Futurehome2mqtt (Futurehome til Home Assistant)

@RuneL har laget en super “adapter” for å gi Futurehome muligheten til å snakke med Home Assistant.
Selv bruker jeg denne kombinasjonen fordi den gir meg stor fleksibilitet, da HA har et hav av integrasjoner som åpner utrolig mange muligheter.

Link her:

Jeg tenkte kanskje det kunne være nyttig med en tråd for denne.

En stor takk til @RuneL som tar seg tid til dette og legger det tilgjengelig for oss andre :clap:

4 Likes

Noen komponenter sender flere type verdier i samme adresse, Heatit Z-trm3 er en av de.

Jeg forsøkte å se på github om jeg kunne bidra med noe den veien, men det var for innvikla foreløpig :sweat_smile:

Jeg har en del enheter lagt inn manuelt, og for å få kun kWh riktig fra denne, så måtte jeg ha med dette i templaten;

value_template: "{{ value_json.val | round(1) if value_json.props.unit=='kWh' else states('sensor.energiforbruk_varme_vaskerom') | round(1) }}"

round(1) er fin å ha med siden den fjerner unødvendige desimaler.

Her sees til venstre alle verdier, mens kun korrekt, kWh-verdi vises på høyre bilde:

Edit:
Legger med hele koden som jeg bruker på heatit z-relay, her får jeg hentet ut både kWh og W fra samme adresse:

    - name: "Energiforbruk VVB"
      device_class: energy
      state_class: total_increasing
      expire_after: 3600
      state_topic: "pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zw/ad:1/sv:meter_elec/ad:38_1"
      unit_of_measurement: 'kWh'
      value_template: "{{ value_json.val | round(1) if value_json.props.unit=='kWh' else states('sensor.energiforbruk_vvb') | round(1) }}"
      unique_id: "pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zw/ad:1/sv:meter_elec/ad:38_1"
    - name: "VVB effekt"
      state_topic: "pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zw/ad:1/sv:meter_elec/ad:38_1"
      unit_of_measurement: 'W'
      value_template: "{{ value_json.val | round(1) if value_json.props.unit=='W' else states('sensor.vvb_effekt') | round(1) }}"
      unique_id: "pt:j1/mt:evt/rt:dev/rn:zw/ad:1/sv:meter_elec/ad:38_1_W"
2 Likes

Jeg må si jeg har prøvd i flere mnd/år på dette, men jeg ga opp 3 ganger tidligere.
Dette er hvor lagt jeg kom, jeg fikk satt opp mqtt men utenfor Fimp systemet til Rune, jeg husker ikke helt hvordan men jeg tror jeg brukte dens egen broker for å innhente ting.

Jeg kom så langt at jeg fikk skrudd på lys osv men ikke ingen av sensorer osv funka den gang.
Kan noen hjelpe meg litt på veg her?
Det jeg ønsker er å få opp enhetene i ha uten så mye stress som tidligere.
Sist husker jeg at listen kom opp men de fordelte seg ikke, å jeg fikk ikke lagt til heller.
Hva gjør jeg ?

Would it be possible for Futurehome to communicate to shelly devices via MQTT? I would love to have that integration, since we already have lots of shellys and I find the zigbee/zwave counterparts to be expensive and unreliable.

/

1 Like

Hvordan fikk du satt den opp. Har selv prøvd i et par timer nå uten resultat.

Legger link til en kjapp guide jeg postet i en annen tråd.
I tilfelle det var flere enn meg som hadde issues.

1 Like

You can turn on MQTT on the shelly device, but you’ll lose cloud connectivity.
If you want Shelly devices in HA you should just use the HA integration

I know its late. Just in case someone ends up here

1 Like