Førstegangs setup av strømkontroll-pakken og Tibber-integrasjon

Hei! Ny bruker av Futurehome her. Har akkurat fått satt opp strømkontrollpakken og sliter litt med deler av setup. Jeg bruker Tibber, og min forståelse er at det skal bidra til lavere strømkostnader siden Tibber da kan styre både etter pris, men også bidra til å redusere snittforbruket i forhold til effektleddet.

Hadde vært supert med litt hjelp til følgende punkter:

1. Jeg har 5 termostater. Alle står i samme rom som varmekablene minus den på badet, som står utenfor. To av termostatene står i samme rom med forskjellige soner, og her er det tregulv. Jeg har derfor valgt:
  • Mode 01 for termostaten som er koblet til badet
  • Mode 02 for de to som regulerer tregulv
  • Mode 00 på de andre

Høres dette riktig ut og vil jeg få brukt smart styring også av badet på den måten (ser ikke helt alternativet)?

1. Hva er forskjellen på temperatur som vises i romoversikten og på den enkelte termostat? Feks så ønsker jeg 10 grader på badet i fraværsmodus (er på hytta dette). Jeg har stilt inn dette via modus-funksjonen, men opplever da:
  • Termostattemperaturen hopper ofte ned til 7 grader. Burde ikke denne stå på 10, i hvert fall siden jeg har valgt 01 som sensortype?
  • Temperatur satt for fraværsmodus i appen er ikke speilet i valg 9 (bortreist modus) på selve termostaten.Jeg har endret dette manuelt, men trodde dette skulle gå begge veier?
  1. Når man trykker seg inn på den enkelte termostat i appen så står det “Auto”, “Sleep”, “Heat”, “Home” og “Eco Away”. Denne står på “Heat” selv om jeg har valgt fraværsmodus. Stemmer dette?

2. Tibber-funksjon: Jeg bruker HAN-sensoren til Tibber for å kunne integrere FH inn der. Hva betyr temperaturen jeg setter i Tibber-appen på den enkelte termostat? Hensyntar den om jeg har satt opp bruk av gulv- eller luftføler i FH-appen? Og oppdateres måltemperaturen i Tibber-appen når man bruker modus-velger i FH-appen?

3. Rele på varmtvannsbereder: Er det noen annen styring enn av/på? Jeg har ikke turt noe annet enn å sette denne som “på”, også i fraværsmodus. Hvis jeg har skjønt det riktig så er det ingen integrasjon for denne mot Tibber, så her må man bruke FH-appen

4. Generelt: Mulig det besvares over, men er det noen innstillinger i Tibber som overstyrer FH-appen eller motsatt?

Hei!

1. Ut ifra beskrivelsen din med plassering av termostatene, ser det ut som du har valgt helt riktig temp-følere på de forskjellige termostatene.
    Hvilken føler du har valgt skal ikke ha noen innvirkning på om styringen av den, annet enn hvilken føler den baserer seg på.

2. Pr. nå er det en liten bug i appen som gjør at den ønskede temperaturen (den i slideren) ikke speiler seg i romoversikten og inne på selve termostaten. I de tilfellene disse ikke er like, er det temperaturen på termostaten som gjelder.

• & 3. Bortemodus i appen og på termostaten er ikke den samme (selv om jeg skjønner at dette kan være misvisende). Termostaten skal også fungere “stand alone” som gjør at denne har en egen bortemodus.
    Det samme gjelder for så vidt også de andre modusene som du nevner i punkt 3.
    Det lureste å gjøre her er å alltid la termostaten stå i “heat” og ikke endre på modusene manuelt på termostaten. Om den står i “heat” vil den slavisk følge kommandoene fra appen. Bruk da modusene og temperaturjusteringen i appen.
  1. Styring av enheter i Tibber appen setter egentlig bare en ny ønsket temperatur på termostaten. Hvilken føler du har valgt er programmert inn på termostaten, så Tibber vil ikke påvirke dette.

2. Reléet er kun av/på. Det skal ikke være noe problem å skru denne av når du er bortreist. Det går jo også an å lage en automasjon som skrur berederen på 4 sammenhengene timer midt på natten i bortemodus, så er du sikker på at det ikke blir kaldt og du slipper de dyreste timene.

3. Generelt er det lurt å ha i bakhodet at “siste melding gjelder”. Det vil si at om du endrer modus til borte og termostatene går til 12 grader, så vil dette stå til neste beskjed kommer. Men om du går inn i Tibber og endrer den ene termostaten til 18, så vil denne stå på 18 til den får en ny beskjed. Modusen går ikke inn og aktivt endrer til det som står i modusen.

Hei og takk for raskt og utfyllende svar!

Jeg står igjen med to spørsmål:

1. Hvorfor går slideren til termostatene ned på 7 grader når jeg har stilt ønsket temperatur til 10? Gjelder både 00 og 01-sensortyper. Det er p.t. varmere i hytta enn måltemperatur

2. Jeg skjønte ikke helt svar nr to. Har du mulighet til å forklare med bilder?

Takk!

1. Dette er litt merkelig, men dette kan skyldes at termostaten forsøker å sette sin egen temperatur som er konfigurert i sine moduser (ikke i appen) og at dette ikke samsvarer med modusene i appen. Uansett så tror jeg kanskje jeg ville tatt en prat med support (23 50 68 47) om akkurat denne saken. Det kan være flere årsaker, så det blir bare spekulering fra min side.

2. I starten av denne illustrasjonen stiller jeg romtemperaturen til 27 grader. Deretter går jeg inn på termostaten og ser at den faktisk har blitt satt til 27. Det fungerer. Bugen kommer til syne når man stiller inne på termostaten eller på den fysiske termostaten i seg selv. Da oppdaterer ikke romtemperaturen seg.
    ezgif.com-gif-maker (9)