Styre Develco Smart Plugg med Namron 4ch

Hei.
Hvordan kan jeg bruke Namron 4 kanals Zigbee bryter til å funke på Namron smartpærer og Develco Smart Plugg mini, som jeg har koblet til en gammel stålampe?
Å assiosiere brytere rett mot pærene går fint, men jeg finner ikke ut hvordan jeg styrer kontakten.

Jeg har laget en automasjon for hver knappefunksjon - en automasjon for “on”, en for “move up”, en for “move down”, og en for “off”. Da kan du i praksis utføre 4 forskjellige ting med samme raden på en 4-kanals Namron bryter, altså 16 hendelser totalt.

Du må inn på Automasjon, klikk på “+ automasjon”, trykk på scene, velg eks. “Veggbryter Stålampe” om det er navnet du har gitt raden på veggbryteren, trykk så på den fysiske knappen sånn som du vil trykke på den for at noe skal skje sånn at du får riktig kommando inn i regelen, I neste steg velger du device og Develco enheten du vil styre, og i hvilken tilstand den skal være når hendelsen skjer.

Du må stille inn pluggen så den er en “lys”-enhet, og bryteren kan du navngi per kanal, altså per rad fra topp og nedover - øverste rad med lysdioden er den første kanalen.

2 Likes

Takk for tipset. har prøvd, men virker dessverre ikke. Hva skal stå i Scene id? Eller skal den autofylles ut når man trykker på knappen? Ser man noe indikasjon av at man trykker på kanalbryteren for innlæring.

Jeg løste dette på same måte som jarleif.
På en knapp med 4 knapper så er det 1 oppe til venstre, 2 oppe til høyre, 3 nede til venstre og 4 nede til høyre.

I feltet Scene-id skriver du 1.0 eller 2.0 osv
Se bilde

Hørtes veldig logisk ut, men jeg får det ikke til
Velger CH2 på bryteren, som er da 2 rad fra toppen som trigger. Sceneid 3.0
Develco er satt opp som belysning.
Trykker på I-knappen, andre rad etter jeg fyller in 3.0
Nada, zip-zero. Ingen ting skjer


Hei @jarleifvaagen,

Jeg har litt samme oppsett men fikk du gå opp og ned sakte som en vanlig dimmer kan? Jeg ser at når det er move up Eller move down verdi kan vi bare velge statisk verdi (lyssterke) som aksjonen. Min ønske er å få samme funksjon som en vanlig dimmer kan.

@Manchild

Når du velger automasjon, bare trykk på knapp der du skal sette logikk. Feks. | og O. Da kommer opp SceneID med en verdi automagisk! Fikk den å fungere igår. Men fortsatt finner en ekte og enker måtte å ha dimmefunksjonen.

@jeev20
Så, etter Automasjon>Scene>Enhet (ch2) trykker på knappen til bryter, og sceneid blir auto-utfylt?
Skjer ikke hos meg.

Da har jeg nullstilt og slettet bryteren par ganger og lagt den inn igjen i FH. Da funker det og jeg har samme funksjonalitet som jeev20. Kan sette opp av og på automasjon på ulike kanalene. Ingen dimming.
Feilen var forsaket av at jeg hadde satt opp den ene kanalen på bryteren direkte mot en Zigbee lyskilde. Automasjoner slutter å virke fra bryteren når man gjør det.

2 Likes