Aqara vibrasjonssensor i futurehome

Hei, jeg har akkurat fått futurehome oppe å kjøre hjemme og koblet opp et rele fra tuya for å styre garasjeporten. Det ser egentlig ut til å virke fint, men er litt ustabilt. Tror jeg må utvide med noen strømplugg e.l. for å få bedre rekkevidde.

Inspirert av en venn med Home Assistant kjøpte jeg en Aqara vibrasjonssensor (zigbee). Denne har 3 akser gyroskop og ved å lese av vinkel kan man bestemme om porten er åpen eller ikke.

Jeg får registrert sensoren i FH, men den kommer opp som en dør sensor, og jeg klarer ikke å lese ut noen vinkel. Den registreres som lumi.vibration.aq1 og ser ut som den har 2 kanaler : lumi.vibration.aq1 ch_1 og lumi.vibration.aq1 ch_2. Den første har 3 servicer. : /rt:dev/rn:zigbee/ad:1/sv:door_lock/ad:3_1 og
/rt:dev/rn:zigbee/ad:1/sv:ota/ad:3_1 og
/rt:dev/rn:zigbee/ad:1/sv:indicator_ctrl/ad:3_1

Den andre har 1:

/rt:dev/rn:zigbee/ad:1/sv:indicator_ctrl/ad:3_2

Er det mulig å få denne inn i FH og lese inn grader ?

Hei!
Denne enheten tror jeg ikke er listet som støttet i FH. Så vidt meg bekjent har vi ikke “vibrasjon” som en funksjon i systemet, noe som gjør at systemet ikke vet hvordan den skal tolke ev. vibrasjons-meldinger fra enheten.

Men dette er jo bare en sensor som rapporterer ulike verdier. Det burde jo være mulig å mappen den opp som en dings, og så lage en flow som har hensyn til ulike verdier. Det var mulig i dev mode i smartthings.

Fibaro motion sensor registrer da vibrasjon :sweat_smile:

@kjellFan Ja, det er en enkel enhet som sender ulike verdier, men det må vises og håndteres i appen på et vis. Vi må tolke meldingene i Zigbee adapteren, vi må sortere de i kjerneprogramvare og MQTT, vi må legge til “vibrasjon” som en mulig funksjon i appen - med ikoner, design og UX som følger med. Det er dessverre ikke bare bare.
Men dek jo hende at du kan mappe den opp i ThingsPlex? Der skal meldingene dukke opp, og kanskje du kan få de meldingene til å trigge noe?

@Lakris Haha, ja. Men den sender ikke “vibrasjonsmelding” til huben. Den registrerer vel bare tamper?