Futurehome hub2 og Tibber

Hei. Eg har satt opp thermostater i Futurehome appen og integrert Tibber puls til appen. Eg har satt opp Tibber slik at den skal slå på varmekabler når det er billigst. I futurehome appen ser det ut som at thermostatene ikke er gjenkjent som thermostater i Energiforbruket. Det ser ut som at futurehome appen ikkje skjønna at den skal styre thermostatene og slå dei av når forbuket er for høyt pr time. Dette har eg satt til 4,5kwh i Tibber appen, men futurehome appen retter seg altså ikke etter dette. Noen forslag til hva som er galt? Enkelte thermostater vises som thermostater i Energiforbruket, men ikke alle og appen slår ikke av thermostater for å holde seg under 4,5kwh forbruk

Hei!
Har det samme oppsettet som du har og selv har jeg satt Tibber til 5kw. Men dette betyr bare at jeg får varsler om at det er sannsynlig at jeg går over 5 grensen. Tibber går ikke inn å skrur ned varmekablene for meg. Eneste jeg har sett Tibber går inn å endrer på er om du har en smartlader av type Easee eller Zaptec.

For meg er det veldig rart at Tibber reklamere med at du kan spare penger og strøm med dette oppsettet dersom det ikke er slik at det skal regulere forbruket til thermostater som er lagt til i FH? Hva er da poenget med et slikt oppsett? Da kunne eg like godt latt vere å kjøpe FH og thermostater til dette og heller regulert selv i Tibber appen når forbruket er for høyt? Det er jo det eg må gjøre når FH ikke gjør denne jobben for meg

Futurehomes egne termostater kan man ikke skru helt av hverken med Tibber, FH appen eller fysisk på termostaten - man må i stedet skru ned temperaturen til en lavere verdi (min 5 grader) og skru den opp igjen når strømmen er billigere.

Jeg har hatt FH og Tibber i snart 5 år og venter fremdeles på en enkel og brukervennlig måte å få dette til. Jeg har ikke elbil lader, men har styring på VVB og gulvvarme. Tilsammen har Tibber/FH mulighet sjonglere nesten 5Kw med last i huset. Med en totalforbruk på rundt 50kw i døgnet (2kwt/t snitt) på sommer og 100 i døgnet (4/t) på vinter, BURDE jeg i teorien kunne klare å komme under 5kw trinnet til BKK hele året, i hvertfall på sommer. Men det gjør jeg ikke :face_with_peeking_eye: Tibber/FH gir meg ingen enkle verktøy til å oppnå dette. Det er vel mulig lage noen veldig intrikate skript i FH, men det er langt over hva jeg klarer. Jeg har mye større tro på en AI-modell som «lærer” seg huset ditt og forbruket over tid. Som Tibber antyder de gjør. Men det blir jo meningsløst når de ikke klarer styre definerte laster i hjemmet. For hver styrte enhet i Tibber burde du som bruker kunne angi at Tibber kan slå enheten av for å holde totallast under et trinn, og et smertepunkt du kan akseptere (minimum temp f.eks)

Dette lar seg fint gjøre via Thingsplex, men krever da, som du antyder, litt implementering. Se for eksempel her: Predikere og begrense timeseffekten på en god måte, et forslag (og oppskrift)

Jeg er helt enig i at man burde forventet mye større muligheter for dette via ferdig logikk, både i FH og Tibber, spesielt ettersom dette er “produkter for massene”. Strømkontroll i FH er helt sikkert fint det, men er jo omtrent ingenting som støttes. Dersom man i stedet styrer oppvarming fra Tibber, feks med “smart varmestyring”, skulle man jo tro det var en smal sak for Tibber å kunne styre varmekildene (skru av/redusere temp) også etter timeseffekt i tillegg til bare pris. Det er rart at det ikke er mulig…

Hei Tibber

Stenmer det her? I so fall er det dere reklamerer med helt feil. Og sånn eg ser det villeding av kunder. Håper det er en løsning på dette

Martin Fluge

Jeg har ikke sett tibber på dette forum. Må sikkert ta det direkt til de.