Bygge om tretrinnsbryter til smartbryter?

Hei!

Vi har et ventilasjonsanlegg fra 1994 i huset vårt. Det fungerer ganske greit. En har ingen mulighet til å justere innsug/avkast separat, men anlegget kan stilles inn på tre forskjellige nivåer. Nivå 1 benyttes kun dersom en er bortreist, nivå 2 er standard ved normalt opphold i huset og nivå 3 benyttes ved behov for større luftutskifting, som f.eks. ved dusjing. De tre nivåene justeres med en tretrinns vridbryter på veggen rett ved ventilasjonsanlegget, som er plassert i øverste (tredje) etasje. Se bilde av bryteren nedenfor.

Jeg har undersøkt muligheten for å bytte ut denne bryteren med en smartere bryter, slik at den kan fjernstyres og stilles inn med timer etc., men produsenten og teknikere sier at det ikke er noen tilgjengelig løsning for det for dette anlegget. Koblingene bak bryteren er ganske kompliserte, så en kan ikke erstatte bryteren i sin helhet med en hvilken som helst bryter.

Det jeg har fundert litt på er om det eksisterer en uavhengig smartløsning som kan erstatte kun vrideren, eventuelt monteres utenpå vrideren - noe a la Danlock sin smartlås som erstatter kun låsevrideren på innsida av døra.

Er det noen som vet om noe som kan brukes, eller har tips til mulig løsning?

Tilsvarende er det en termostatbryter på selve anlegget (for varmeelement for innluft) som jeg gjerne også skulle hatt muligheten til å fjernstyre (vanskelig plassert, tungvindt å komme til). Se bilde av termostatbryter nedenfor.

Alle tips mottas med takk!!

IMG_20210505_085555|281x499

Jeg har en lignende bryter mot mitt ventilasjonssystem, Flexit ULV-100. Jeg har satt inn en fibaro switch som kobler inn maks hastighet og overstyrer bryter. Dette skjer i en automasjon basert på luftfuktighet på badet. Du kunne hatt et ekstrta réle for å sette flere hastigheter. Legger ved koblingsskjema for hvordan jeg koblet inn fibaro réle.

Meget interessant! Takk skal du ha! Jeg må se nærmere på skjema for mitt anlegg og sammenligne det med ditt skjema, og se om det kan være mulighet for noe tilsvarende. Det vil jo løse problemstillinga ganske greit :+1:

Hei, har også et eldre anlegg som jeg har fikla litt med, har erstattet termostaten innvendig med en cupino thermostat og lagt sensor et stykke inn i tilluften. Legger ved tegning.

Mvh
Eirik

Tøft! Jeg må antageligvis bruke mye tid om jeg skal finne ut av mulige koblinger for å få dette til - tid som er vanskelig å finne… Men her har jeg iallefall gode tips for å komme videre. Skal se om jeg får sett nærmere på det i løpet av sommeren, hadde jo vært veldig bra om jeg fikk automatisert både hovedbryter og termostat!

Jeg har forøvrig Flexit VGL400 fra rundt 1994. Legger for ordens skyld også ved koblingsskjema for mitt anlegg - jeg skal studere det nærmere etterhvert.

Tusen takk!