninger?