Jeg har kjøpt en del Aqara Zigbee produkter da de er på tilbud hos Elektroimportøren.
Jeg har dog problemer med og inkludere både vannlekkasjesensor og bevegelsessensor.
Det står ingen ting i bruksanvisningen til Aqara om hvordan man inkluderer deres produkter på andre enheter. Det står kun att man skal følge anvisningene på Aqara hub. Ser også att andre har problemer med inkludering av Aqara produkter, men jeg finner ingen beskrivelser på hvordan det gjøres. Produktene står oppført som kompatible med FH.
Samme problem her, kjøpte futurehome hub og testet følgende produkter i helgen.
Aqara Temperature and Humidity Sensor 5 stk
Funket veldig bra, hold inne knapp 5 sek og start inclusion.
Aqara Smart Plug 1 stk
Funket veldig bra, hold inne knapp 5 sek og start inclusion.
Aqara Water Leak Sensor 2 stk
30.07 - Funket ikke, finner ikke sensor. Selv etter å holde inne knappen i 5 sek og start inclusion. Har ventet i typ 10-20 min og ingenting skjer.
31.07 - Funket plutselig 2 av 2 - 5 sek på knappen også inclusion. Står ikke at den blir funnet under inclusion, men kom plutselig opp under devices i settings fanen i appen.
Løsning?
Jeg gjorde følgende: 1. Startet prosessen “+new device” → Valgte Zigbee → Trykket og holdt inne toppen av sensoren/knappen i 5 sek til det blinket → ventet typ 2-5 minutter → Fant Water leak sensor.
Dvs; Det startet og funke dag to. Så kanskje de må være aktive i en stund (12-24t?) også starte inclusion?
En av de mindre gode tingene med appen er mangel på feedback/forståelse av funksjonene.
Eks; Jeg legger til nytt device og får opp “looking for devices”, min iPhone går i sleep modus i løpet av 30 sekunder og da melder følgende spørsmål seg:
Fortsetter hub og lete etter devices eller må jeg inn og trykke cancel?
Må jeg restarte prosessen og starte på nytt?
Hva skjer når jeg trykker på Hjem knappen, rett etter jeg har startet +add new devices?
Appen sier sjeldent ifra at den har funnet noe, jeg må manuelt inn i settings også står det plutselig en ny sensor der under devices.
Hei jeg har lagt til bevegelses sensorer ,trykk tre ganger raskt på knappen vent ett halvt minutt og gjenta hvis den ikke kommer inn, slet litt med mine måtte gjøre det mange ganger for å få de inkludert.
Dette er helt merkelig! Jeg hadde foreløpig gitt opp Aqara Water Leak sensor og lagt den bort for flere dager siden. I dag oppdaget jeg att det plutselig var kommet opp en ny rubrikk på hjem skjermen i app’n. Nemlig trygghet???
På enhetslisten dukker den nå opp som Aqara water leak og ser ut som om den fungerer som den skal? Kan ikke fatte hvordan dette har gått til??? Den var ikke der i går kveld og jeg har ikke gjort endringer på flere dager???
Har det vært noen oppdateringer på hub’n i natt?
Hei, kjøpte 2 stk Aqara smart plugger for å fungere som repeatere da eg sliter med å få signal til zigbee strømavleser. Har forsøkt å inkludere desse i app, men skjer ingenting, pluggen responderer med «riktig» lyssignal og knappen er trykt inn i henhold til oppkobling. Ser ikkje heilt at det skal være nødvendig med Aqara Hub heller som det står, da dette er FH støttet produkt, og ingen Aqara app i playground. Så da må ein berre fortsette å prøve med inkludering til det funker da eller?
Hei!
Disse skal fungere fint.
Jeg har restartet Zigbee-adapteren på huben din og får ingen feilmeldinger. Kunne du forsøkt å legge de til igjen i nærheten av huben? La den gjerne stå i 2 minutter å lete etter at du har gjennomført prosedyren på enheten.
Aqaraenheterna är inte helt lätta att koppla har jag märkt med mina pluggar och sensorer.
Jag har ett problem med en av 8 fukt/temp-sensorer. Den hittas som “unknown unit” och inte som aqara weather sensor, sen sparas den inte. Kopplade andra aqarasensorer både innan och efter utan problem. Är den körd eller finns det något knep för att få huben att identifiera den rätt?
Det kan hende at enheten er defekt, men vi må innrømme at Aqara-produktene har vært litt problematiske for oss i det siste.
Hvis du er litt mer interessert kan du forsøke å inkludere den via Thingsplex. Dette blir nesten det samme som å åpne router GUI, på huben. Dette finner du under innstillinger → playground → Thingsplex → last ned. Åpne så en nettleser på samme nettverk som huben og skriv inn ip’en til huben (som du finner inne på Thingsplex i Playground).
Her kan du velge Adapter → Zigbee → Open network / Start inclusion.
Hvis dette ikke fungerer etter 3-4-5 forsøk tror jeg det kan være enheten som er kjørt, siden du fikk inn de 7 andre.
Thanks! I did try that before I think but now it worked.
Trial 1: Node 12 added to list (the sensor was already recording) and message “Node 11 removed”. The list then did not show Adress 11.
Trial 2: Added again as “Unknown” as Adress 11. Automatically removed after a while.
Trial 3: Did a norweigan reset (I pulled the battery). Then it added as Unknown in the list again, but almost directly changed to Aqara Weather Sensor. Its recording on “location 0” in the fimp sensor graph.