Temeratur forskjeller mellom Futurhome og Tibber

Hei,

Nå har jeg hatt Futurehome i snart i år.
Utrolig gøy må jeg si.
Hele tiden på jakt etter nye smart duppeditter og er nå oppe i 29 enheter som er tilkoblet.

Har prøvd å finne et svar hvorfor det er så store temperatur forskjeller registert mellom Tibber og Futurehome.

Alle termostatene jeg har er Heatit Z-TRM3
Varmepumpene er koblet opp med Sensibo sky

TOALETT
termostat Heatit Z-TRM3 satt til å måle rom temperatur.

I Futurehome registrerer en temperatur på 20,1 grader
I Tibber måler den 15,7 grader

KJELLER STUE
Under kjellerstue så er termostenen satt til å måle rom temperatur.
Tibber og Futurehome måler 22 grader på termostaten, men varmepumpen (kjellerstue VP) som er koblet opp mot (Sensibo) måler 18,7 grader både i Tibber og Futurehome. Sensibo sensoren er plassert 20cm i fra termostaten i samme høyde men måler 3,7 grader forskjell?

Har jeg innstilt noe feil?

STUE (Sensibo)
I futurehome registrerer den en temperatur på 25,4 grader noe det ikke er.
I Tibber måler den 22,5 grader
I sensibo app måler den 22,8 grader

Yttergang
termostat Heatit Z-TRM3

Temperaturer er lik i Tibber og Futurehome måler 20,3 grader, men her vil ikke enhetens navn fra Futurehome (Yttergang) speile seg i Tibber appen?

alle instillingene er like i futurehome på alle termostatene.



image

mvh

Danni

Det kan være flere ting.

  1. Få termostater/termometer viser det samme temperatur selv om de are side ved side.
  2. Plassering av føleren - er den nær ellers over varmekilder, ved et vindu, osv.
  3. Jeg tror Tibber tar temperaturen fra føleren som er satt som “hovedkilde” i rommet - FH tar den gjennomsnitt av alle følere i rommet.

Om du har varmekabler og gølvføler og luftføler i bruk, vil du få gjennomsnitt av de. For ekempel, på mitt bad nå, er lufttemperaturen 18,8 og gulvtemp er 22,2. Det som vises som temperatur på badet er 20,5.

Så om jeg hadde satt gulvtemp som hovedsensor, vil Tibber ha rapportert 22,2, men FH rapportere 20,5, og faktisk lufttemperatur er 18,8.

Om du har temperatur avvik, med TRM3 kan du justere den, men det blir aldri lik om punkt 2 ellers 3 påvirker de mye. Dette kan hjelpe deg i kjellerstue eksempel. I har 3 grader avikk på flere av mine Hue sensorene…

2 Likes

I Futurehome er det vel kanalen på Z-TRM3 som er satt som “hovedkilde for enhet” som eksponeres via API’et til Tibber. Så du må inn på kanalene (2 og 4, hhv intern- og gulvsensor) i Futurehome og sjekke hva du har satt.

2 Likes