Fibaro Røykvarsler Brannalarm test

Hei.

Har lagt til 3 stk Fibaro Røykvarslere.
Inkluderingen fungerte akkurat som beskrevet. Når jeg klikker meg inn på de, så ser jeg at batteri er 100% og temperatur stemmer med det som er i rommet.

Hvis jeg tar en test ved å holde inne knappen på røykvarsler til den piper så kommer det opp tidspunkt for test og tidspunkt for når jeg “kvitterer” alarmen.

Men hvis jeg tester brannalarmen fra futurehome app så går alt lyset på 100 % og alle mine 4 heatit varme sensorer slås av. Men det skjer ingenting på noen av fibaro røykvarslere. Ikke noe lys eller lyd. Og når jeg avslutter alarm testen så forsvinner alle data på røykvarslerne.

Under safety i app`n så står det OK, og når jeg klikker meg videre inn så er alle røykvarslerne OK, men når jeg klikker meg vidre inn på hver enkelt røykvarsler så vises det ingen data. Pga av dette så vises det også da ett utropstegn ved “Climate” da den ikke får temp data fra denne enheten.

Alle mine Heatit sensorer er også¨"svarte". Og for å få dem til å virke igjen må jeg holde inne knappen i 10 sekunder, bla meg gjennom menyen til ESC og trykke ok.
Burde ikke heatit sensorene kommet på igjen av seg selv når alarmen er avstilt ?

Har oppdatert hub til siste versjon.

Har ekskludert alle røykvarslere og fabrikk resatt dem og lagt de til på nytt. Da er alle data der og alt ser ok ut helt til jeg kjører en test. Da forsvinner alt sammen igjen.

Hva er problemet ?

Arild

1 Like

Hei!
I korte trekk er det at man ikke kan styre sirenen på Fibaro smoke sensor, og vil kun utføre hva du har satt opp skal skje ved brannalarm. Den vil kun gi fra seg lyd ved å teste med testgass eller ved faktisk alarm. Futurehome sin SDCO kan man kontrollere sirene på, og vil derfor lage lyd og blinke ved test av brannalarmen.
Det er riktig at varme slås av og lys på 100% ved test av alarmen. Hva som skal skje ved alarm, kan konfigureres i innstillinger > alarm.

Joda, greit nok det. Men hva med alt det andre jeg lurte på ?

Alle røykvarslerne slutter å sende data etter en test og alle heatit sensorene forblir avslått selv etter at alarm er slått av.

For å få røykvarslerne til å sende data igjen så må jeg ekskludere dem og legge de til på nytt.

Kan da ikke være meningen at det skal være så tungvint .?

Skal ikke dette være ett smarthus system da? Ikke mye smart her synes jeg.

Heatit termostatene må per dags dato slås på manuelt. Det er mulig å slå de på igjen ved parameter eller i gammel app. Om jeg ikke husker helt feil så ligger det er forslag på feedback.futurehome.io allerede angående å få mulighet å sette modus (off, heat, eco etc.)

Det er også en feil at ved klarering av alarm så resettes sensordata. Får du de tilbake ved å vekke fibaro røykvarsleren?

Hmmm… hvordan vekker jeg røykvarsleren ?

Og er det en enklere måte for å slå på heatit enn å gå helt inn i menyen og bla til esc ?


https://manuals.fibaro.com/smoke-sensor/#post-861

I gammel app kan man velge funksjonalitet i appen til å være heat = slå den på igjen.
Når man manuelt skal slå den på, skal det være nok å trykke inn knappen i midten noen sekunder.

Testet igjen nå.

Heatit var nok å holde inne 2-3 sekunder ja…

Fibaro Røykvarslere fungerte ikke selv om jeg “vekket” dem. Må ekskludere dem og legge de inn på nytt.

Tydeligvis en bug dere burde få fikset.

Hvis du vekker sensoren og deretter trykker på “registrer” / “poll” i appen når du er inne på enheten og velger tilleggsfunksjoner.
Da skal sensordata bli sendt på nytt.

Du skal også få sensor data på nytt ved å ta ut batteriet og sette det i igjen på nytt

1 Like

Det fungerte for meg, et trykk deretter Poll.

Synes det er elendig av Fibaro å ikke har seriekobling eller avfyring av alarm. Kan man sette opp en assosiasjon mellom Fibaro Smoke 2 og Futurehome Brannvarsler (Batteri) ?

Dvs. om Fibaro varsler, så begynner Futurehome sin brannvarsler også? (også uten at HUB er aktiv)

Hva med når man ikke er hjemme?
Har nå hatt en falsk alarm med min datter hjemme. På åpen telefon fikk vi kontroll på sirene (selv om en av dem hadde noen etterpip til jeg for andre gang slo av alarm).
Imidlertid;

  • Heatit varmekabler fikk vi aktivisert. Men en av disse gikk løpsk og var oppe i 40,7 grader før vi oppdaget det.
  • Oppdaget nå at de fleste røykvarslere står nå uten kontakt (viser ikke temperatur eller batteristatus). Kan ikke vekke henne for å trykke på knappen på Fibaro røykvarsleren slik at jeg får den aktivisert.
    Har aldri sagt det før; Dette holder ikke!
1 Like

Det er vel mer Fibaro sin skyld enn Futurehome iht røykvarseleren hvertfall. Den vil rapportere temperatur 1 time etter alarm tror jeg.

Angrer på at jeg faktisk kjøpte Fibaro røykvarseleren selv, men men… Det hadde vært fint at de i det minste kunne blitt assosiert med en røykvarsler som er toveis og som blir plassert i hver etasje. Deretter kan jo de sentrale røykvarslerene være i seriekobling.

Har nå lært at toveis stort sett kun fungerer med 230v enheter, ikke batterienheter, men at Futurehome sin brannvarsler er litt spesiell der.

@espen Kjenner du til om det går an, basert på ein vilkårlig trigger, å sette ein Fibaro smoketektor i Alaram-state -dvs, avgi akustisk signal? Kva api/service må eg bruke?

Hei!
Som beskrevet i kommentaren du svarte på så er det ikke mulig å sende en “sirene på” kommando til Fibaro Smoke Sensor. Den vil kun rapportere inn til systemet at den har detektert røyk (og varsleren vil pipe kun lokalt)

1 Like

@espen Ok.
Har du, eller nokon andre for den saks skyld, erfaringer med Fibaro-smoke-detectors parameter 13 (Broadcasting) -vil det fungere å sette denne i 2,3 eller 4 for å få fleire detektorer til å avgi akustisk signal når ein av detektorane melder alarm?

Støttes ikke av denne enheten.
(Men broadcasting til andre enheter som støtter det fungerer helt sikkert)

Hmm, ok -av erfaring, eller ut av dokumentasjonen?

For: Advanced parameters - FIBARO Manuals
Seier:

Og, det kan late til at dette kan fungere iht. denne blog-posten:

Snakker ikke av erfaring, kun basert på teksten som stod over - «not possible».
Men hvis Robert får det til, så er det kanskje mulig, men det er over my paygrade :joy:

Det står ingenting om at Robert fikk det til, slik jeg leste det. Han har aktivert broadcasting, men den sensoren som detekterer røyk/varme kan “broadcaste” så mye den vil uten at de andre fanger det opp. Det er her problemet ligger; sensorene sover og kan ikke motta meldinger.

Fra teksten til Robert:
“This parameter should set that the smoke detector should broadcast the alarm to the other detectors in the same network. I have not tested this yet, so I’m not sure if they have to be in the same group association or not.”

1 Like

En ganske vesentlig liten detalj der ja!

Da tenker jeg vi kan konkludere med at det ikke er mulig :joy:

1 Like

@Anders good catch! Då er eg vel tilbake til at det er sirena eg treng løysning på… hehe

2 Likes