Futurehome API med MQTT til homeassistant

Hei

Prøver å plukke opp zigbee signalene fra futurehome huben for å integrere i homeassistant.

Bruker MQTT explorer og jeg har 2 spørsmål.
meter_elec sender W og KWh på samme topic. Vær gang den oppdaterer seg så får får jeg en ny unique ID. Disse IDene er aldri de samme når de byttes tilbake fra KWh til W og omvendt.
Hvordan skal jeg klare å legge til 2 forskjellige sensorer for å vise denne dataen når den publiseres på samme topic og verdien publisers på samme “Val” parameter?

jeg ga “Future FIMP integration” addon et forsøk som jeg så dere postet her på forumet, men uten hell da den ikke auto dekreterer noen ting. Dette ville absolutt vær den beste løsningen.
Syntes fremgangsmåten til addon kanskje kunne vært litt mer detaljert, men det er kanskje bare jeg som ikke tar det på første forsøk. Noen ideer?

I konsollen stopper den på “creating mode sensor”

Hei!
Meldingene må filtreres.
Har lagt inn en pull request i det repoet som skal løse problemene du opplever.

1 Like

Fantastisk!

Da setter jeg prosjektet på vent.
Ser det skal jobbes med HAN sensoren også.

Jeg overtok en leilighet med futurehome og vurderte en stund å bytte til noe som kan enklere integreres i HM.
Men jeg ser nå at dere jobber med saken, og jeg ser verdien i å ha en hub hvor neste overtaket av leiligheten har en hub for å overta smarthuset når jeg tar med meg min RPI.

Er forsåvidt veldig fornøyd med hjelpen jeg har fått her og tidligere.

Stå på!

image

Tusen takk! Jeg fikk endelig ting inn på Homeassisten!
Tusen takk for hjelpen!

1 Like

Hei,

Ser at du ha lagt inn ganske omfattende endringer for denne integrasjonen. Dessverre ser det ikke ut til at han som opprettet denne integrasjonen følger opp og legger inn endringene. Har du noen kontakt med ham?
Eventuelt, er det noen måte å endre til ditt repository for å få med alle endringene du har gjort?

Flott at noen fortsetter å utvikle og oppdatere denne, tusen takk!

Installer denne istedet:

Den har forsåvidt alltid vært linket til her

1 Like

Hei!
Jeg var i kontakt med @RuneL i sommer, men har dessverre ikke fått noe svar etter :-/
Midlertidig kan du legge inn github linken til repositoriet som er nevnt over her hvis du vil teste ut endringene før de eventuelt blir merget inn :slight_smile:

jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver å legge til add-on:

Cmd(‘git’) failed due to: exit code(128) cmdline: git clone -v --recursive --depth=1 --shallow-submodules – https ://github.com/espenh-no/hassio-futurehome2mqtt.git /data/addons/git/d8ca61c9 stderr: 'Cloning into ‘/data/addons/git/d8ca61c9’… fatal: unable to access ‘https ://github.com/espenh-no/hassio-futurehome2mqtt.git/’: error setting certificate file: /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt ’

la inn noen mellomrom etter https da det ellers ble gjort i innlegget mitt

noen som kan hjelpe?

Hei @Kennge !
Får du feilmeldingen når du legger til add-on repositories eller når du prøver å installere?
Hvis det er når du prøver å legge til add-on, hvilken URL er det du bruker? :slight_smile:

brukte github linken. Men etter å ha shuttet alt helt ned og startet opp igjen nå, så gikk det plutselig.

Inne i thingsplex står også MQTT hostname som:
tcp://localhost:1883

om jeg endrer den til 1884 så forsvinner alle enhetene…
(vet ikke om dette er relevant?)

kan heller ikke endre til 1883 inne i HA, det går ikke…

ok, en siste oppdatering, bear with me… er ny på dette… men nå fant jeg ut konfigurasjonsgreiene… men usikker på hva som skal hvor?

leste et sted at man kunne starte mosquitto inne i Thingsplex?

feil3

Hei, jeg slenger meg inn i debatten.
Ny bruker av HA og har holdt på en del timer for å prøve å sette opp dette nå, har klart det til en viss grad, men jeg får denne meldingen opp i logg:

Starting Futurehome FIMP to Home Assistant
Starting service…
Connecting to: 192.168.1.xxx
Username: xxx
Port: 1884
Client id: xxx
Debug: True
Selected devices mode: include
Selected devices: [‘’]
MQTT client: Connected successfully
Asking FIMP to expose all devices, shortcuts, rooms and mode…
Received list of devices from FIMP. FIMP reported 67 devices
Devices without rooms will be ignored
Skipping: zb 1 Kjellerstue/trimrom
Skipping: zb 2 Kjellergang
Skipping: zb 3 Vaskerom
Skipping: zb 4 Bad
Skipping: zb 5 Varmtvannsbereder rele
Creating mode select (dropdown). FIMP reported home mode
Creating button devices for shortcuts. FIMP reported 0 shortcuts

Enhetene er knyttet til rom i futurehome. Hva kan jeg gjøre annerledes?

Mvh Aleksander

Hei!
Du må sette selected_devices_mode til ignored for å få inn alle støttede enheter.
Ser nå at det kan være litt misvisende og skal endre til noe annet.
Ser at jeg også har glemt å gi et eksempel for formatet om denne funksjonen skal brukes (skal få oppdatert dette i morgen).
Du har (i følge logg) valgt å kun inkludere enkelte enheter, men ikke oppgitt noen.

ons. 16. okt. 2024 kl. 21:16 skrev AleksanderM via Futurehome <notifications@futurehome.discoursemail.com>:

1 Like

@Kennge har du aktivert lokalt API?
I HA skal 1884 brukes. I thingsplex er det 1883.
Du kan eventuelt sende meg en DM med eposten du bruker i futurehome appen så kan jeg sjekke.

Ja da viste det seg altså, at det var jeg som hadde gjort en dum feil helt fra starten av… Fikk det ordnet nå med rette passord :face_with_peeking_eye:

1 Like

Jeg lurer på om det ikke er mulig og bruke z2m samtidig som denne FH integrasjonen?
Det fungere etter oppskriften og jeg får inn verdier fra FH hub’en, men MQTT integrasjonen som ligger under ‘Devices & services’ der legges det jo inn ip til FH hub samt bruker og pwd, her skal man vel legge inn lokal bruker for og snakke med mosquito mqtt mår jeg vil ha tak i mine zigbee utstyr som går direkte inn i HA?
Noen som har en forklaring på om jeg gjør oppsettet galt, eller om det er en løsning,