Develco Zigbee Motion sensor mini - får ikke lagt til

Har lagt inn følgende spm. til Futurehome support 8/1, uten å få svar så langt:

Nettopp anskaffet en Futurehome Smarthub for å ha på hytta. Foreløpig prøver jeg den ut hjemme. Jeg har satt opp Smarthuben greit, installert app (Android) og appen rapporterer at Smarthub er tilkoblet.

Første enhet jeg prøver å inkludere er en Develco Motion sensor mini (Zigbee), men jeg får ikke lagt den til. I Futurehome-appen velger jeg: Legg til enhet; Zigbee; trykker Start. På forhånd har jeg resatt Develcoen, Develcoen blinker rødt for å indikere at den søker etter Zigbeenettverk, men Futurehome finner den ikke. Får bare “leter etter enheter …” Har forsøkt flere ganger, og også startet om begge enhetene.

Merk:
Develco slutter å blinke rødt etter ca. 1 minutt, mens det står i installasjonsmanualen at den kan lete (og da blinke rødt) i opp til 15 minutter.
Dioden på Smarthub lyser grønt når jeg forøsker å legge den enhet; ellers lyser den hvitt.
Smarthub: siste utgave; oppdatert.
Develco: MOSZB-140; HW: 1.0.4

Oppfølgning: Har testet litt mer: Det er tydeligvis en form for kommunikasjon mellom enhet og Smarthub, fordi det er når jeg legger til enhet i Smarthub at rød blinking på Develco forsvinner.
Hvis jeg ikke gjør det, fortsetter Develco å blinke rødt i lang tid. Ellers ser jeg nå at rød blinking opphører etter ca. 20 sek. etter at jeg har valgt legg til enhet, men Smarthub rapporterer som sagt ingen forbindelse/enhet.

Har noen noen forslag for å få lagt den til? Develcoen er jo på listen voer støttede enheter.

Hei!
Kunne du forsøkt å gå til settings - household - hub settings - sync
Kan være det hjelper litt. Jeg forhørte meg også med en zigbee utvikler og han hadde også hatt litt trøbbel med å få inn denne enheten. Det undersøkes hva som må til for å få orden på denne, beklager at dette ikke virket når du prøvde å legge til denne enheten :confused:

Hei, takk for svar. Har prøvd forslaget ditt men det hjalp ikke. Ingen forandring.

Har prøvd omstart av smarthub flere ganger, og også å resette Develco. Det er tydelig at det er kommunikasjon mellom dem, siden Develco går over fra å blinke rødt til grønt når jeg slår på smarthub, eller legger Develco til på nytt. Men i Smarthub-appen registreres det ingenting.

Hei, Har dere/FH noen tilbakemelding her?
Jeg har for noen uker siden også fått svar fra FH på Supportsiden, som jeg svarte på, men siden har ikke FH fulgt videre opp (til tross for purring). Develcoen får jeg fortsatt ikke kontakt med, og har nå også prøvd en annen lik enhet uten at det hjalp. FH-enheten har forøvrig grei kontakt med andre Zigbee-enheter, så da spørs det vel om det er min FH-enhet som har feil?

Hvis det ikke er mulig å få løst det, bør FH forøvrig fjerne Develcoen fra listen over støttede enheter.

Hei! Beklager sent svar her - stor pågang om dagen, vi jobber med å komme over alle henvendelser.

Det ble nylig sluppet en ny versjon av zigbee-adapteren som trolig skal løse problemene du opplever. Kan du forsøke å oppdatere programvaren og deretter legge til enheten på nytt?

Settings → household → hub settings → software update

Hei,
Takk skal du ha for kjapt svar. Dette funket! Detektoren ble funnet.
Alt OK fra min side.

Mvh Eirik

1 Like

Hei igjen. Ny oppfølgning:
Enheten skal rapportere temperatur, men det kommer ikke frem i FH (bare bevegelse, signal og batteri). Har dere noen forslag?

Mvh Eirik

Hei igjen! Flott at det virket nå!
Jeg dobbelsjekket akkurat med en av våre zigbee utviklere. Dessverre er ikke temperatur rapportering støttet helt enda. Vi jobber med å legge til støtte for dette.
Jeg skal oppdatere supported products databasen for å tydeliggjøre dette.

Hei igjen,
Etter oppdateringen har jeg opplevd noen nye utfordringer: Jeg har 5 stk Namron Zwave LED dimmere knyttet opp mot FH, men etter SW oppdateringen av FH begynte den ene dimmeren å oppføre seg rart: lyset ble slått av og på med ca. 10 min. mellomrom (dog variabelt), men den oppførte seg ellers korrekt mtp. kommandoer (både via FH og fysisk). Jeg lurte først på om det var feil på dimmeren, og satte inn en ny dimmer jeg hadde til overs. Nå ville ikke FH finne denne da jeg kjørte inkluderingsprosedyren (som tidligere hadde fungert helt greit). Prøvde også å igjen inkludere den gamle dimmeren (hvor lysene blinket) som jeg hadde tvangsslettet, men denne ble heller ikke funnet/inkludert nå. Merk at dimmerne indikerer at de har forbindelse, for dioden på dimmeren går fra å blinke til å lyse fast når jeg forsøker å legge dem til. Har dere noen tips? Er dette relatert til FH eller dimmerne? Merk at de øvrige dimmerne fortsatt fungerer som de skal. Mvh Eirik

Det blir automatisk generert automasjon om en bevegelse sensor og et lys legges i samme rom. Du kan redigere / deaktivere denne under automasjoner i appen - ligger i kategorien “room”. Om du ikke ser denne kategorien kan du navigere til innstillinger → husholdning → hub innstillinger → synkroniser info.

Har du prøvd å resette enheten på selve enheten? Står ofte beskrevet i manualen til produktet :slight_smile:

Hei, takk. Alt er løst. Fikk også lagt til dimmerne på nytt ved å midlertidig flytte FH nærmere dimmerne (var ca. 8 m. unna).

1 Like

Kan jeg spørre deg hva som er status på Develco Motion sensoren din nå @eirik1?

Støtter den temp eller lux nå?

Kobla opp et par sånne i går og de rapporterer kun bevegelse

Nei, kun bevegelse. Fagre løfter fra Futurehome om temp, lux, osv., men så langt ikke noe mer enn det.

1 Like

Aha, takk for input begge to!

Jeg satte opp en develco motion sensor i dag og legger merke til at den sender evt.presence.report false hvert 5.minutt når det ikke er bevegelse. Er dette en bug, eller skal det være sånn?
Jeg liker å kunne gå inn å se timestamp under sikkerhet->bevegelse for å se når siste bevegelse var registrert, men når det er sånn, så blir jo det feil.

Er det noen som vet om dette går å endre på?

1 Like

Hei @espen

Kan jeg spørre om det finnes noen timeline på når denne sensoren potensielt kan rapportere temp og/eller lux?
Jeg ser ikke at den nyeste oppdateringen løste noe av dette selv om den la til mye annet Develco støtte, ref Smarthub update.

Jeg prøvde å slette en og legge til på nytt nå. Da dukker den opp med 3 kanaler: ch1 for bevegelse, ch2 for temp og ch3 for lux👍🏻
Skal sies at for øyeblikket rapporterer den 6150lux på et forholdsvis mørkt rom (Neo sensoren jeg har der fra før rapporterer 5 lux, noe som er mer troverdig).

1 Like

Gjorde det samme nå og da får jeg alle 3.
Men ser jeg har samme issue som deg med lux, så det bør man kanskje sjekke opp i!