Aqara water leak sensor, Aqara door/window (magnetic) sensor

Hei, så på Announcements at ovennevnte Aqara-sensorer nå skulle være støttet, og ble interessert i å teste. Kjøpte 1 av hver med blandet resultat:

Vannlekkasjesensoren fikk jeg lagt til, men det tok en stund (5-10 min.) før den ble funnet, og det var ikke alltid den ble funnet (måtte prøve mange ganger). Etter å ha lagt den til, forsvant den etter 1 dag av seg selv fra enheter (finnes ikke lenger i listen over enheter). Har den på hytta, og dette skjedde etter at jeg dro, så jeg får ikke prøvd å legge den til på nytt før jeg er der neste gang.

Dør-/vindussensoren fikk ble aldri funnet av Futurehome-enheten, og fikk derfor ikke lagt den til.

Ser at de ikke er oppført (ennå?) under Supported products, og det er kanskje grunnen til at de ikke funker helt (selv om Announcements skulle indikere at de skal være støttet nå)?

Hei Eirik. Vi har opplevd noe slik og vi jobber på en løsning.

1 Like

jeg fikk lagt til dørsensor nå, men det ble ikke bekreftet av App - uansett lå den plutselig i lista må når jeg så i FIMP og enhetsoversikt i App.

Skulle virkelig ønske det ble støtte for Aqara Cube!

Jeg fikk også lagt til min dørsensor nå og det ser ut som den fungerer som den skal :partying_face:
Jeg måtte prøve et par ganger og fikk ingen bekreftelse i appen at den faktisk ble lagt til.

Første forsøk så dukket den opp som “unknown device type”, men på forsøk nr.2 dukket den opp som dørsensor og fungerer np.

Edit: Jeg fikk nå samme issue som eirik1 at sensoren forsvinner etter x min/timer, kan du si noe om det er noe fremgang hos dere her @diaa ?

Vi er i kontakt med Silicon Labs angående dette. Det har sannsynligvis noe å gjøre med deres firmware som vi bruker. Jeg håper vi får en løsning om noen uker.

@Lostfields jeg har sett på Aqara Cube og den funker på en veldig produktspesifikk måte. Det er mye som må gjøres for å få støtte for den og det er andre produkter som er viktigere å få støtte for synes jeg.

@diaa ser den, men om den kun blir støttet i Flow hvor man har en Trigger på de ulike bevegelsene så ville det løst mye, det er jo stort sett i Flow man ville brukt denne uansett.

Homey har støtte for denne og mulighetene er så utrolig mange! Med et forbrukerperspektiv med oppsett i App så klarer jeg å se utfordringene ja.

1 Like

Ja, men her må vi balansere hvor mye tid det tar for å støtte en funksjon og hvor mange brukere vil egentlig bruke den. Det er ikke min beslutning hvilke funksjoner vi utvikler, men jeg vet at det er mer sannsynlig at det blir gjort hvis det er på Canny :wink:

Er ikke temp sensoren fra aqara støttet enda?

Den kommer veldig snart. Neste versjon av zigbee-ad skal ha støtte :slight_smile:

2 Likes

Supert :blush: kjøpte nemlig en I helga for trodde den var støttet alleredw

Kan dere dele noe som helst om timeline her @diaa , når kan man håpe på oppdatert Zigbee adapter?

1 Like

@diaa var det ikke med støtte for aqara temp sensor i den zigbee ad updaten som kom igår?

Fikk lagt inn både aqara temp og sonoff temp sensor etter oppdatering😁

1 Like

@lgrubbmo ah😁 jeg prøvde å inkludere min men den fant den ikke skjønner du, du holder knappen på sensoren inne i 5 sek eller?

Plagdes litt med å finne den jeg også. Både holdt inn 5 sek og trykket kjapt flere ganger under søking. Plutselig kom den inn👍🏻
Måtte flytte den helt inntil hub for å finne den

Oppdateringen legger til støtte for Aqara temp og flere Aqara enheter. Changelog kommer snart på Canny

2 Likes

Jeg har oppdatert til siste versjon, la til Aqara Door sensor, og den la seg til, men etter restart så ligger den der fremdeles men den reagerer ikke på magnetsensor lengre. Temp sensor klarte jeg ikke å legge til.

Har versjon 0.3.13 på zigbee-ad

Oppdatert: En god del minutter etter restart så har Door sensor begynte å oppdatere status igjen. Kommer tilbake med oppdatering om den faller ut igjen. Forsøker enda med tempsensoren

2 Likes

Da får jeg prøve igjen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ser ut som jeg jublet for tidlig angående aqara temp.sensor. Den sluttet å rapportere tidligere i kveld🙁

@lgrubbmo okei. Jeg sliter virkelig med å få den inn :woozy_face: finner den ikke under søking