Brannvarslere anbefaling og erfaringer

Hei alle

Jeg kjører i dag Verisure parallelt med Futurehome men ser på å migrere vekk fra Verisure.
Er fornøyd med produktet og tjenesten, men synes det blir kostbart når jeg runder 600 - 700kr måneden.

Jeg var rask på labben her på røykvarslerens dag og handlet 3stk av Futurehome sine varslere (batteri) til god pris, men av diverse årsaker ikke fått satt de opp enda.
Jeg ser her på forumet at flere har meget dårlige erfaringer med disse varslerne og falske alarmer og problemer med avstilling osv, så jeg er nå skeptisk til å i det hele tatt installere disse!
En ting er hvis en dimmer ikke fungerer, men jeg vil gjerne sove godt om natta i forhold til brannvarslere.
Jeg synes forsåvidt at det høres rart ut at FH sin egen varsler skal by på mye problemer da jeg tenker at denne jo burde være den som passer systemet best…
Vil selvfølgelig ha varslere som er seriekoblet, men jeg opplever som mange andre store tregheter med ZWave, så bør det kanskje vurderes Zigbee- varslere istedet som jeg opplever som mye mer responsivt.

Så:

  • Hva er alternativer som fungerer bra med FH? ser at f.eks Develco er supported, pros/cons?
  • Hva er deres erfaringer med FH sin varsler?
  • Noen som har erfaring med FH sin kobling mot vaktsentral enda?
  • Vil FH sine varslere automatisk være sammenkoblet når de legges inn i HUB slik at alle gå av når en stk oppdager brann?

Mange spørsmål her, men setter pris på tilbakemeldinger :slight_smile:

Thomas Longva

Jeg kan dele at jeg har Heatit Z-Smoke varslere idag, på batteri.
De fungerer veldig bra med FH og tilbyr i bevegelsessensor (det gjør ikke FHs).
Har ikke hatt noen feilvarsler enda, så opplever de som stabile. De har vært live i ca 8mnd nå.

Jeg trenger noen flere selv og vurderer FH sine da, siden jeg liker at det er fra samme selskap osv :slight_smile:

Fungerer seriekobling på disse med batteri? Ser at HeatIt sier “kan seriekobles med Z smoke 230” vil det si at det må være minimum 1stk AC detektor i systemet for å seriekoble?
Jeg har forstått det slik på FH sin at både batteri og AC kan seriekobles

Jeg tror ikke seriekobling fungerer på disse nei, ikke sett noe til det når jeg satte de opp. Virker som det kun er på 230V varianten.

Noe jeg savner på Heatit sine er muligheten til å justere tempen. De rapportere jo høyere enn andre sensorer siden disse sitter i taket, jeg syntes det drar opp rom-snittet for mye. Savner å kunne justere de målingene med et parameter/kalibrering.

For å svare på denne så har me 15 stykk av desse. Har ikkje hatt nokon falske alarmar enno på dei som er av nyaste utgåve. Dei me hadde før av den eldre utgåva fekk me nokon falske alarmar på grunna damp frå dusjen når me opna døra mellom badet og gangen. Dette har ikkje skjedd med dei nye.

At det er vrient å slå dei av ved falsk alarm kan eg skrive under på. Dei gongene dette skjedde tok det fleire minutt før eg klara å få stagga dei, og kona og gutungen måtte søkje tilflukt i eit rom utan alarm… :sweat_smile: Når det er sagt så kan dette ha samanheng med at me har eit temmeleg omfattande Z-Wave-nettverk (130+ einingar).

Takk for innspill, dette med problematisk avstilling er vel noe som er gitt tilbakemelding på til FH ser jeg.
Er dine batteri eller 230?
Og hvordan foregår seriekoblingen av disse, er det slik at varslerne automatisk blir seriekoblet når de legges til i FH?

Me har berre 230 V, ingen på batteri.

Seriekoblinga skjer automatisk via FH-appen, ja. Merk at det ikkje vil vere seriekopling viss FH er nede, men kvar enkelt varslar vil reagere som normalt.

Takk for at du fikk frem et meget viktig poeng her Torfinn.
Jeg kjenner at dette blir en potensiell deal-breaker for meg hvis ikke varslere kan være seriekoblet utenom hub.
Er det mulig å z-wave assosiere varslere sammen?
Jeg har sendt spørsmålet til FH support

Det skal vere mogeleg å assosiere dei mot kvarandre for å få til ei seriekopling som går utanom smarthuben, ja.

Eg hugsar der var ein diskusjon om dette tidlegare, men eg hugsar ikkje om det var her på forumet eller på Slack. Kan sjå om eg finn det att seinare. :slight_smile:

Gjaevert: Var ikke dette produktet til forventningene siden du selger dem igjen?

Hei, jeg har desverre byttet bort fra FH og på den nye huben fungerer ikke disse :confused:
Det er kjipt for jeg var veldig happy med de og opplevde ingen problemer. De fungerer utmerket i FH.

Hva bytter du til ?:slight_smile:

https://www.melbye.com/no/produkter/sikkerhet-1/sikkerhet/brannvarsling/roykvarslere/roykvarsler-mod-mvd-230-v-m-batteri/

Her kan en kombinere trådløs og kablet sammenkobling med mulighet for signal fra relebase til evt smart implant eller lignende “binærinngang”