Namron Z-wave bryter responstid

Har kjøpt hus hvor de fleste av bryterne som er brukt i huset er trådløse brytere fra Namron. Det er ett fåtall som går over Zigbee og de fungerer stort sett strålende, med en akseptabel responstid. Så er det de resterende som går på Z-wave, og det er stort sett helt horribelt.

Det går stort sett 3-10 sekunder fra når man trykker på en knapp til det skjer noe. Av og på virker til nøds, men hvis man skal prøve å dimme til noe annet enn fullt på eller fullt av er det bare til å finne fram appen, for noe annet går ikke. Når man bruker appen reagerer forsåvidt lyset på sekundet på det man gjør, så det virker jo tydeligvis.

Finnes det noen løsning på dette problemet for Namron Z-wave brytere? Har både 1, 2 og 4 kanals brytere. Har Googlet litt og ser andre har hatt lignende problemer, men ser bare en løsninger hvor de bruker Homey og ikke Futurehome.

Har det alltid vært sann, ellers har det forandret seg nylig?

Det har vært sånn hele tiden siden vi overtok huset/systemet for nesten ett år siden.

Det er vanskelig å vite med sikkerhet, men det kan være en av enhetene skaper problemer for de andre.

Du kan prøve å fjerne batteriene av en (ellers flere) enhet og tar omstart of FH hubben (la det stå uten strøm i noen minutter. Om de andre fungere bedre, du kan prøve å tilbakestill den og legge til på nytt. Men om du har mange, det kommer til å ta tid…

Tok en factory reset på alle bryterne i går, og valgte non-secure inclusion når jeg la de inn igjen. Ser ut til at dette i hvert fall har løst problemet midlertidig. Hvis denne situasjonen skulle oppstå igjen, finnes det noen måte å restarte z-wave nettverket på uten at jeg må resette hver enkelt bryter? Uten at alt av zwave utstyr forsvinner fra appen da selvfølgelig.

1 Like

Hadde akkurat samme problemet. hadde 4 lyskurser på stua styrt av ZW gjennom Namron bryter og ZW piller fra Sunricher. Det kunne ta opp til 45 sekunder før alle 4 kursene var satt opp med riktig dimming, fra jeg hadde trykt på scene-knappen. Skiftet ut alt til ZB, og nå fungerer det helt uproblematisk. Jeg har fjernet alt med ZW fra mine styringssystem. Mulig det går bedre med andre system som Homey. Futurehome sa det skyldes treg trafikk-avvikling på ZW bussen. Men jeg vet ikke.

1 Like

Eg tenkjer nok det med usikker inkludering kan ha gjort utslaget. Eg hugsar ikkje talet akkurat no, men sikker inkludering aukar trafikken på nettverket temmeleg heftig (eg meiner det var fleire titals gonger så mykje, men ikkje skyt meg om det ikkje stemmer :sweat_smile:).