Automatisering av « dumme» panelovner

Jeg har 2 panelovner som jeg vil kunne ha automatisk ukesprogram gjennom FH. Har vurdert Mill ovner, men har hørt at det er ofte problem med mill systemet.

Tenker da å bruka Fibaro øyet og wall plug på eksisterende ovner. Har ikke kjøpt disse enda så får ikke prøve meg fram enda. Går ut ifra at jeg må sette automatisjon på hvis temperatur under 22 - skru på wall plugg. Hvis temperatur over 22 - skru av. Dette må legges til Home mode, og lavere temp på Sleep.

Er det smartere måter å gjøre det, slik at jeg ikke må inn i alle automatisjonene for å overstyre midlertidig? Hadde vert optimalt at Øye og pluggen vises som en enhet der en kan justere temp som om det var en heat-it termostat

I “Øyet” så har du en temperatursensor.
Hvis du definerer wallpluggen som “heater” (varmeovn) og legger øyet og wallpluggen i samme rom, så vil du unde “Klima” få en slider hvor du kan stille ønsket temperatur.
Husk å sette termostaten på panelovnen til maks. for på den måten la øyet og pluggen styre panelovnen og ikke den innebygde termostaten.
Per dags dato må man “tappe” på ønsker temperatur og ikke “slide” til ønsket temperatur.

På denne måten kan du regulere temperaturen under rommet i FH og slipper å gå inn i automasjonen for å endre temperaturen.

Jeg ikke lært meg automasjoner enda, så den biten må andre komme med råd på.

Har like vel en kommentar:
En manuell overstyring/endring av en automasjon vil være aktiv inntil neste gang automasjonen setter opp et scenario (endrer lys, varme etc.).
Jo hyppigere en automasjon setter opp et scenario (entten det samme eller et nytt), jo kortere tid vil en manuell overstyring/endring være gyldig.
Jeg håper du skjønner hva jeg mener?

Var redd for at jeg måtte endre alle automatisjonene for å endre temp, men at jeg kan sette pluggen som Heater løser problemet mitt. Da går jeg nok for den løsningen. Sette opp automatisert Home og Sleep modus skal jeg klare. Takk

1 Like