Feedback og ønsker HA FIMP integration

Hei og takk for jobben som er gjort med homeassist addon FIMP
(GitHub - espenh-no/hassio-futurehome2mqtt at b806322cb290d0326029c627f396f96c4f97c67a)

Nå har jeg brukt den i noen uker og har feedback å komme med samt noen ønsker videre.

Ting som skurrer:
For å få inn muligheten for å styre relee fra Hardware: zb - _TZ3000_eyzb8yg3 - TS0121 som står i varmtvannsberederen måtte jeg endre kategorien i futurehome appen fra “varmtvannsberedet” til “apparat”.

Ønsker at energi og effekt dataen også blir eksporter. I dag kan vi kun se energi kwh, og ikke forbruk effekt, volt eller amp som også er ønskelig.

Ønsker også energi,effekt. volt og amp fra termostatene Hardware: zb - _TZE200_e5hpkc6d - TS0601 som kun viser temperatur og settpunkt.

Er det mulig å sende temperatur data fra gulvføler og integrert føler som 2 forskjellige objekt?

Han sensoren Hardware: zb - Develco Products A/S - EMIZB-132 viser viser ikke Reaktiv strømeksport, er dette mulig å legge til?

Energien fra han sensoren vies feks på denne måten 72,223 kWh, og med høyere presisjon i HA 72,223.60. Kan denne dataen vises som 72 233 eller er dette en HA format?

Godt jobbet sålangt med integrasjonen. Blir å kjøpe inn flere Futurehome produkter fordi dere gjør jobben for oss som absolutt skal kreve litt ekstra… :slight_smile:

Hei @Stein1 !
Hyggelig å høre :slight_smile:

Det meste kan nok fikses - og om mulig så kan jeg lage en beta-release som du kan teste ut?

Denne skal være enkel å fikse :slight_smile:

Er det eksponert du mener? Disse skal være støttet - kunne du delt et bilde av hvordan den enheten ser ut hos deg i HA?
Jeg sjekker litt her i mens.

Hva er det som blir rapportert i FH appen? Kunne du delt et bilde av en av de du har?

Disse sensorene ligger på ulike kanaler. Integrasjonen ignorerer enheter som ikke ligger i rom, så prøv å sett den andre kanalen i et rom og se den kommer med.

Sjekker.

Jeg satte standard til å ta med 1 desimal - dersom du ønsker kun hele tall kan du klikke på sensoren (så du får opp graf) → tannhjul → endre ‘display precision’.
EDIT: Hvis du ønsker 72.223,60 i stedet for 72,223.60 (komma og punktum) kan du endre disse ved å klikke på profilbildet ditt nederst i venstre hjørne, samt andre formater som 24 timers klikke, dato format osv.

1 Like

Hei igjen @Stein1.
Kan du teste ut beta?
Stopp eksisterende add-on.
Settings → Add-ons → Add-on store → 3 dots in top right → repositories → paste https://github.com/espenh-no/hassio-futurehome2mqtt#0.3.6 → press ‘add’.
Konfigurer som vanlig og test.

Etter test er gjennomført kan du navigere samme sted for repositories og slette BETA - da jeg vil legge til den releasen i “hoved repository”.
I denne releasen skal alle tilgjengelige verdier utenom eksport være tilgjengelig.

1 Like

Hei og takk for så raskt svar!

Relee fungerer nå for varmtvannsbereder og jeg har byttet denne til korrekt kategori i homeassist appen :slight_smile:

Vi har også fått VAR verdien opp i HAN sensoren!

Jeg la merke til at du fjernet komma for energi dataen i full release versjonen! så veldig ryddig ut! skvatt når jeg så den igjen i beta versjonen :slight_smile:

Her er bilder fra enhetene i futurehome:
HAN sensor: Image hosted at Imghippo
Termostat: Image hosted at Imghippo
Varmtvannsbereder: Image hosted at Imghippo

Her er HA bilder før beta test:

Her er HA bilder etter beta test:

Legger merke til HA bilde Varmtvannsbereder etter: Image hosted at Imghippo og dette fra futurehome vbb
Image hosted at Imghippo

Her får vi fortsatt inn unknown på power “ja jeg kjørte dusjen på fullt en periode” :stuck_out_tongue:
Vi får også inn 1,925W. Blir samme sak som vi så på HAN sensoren når vi snakket om kWh.
1925W funger kanskje bedre?

Bortsett fra noen verdier fra varmtvannsberederen så fungerer alt nå tilsynelatende :slight_smile:
Jeg hopper tilbake til fullversjonen jeg :slight_smile: godt jobbet!

Hei igjen!
Når det gjelder komma for energi (o.l) så handler det om hvilke innstillinger du har på homeassistant. Ser at på det ene bildet har du på norsk, og det andre på engelsk. Så hvordan dataene formateres kommer ann på “defaulten” til språket, men du kan også korrigere det. Innstillingene ligger under profilen din (bilde+navn nede til venstre)

Når det gjelder varmtvannsberederen så kan du se forbruk på p_import (power_import).
Foreløpig er det separert her. Det kommer av at enheten har 2 måter å rapportere meter verdier på. evt.meter.report (som er de med navnene i parantes), og evt.meter_ext.report. Sistnevnte er extended report. Ser på muligheter for å samle de i en fremtidig versjon.
Til info så er det også noen verdier som forblir unknown frem til første rapport fra enhet.

Jeg ser nå at ved å bruke norsk språk i HA vil den vise verdien som jeg ønsker
image

Den bruker komma tegn ved engelsk…

Det var ikke værre. Da må jeg bare takke for all hjelp Espen :slight_smile:

1 Like