Fornuftig automasjon på "Namron Zigbee plugg med termostat" på panelovn?

Hei!

Jeg har en liten “dum” panelovn på ett toalett i en gang. Badet har en 100mm el-vifte med klaffventil som fungerer “so-so”. Det er ofte kaldt på badet, og panelovnen jobber bra for å holde rommet tålig varmt.

Jeg ønsker meg en automasjon som skrur av varmen når kostnaden for strøm er eks. 5% over snitt for en dag. Samtidig ønsker jeg at panelovnen skrus på igjen når temperaturen faller under eks. 15 grader.

Per nå har jeg satt opp to automasjoner - en for av/på ved 5% > gjennomsnitt, og en som sier “skru på når < 15 grader”.

Vil dette fungere, eller vil de to terminere hverandre?

(Namron Zigbee plugg med termostat, Art.no: 4512749)

Hei!
Disse vil kunne jobbe litt mot hverandre, men det kan være at det funker helt greit. Prinsippet her er “siste melding gjelder”, og med spotpris-automasjoner kjører disse 1 gang hver hele time. Så om termostaten skrur seg av pga. pris kl. 09, men temperaturen dropper under 15 grader 09.20 vil det skru termostaten på igjen. Om prisen fortsatt er over 5% kl. 10 vil den skrus av på nytt.
Hvordan dette vil fungere i praksis avhenger veldig av hvor ofte pluggen rapporterer temperatur. Jo oftere den rapporterer temp, jo lengre tid vil den stå på før den skrus av på pris.

2 Likes