Er det mulig å ignorere en temperatursensor?

Jeg har både en Netatmo og en Fibaro brannvarsler som rapporterer temperatur i stua. Det ser ut til at snittet av disse brukes til å kontrollere temperatur, selv om jeg har satt Netatmoen som hovedsensor.

Brannvarsleren registrerer altfor høy temperatur, så den vil jeg ikke bruke til noe som helst. Er det mulig å ignorere den eller skru av rapportering?

1 Like

Hei,

Vet dette er et ønske fra flere, men ikke mulig foreløpig.
Eneste mulighet er å legge den i eget ‘rom’ så den ikke ødelegger snittet for eks. stua.
Men totalen på ‘home’ skjermen vil bli påvirket uansett

Det var jo litt klønete

Du har en sensor fra fra Fibaro , den viser for mye, og lar seg ikke kalibrere ? Da er det jo Fibaro som er klønete. Ser de også har en support side, kontakt de og be om å få den du har reparert/få ny.

Tja, den er festet i taket der det er varmere enn lenger ned. Det burde vært mulig å ignorere denne sensoren, ser at det er mange som har etterspurt det samme:

Er det denne du har ? Smoke Sensor | FIBARO Manuals
I den står det :

20. Temperature report interval
Time interval between consecutive temperature reports.
Report is sent when new temperature value is different from the one previously
reported - according to the set hysteresis (parameter 21). Temperature reports can
be also sent as a result of polling.
Available settings: 0, 1-8640 (multiply by 10 seconds) [10s-24h]
0 – reports inactive
1-8640 - [10s-24h]
Default setting: 1 (10 seconds)
Parameter size: 2 [bytes]

Betyr 0 at den ikke sender temp rapport ?

Den vil mest sannsynlig oppdatere temperaturen ved vært “wake up interval” men sender ikke rapport syklisk/ved innstilte grenserverdier. Må mest sannsynlig sette “wake_up_interval” til 0 også, men tror nok temperaturmåling da blir fryst, til det man hadde ved parametrisering av Z-wave. Men trådstarter kan jo prøve.

Helt enig, men er dette ett FH HUB problem eller er det ett problem for FIBARO ? Skal devices sende uten å bli bedt om det ? Eller skal de ikke ? Jeg må si at devices som bare sender , om de blir spurt eller ei, og som ikke en kan få til å være stille … det burde være device leverandør sitt problem ? OG MERK ??? Muligens det burde være ett GLOBALT MELDINGSFILTER , ala MESSAGE STREAM som kunne filtrere vekk uønsket trafikk ? Det ville være en HUB forbedring , og ikke en spesifikk integrasjon mot FIBARO ? Om det lages for mangen løsninger spesifikke for dette og hint , vil systemet fort bli for komplisert !!

enig, har det samme for sabotasje varsel som enkelte sensorer sender. Hadde vært kjekt å mute de i huben istede for å finne manualer og gjøre sende noe tall og hex koder via parametre.

1 Like