Nexa AD-147 og Namron Z-wave 4 kanaler fjernkontroll

Hei, er ny i bruken av FH systemet, har startet med å legge til billadere og har kjøpt med en Nexa AD-147 og en fjernkontroll fra Namron, disse får jeg lagt til å App og kan styre dimmer fra App på tlf, men får ikke styrt dimmer fra fjernkontroll. Prøvd å legge til grupper på fjernkontroll men uten noe som får det til å virke, har også “vekket” fjernkontroll før man legger til grupper. Er det flere ting man må legge til enn en gruppe?

Hei!
Her finner du en veiledning på hvordan man setter opp en assosiasjon:

Det er et par ting som er viktig å huske på:

  1. Enheter som skal assosieres MÅ være på samme nivå av sikkerhet. Dette er viktig siden de linkes direkte og huben ikke vil kunne fungere som en tolk i mellom. Det er absolutt det enkleste å bruke usikker/vanlig inkludering hvis du vet at de skal assosieres.
  2. Alle batterienheter som assosieres MÅ vekkes før man setter assosiasjonen. De aller fleste batterienheter er sovende for å spare strøm, og vil derfor ikke få med seg meldingen om at den skal linkes til en annen enhet. Vekking = sett enheten i inkluderingsmodus (les produktets manual).
  3. Siden det er en direkte linking er enhetene som skal linkes avhengig av å være i relativ nærhet til hverandre. Dette varierer selvfølgelig med signalstyrke, bygningsmasse osv.

Betyr det da at man ikke kan programmere dette via smarthub?

Litt usikker på hva du mener. Om selve konfigureringen går via smarthuben i oppsettet eller om du ønsker at hver kommando fra bryteren til Nexa’en skal via smarthuben?

Oppsettet går via appen og smarthuben, slik at du “forklarer” bryteren at den fra nå skal prate direkte til pluggen. Ut ifra din opprinnelige post ser det ut som du forsøker denne metoden (som også er å anbefale). Prøv å vekke fjernkontrollen rett før du skriver gruppenummer og rett før du lagrer i siste steget.

Om du ønsker at meldingen skal fra bryter via hub til pluggen, kan du sette opp en scene. Veiledning finner du her: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/6563640175005-Oppsett-av-scene

Men det jeg egentlig spør om er. Er det mulig å holde inne knappen på fjernkontroll for å velge hvor langt ned eller opp jeg skal dimme? Ønsker å holde inne knappen finne riktig din slippe knappen så holder den seg der. I dag er det kun faste scener med ferdiginnstilt dim som jeg har fått til. Ønsker å gjøre dette via hub til plugg og så kunne bruke fjernkontroll som igjen snakker med hub. Ikke noe mellom plugg og fjernkontroll. Det er jo et smarhus system ikke en plugg fjernkontroll system.

Hilsen Finn Cato Andersen
Tlf 915 87 092

Det du spør om er akkurat det du vil oppnå ved å sette en assosiasjon som jeg beskrev i første svaret.
Huben fungerer som en hjerne og en tolk mellom enheter. Siden pluggen og fjernkontrollen snakker samme språk og ikke trenger så mye avansert logikk for å gjøre de enkle kommandoene du beskriver, er det også heller ikke nødvendig å sende kommandoene via hub. Det er mye raskere å bare ta det direkte.
Følg guiden for assosiasjoner som er linket lenger opp, og hvis du ikke får til anbefaler jeg å ta kontakt med supporten vår på 23 50 68 47. De skal ha stålkontroll på dette med assosiasjoner :+1:

Opplever at dette å sette assosiasjoner fungerer fin på disse NAMRON-bryterne, bortsett fra dimming.
Hvordan får man dimmefunksjonen til å fungere mot FH?
Jeg har forsøkt “alt”, men får kun respons på korte trykk på og av.
Har skrevet inn kommando via tastaturet, latt bryteren sende kommando mens jeg jobbet med assosiasjonen, og fanget korrekt kommando i vinduet for inngangssignal, men null dimming.
Kjører HUE lamper.

Jeg får heller ikke selve dimme delene til å virke, funker med ferdigprogramerte nivåer, men ikke det å holde inne knapp til ønsket nivå

@Newbie61 Siden du snakker om HUE betyr det Zigbee, noe som også krever at Namron-bryteren er Zigbee. Hvis begge er Zigbee kan du gå videre til ThingsPlex for å sette assosiasjonen. Her er artikkel: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/4434400906781-Zigbee-association-in-Thingsplex

@Finncato Om du ønsker å prøve å fikse assosiasjonene anbefaler jeg å ringe supporten. Det er lettere å feilsøke med deg på tråden mens du kan trykke på enhetene.

Fungerte helt supert på Philips HUE. Værre var det å få med IKEA-lampene.
Men det er ikke det jeg bruker energi på nå. Nå vet jeg jo hva som skal til for å få den Zigbee-bryteren opp og gå. Tar også med meg at man helst burde valgt Z-wave-varianten. Den er jeg blitt fortalt er langt mettere å jobbe med.

Så bra at du fikk til Hue enhetene! Jeg er usikker på hva som kan være årsaken til at IKEAen ikke funker :thinking:
Når du vurderer Zigbee opp mot Z-wave er det viktig å huske at Zigbee kun kan assosieres mot Zigbee og Z-wave mot Z-wave. Grunnen til det er at det er direktekommunikasjon, så huben har ikke mulighet til å være tolk mellom enhetene.