Assosiere ikea brytere med lys - fungerer for noen

Hei

Jeg har paret en haug av IKEA TRADFRI on/off brytere med FH. Har også paret to stk. IKEA drivere, samt ulike IKEA lyspærer og Phillips HUE GU10 downlights. Jeg har paret en bryter med en trådfri driver, og en annen bryter med 4 stk. Phillips lys. Gjorde som beskrevet her, og det fungerte problemfritt.

Jeg har prøvd flere ganger å gjøre det samme for de andre bryterne og andre lys, men ingenting skjer. Bryteren gjør ikke noe. Jeg har også prøvd å pare bryter med lys ved å holde inne knappen slik man parer på IKEAmåten. Lyset begynner å blinke slik det vanligvis gjør når man parer, men bryteren har fortsatt ingen effekt på lyset.

Det kan også nevnes at for noen av lysene er det sånn at når jeg skrur dem av i appen, vises de fortsatt som på (med er faktisk av). Må skru dem av to ganger før appen oppdaterer seg.

Noen tips? Har ringt support som ikke klarte å hjelpe.

Takk for hjelpen!

Hei!
Jeg har selv paret opp og assosiert en god bunke IKEA produkter, og har også sett at noen av bryterne ikke er så enkle å få linket opp til lysene. Mitt problem var denne varianten:
image

Jeg klarte ikke å finne noe godt svar på hvorfor, men jeg mener å huske at denne var forhåndsparet opp til noen lys. Så problemet dukket opp da jeg nullstilte enhetene (for å inkludere de i FH) og prøvde å linke de opp igjen, også på tvers av pakkene som var forhåndsprogrammert.

Dette svaret har jo ikke løsningen på problemet, men jeg deler mine erfaringer rundt dette i håp om at noen fler kanskje har erfaringer og ev. løsninger :+1:

1 Like

Tusen takk for at du deler. Hvis jeg bruker f.eks brytere fra namron, men fortsatt pærer og drivere fra IKEA, vet du om det vil hjelpe?

Jeg har fått en bryter og driver til å fungere sammen, og være inkludert i appen. Jeg skulle gjerne hatt en bryter til i samme lys for å kunne bruke som trappevender. Prøvde slik som beskrevet hos ikea ved å holde bryterne intill hverandre og holde inne pareknappene. Ingenting skjer. Samme hvis jeg legger til driveren på den ekstra bryteren i things plex. Ikke noe skjer.

Hm, jeg tror det skal funke bra med en Namron-bryter til en IKEA-pære, så lenge alle enhetene har “association” som en tjeneste. (Ser du nevnte at du var innom ThingsPlex. Der kan du enkelt sjekke dette).
Når det kommer til å koble opp flere brytere til 1 IKEA pære er jeg veldig usikker. Jeg har ikke fått testet dette selv. Jeg skal se om jeg får tid til å teste dette når jeg kommer hjem :+1:

1 Like

Hei

Har du noe nytt her? Det er utrolig rart at noen brytere og lys funket å pare med en gang, noen etter mye trøbbel, og noen ikke i det hele tatt. Noen fungerte gjennom å assosiere bryter og lys i ThingsPlex, men nå får jeg det ikke til. Jeg har kun av/på brytere, og har prøvd med 7 ulike uten hell. Ingen av dem var forhåndsparet med noen lys.

Dette glemte jeg selvfølgelig bort :sweat_smile: Jeg har en IKEA-pære og en Namron-bryter hjemme, så tar jeg med en IKEA-bryter fra kontoret og tester (forhåpentligvis i dag).

Hei, igjen. Har dere oppdaget noe nytt i saken? Har også snakket med support angående dette, og andre problem (status vises på i appen selv om lys er av), men får ikke noe oppdatering.

Hei igjen!
Beklager så mye for manglende respons her.
Men jeg har fått testet litt, og jeg har linket opp en Namron-bryter og en ikea-bryter til samme ikea-pære. Det funker smertefritt.
Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som kan være galt her. Til info har jeg også benyttet den type ikea-bryter som på bildet lenger opp i saken her.

Så rart. Kunne du skrevet i detalj hvordan du gjør det, skritt for skritt?

Og bare så jeg forstår riktig: du har klart å koble en ikeapære med en ikeabryter og namronbryter slik at begge styrer pæra, eller snakker vi to forskjellige tester. Uansett hva tilfellet over er, du fikk samtidig styrt pæren via appen?

Takk for hjelpen!

Jepp. Det jeg gjorde var å:

  1. Nullstille pæra og koble den til FH.
  2. Så nullstilte jeg IKEA-bryteren og koblet den til FH.
  • Jeg hadde en Namron-bryter i FH fra før (gadd ikke nullstille pga. allerede tilkoblede enheter).

Nå har jeg alle enhetene i FH, uten noen sammekobling.
3. Så paret jeg IKEA-bryteren til pæra med “IKEA-metoden”. Det funket fint.
4. Deretter linket jeg Namron-bryteren via Thingsplex, som beskrevet her.
Testet så med begge bryterne, alt ok :+1:

Takk for svar.

Jeg prøvde med ikeapærer og bryter. Nullstilte alt, gikk ok å få det inn i appen hver for seg. Så paret jeg bryter med lys på ikeamåten. Lyset blinket litt, men ikke så mye som det pleier, og ingenting skjer, tilsynelatende. Jeg prøvde også på et lys hvor jeg allerede har en bryter fordi jeg ønsker trappevenderfunksjon. Eneste resultatet der er at nå fungerer hverken den gamle eller nye bryteren lenger, får kun styrt lyset via appen.

Jeg har brukt framgangsmåten fra Things Plex for å pare flere ganger, men det har fungert i 3 av ca 50 tilfeller.

Finnes det noen som kan se på systemet mitt? Hver gang jeg ringer support sier de bare at det er merkelig, og at de må se videre på saken internt, så bare dør det ut uten at jeg hører mer eller saken løser seg.

Er det noe nytt her, eller framgang i å kunne assosiere lys og bryter i app? Jeg er lei av å prøve uten hell, og hver gang jeg prøver på nytt og det ikke virker er det en ny runde med 1 time prøving og feiling før jeg med ren flaks får assosiert tilbake de lysene og bryterne jeg hadde.

Hei!
Vi har ikke gjort noen store endringer på IKEA-støtten i det siste. Det er som er rart er at det er forskjell på hvordan IKEA-bryterne fungerer. Noen har jeg aldri sett eller hatt noen problemer med, mens andre sliter voldsomt. Her har jeg dessverre ikke noe godt svar til deg :confused:

Takk for raskt svar. Så jeg forstår det riktig at du er kjent med at det er trøbbel med en del ikeabrytere, og at noen virker uten at det er kjent hvorfor det er sånn? Betyr det at jeg kan regne med at det fungerer om jeg bytter pærer og bryter til annen leverandør? Hvilken kan du i så fall anbefale?

Hvis flere tilfeldigvis følger tråden og sliter:

Jeg fikk, vha. support satt opp bryteren som en automasjon. Dvs. at når jeg trykker “on” går lyset på, mens “off” skrur det av. Bryteren vil ikke dimme lyset da, og er ikke direkte assosiert med lysene slik som ellers, men absolutt en løsning som fungerer i praksis.

Jeg kjenner til at den varianten som jeg linket bilde av tidligere i denne tråden har vært litt trøblete. Jeg har erfart dette selv.
Generelt sett føler jeg at IKEA-pærene har fungert smertefritt, og at disse funker veldig godt med Namron-brytere (Zigbee).

Flott at du fikk til en ok løsning med support :smiley: (Jeg burde også ha kommet på dette, men men :sweat_smile:)