Erfaringer med dør/vindu sensorer på Zigbee

Etter en del testing :face_with_symbols_over_mouth: og bruk av forskjellige dør/vindu sensorer med Futurehome over Zigbee vil jeg gjerne høre med dere om hvilke erfaringer dere har.

Til nå har jeg følgende:

Aqara
En eldre versjon fra Aqara, denne opplever jeg som veldig pålitelig. Har den på hoveddøren og den er så og si alltid online og rapporterer riktig. Ingen batteristatus, men en kan sikkert basere seg på en gitt tid, eksempelvis 1 år. Eller til den slutter å virke. Den har en liten og hendig størrelse, men er litt dyr og ikke så lett å få tak i lengre. Den er også strevsom å få koblet til hubben, men jeg fant en guide her som hjalp meg.

Aqara T1
En oppdatert versjon av originalen over, denne er lettere å koble til hubben, men i Futurehome vises den med «ingen signal» og utropstegn etter en kort stund. Når vinduet åpnes rapporterer den riktig igjen, men etter kort tid vises den med ingen signal igjen. jeg er da i blinde om denne faktisk er online eller ei.

Namron
En relativt stor og klumpete sensor, den rapporterer stor sett riktig, men faller ut innimellom og jeg må da ta ut batteriet og sette det inn igjen får å få den tilbake online. Ikke er den spesielt rimelig heller.

IKEA Parasoll
En ny sensor fra IKEA, ikke så liten, men greit format med tanke på plassering. Den har tydelig indikering av åpent/lukket, men i Futurehome mister den som regel signalet etter en stund på samme måte som Namron sensoren. Jeg må da ta ut batteriet og sette det inn igjen for å få den online igjen. Rimelig pris, men oppleves som ikke pålitelig.

Er det som har noen favoritter? Jeg ser det er noen fra Datek (Frient?) som også har tempsensor, som kan være på godt og vondt om den rapporterer riktig og hyppig. Evasmarthus selger disse i 5-pakker til en grei pris nå. Ellers er det kanskje noen gode fra Aliexpress/Temu? Finner noen rimelige der hvert fall :thinking:

Jeg syns ingen av sensorene over har god rapportering av batteri-status :battery:. De som rapporterer det oppgir som regel 100% frem til de går offline, og det blir da en gjettelek om batteriet er tomt eller ei :see_no_evil:

Eg brukar Gilje Sense, som er basera på Sensative Strips. Det er ei elegant løysing som fungerer veldig greitt. Det negative er at Strips er vriene å få inn i FH, og batterilevetida (inntil 10 år) er kraftig oppskrytt.

1 Like

Takk @Torfinn, men er Gilje sense kun for Gilje vinduer da? Sensative strips er jo mitt alternativ, men langt fra billig til for eks. 10 vinduer.

Gilje Sense er basera på at handtaket på vindauga har ein innebygd magnet som erstattar den som fylgjer med Strips, så då må det vere vindaugo frå Gilje.

Det bør funke som fjell å berre bruke Strips direkte, men som du seier så er det langt ifrå den billegaste løysinga.

1 Like

Skjønner! Men greit å kjenne til, spesielt til garasjeporten som på vinteren er ganske kald. Jeg leste disse skulle tåle en del minusgrader.

Våre står monterte slik at dei fort vert eksponerte for ein god del minusgrader når me har ei lita glipe på vindauga om vinteren for å få inn frisk luft. Eg har ikkje merka noko problem i så måte, anna enn at det kanskje er ein av bidragsytarane til at batterilevetida går noko ned. :sweat_smile:

2 Likes

Interessant at du fikk til Aqara T1 i det hele tatt. De jeg kjøpte lot seg enkelt koble til, men rapporterer ikke åpning/lukking. De fungerer fint med Aeotec SmartThings hub så det er ikke sensorene jeg fikk det er noe galt med. Jeg bruker for øvrig også Namron men har ikke hatt den så lenge og foreløpig ikke opplevd samme problem som deg med at den faller ut. Ellers bruker jeg Cleverio. Disse fungerer (og er rimelige) men vises med ingen signal til man faktisk åpner eller lukker.

1 Like

Takk for tipset! Kanskje T1 sensorene dine står utenfor/dårlig rekkevidde? Mine to fungerer likt som du beskriver Cleverio. Greit nok, men litt i blinde på faktisk status. Har derimot ikke mistet kontakten frem til nå, slik som IKEA og Namron gjør innimellom.

Dessverre ikke. Forsøkt å sette opp to stykker T1 (MCCGQ12LM) rett ved hub og null respons ved åpning lukking. Forsøkt å resette og parre flere ganger med samme resultat.

Jeg byttet alle til Fibaro Zwave. Ingen problemer nå, fungerer stabilt og presist!
https://www.elektroimportoren.no/fibaro-doer-og-vindussensor-2-sort-z-wave/4512511/Product.html

Holder disse statusen til dør/vindu blir lukket? Har namron zwave på garasje porter og de rapporterer lukket etter 8-10 min. Selv ved åpen port.

Har Namron egne z-wave sensorer? :thinking: Jeg har ikke testet spesifikt på mine da alle kun er åpne en kort tid som regel. Unntaket er nok IKEA sensoren på skyvedøren, som ser ut til å ikke rapportere lukket selv om den står åpen en god stund. Men som sagt ikke 100% pålitelig signal over tid.

Namron hadde zwave. Men i mitt hode er de ubrukrlige siden de melder lukket etter 8 min.
Sikkert noe parameter greier som kan endres.

Sjekk denne.

https://forum.futurehome.io/t/feil-i-visning-av-opne-stengde-vindaugo/5331/9?u=mhenkenis

1 Like

Jeg har 2 ikea parasoll. De har fungert fint til nå begge to (4 mnd?). Men ingen rapportering av batteristatus

1 Like

Ok, mine to dukker opp med batteri, men viser bare 100% og OK før de sporadisk mister signal, etter dager eller uker.:ghost:

En oppdatering fra min side er at jeg prøvde noen enkle sensorer fra Temu, og de fungerer overraskende bra​:exploding_head:. De viser batteri og beholder åpen/lukket status, selv om FH rapporterter signal problemer innimellom. Etter en stund er de tilbake igjen, og så snart status endrer seg oppdateres også signal status. I tillegg er de ikke så store og enkle å koble til hubben. De kommer opp som TSxxx og det gjør også noen sensorer jeg har fra Nedis, så muligens fra samme fabrikk :thinking:

Jeg har en billig temp sensor fra temu som kommer op som TSxxxx, denne har også vært stabil. Har bestilt noen flere, men ikke koblet de opp enda.

1 Like