Hjelp integrasjon FH til HA

Hei

Jeg trenger litt hjelp med integrasjon av futurehome til home assistant. Har prøvd litt div. Har jo endel z wave og zigbee produkter i futurehome idag. Men hadde kunne tenkt meg å se disse også i home assistant. Noen som har noe «tutorials» eller kan hjelpe hvordan man kan gjøre det på en enkel måte? Takker på forhånd.

1 Like

Jeg har sett etter det samme siden FH og HA dekker litt ulike behov (dessverre). Lamper kjører jeg gjennom Hue Bridge. Da er de tilgjengelig både for HA og FH.

Jeg har også Hue bridge i begge. Men jeg kjører varmtvann/varmepumpe og varme kabel automasjoner i FH opp mot strømpris kurve. Men HA er litt enklere med lys automasjoner å mye annet div jeg ønsker. Har prøvd meg litt på MQTT mellom FH og HA men det skjønner jeg ingenting av. får beskjeder begge veier, men ingen enheter. Håper det kommer en cloud integrering etterhvert.

Hei!

Rune Langseid @RuneL har gjort en knalljobb :clap: med denne:

Det krever litt lesing for å få satt det opp, men er i utgangspunktet forholdsvis enkelt.

Veldig kort forklart lager den enheter i Home Assistant som snakker med hverandre via MQTT.

Hei @RoyThomas
Takk for link, men har prøvd denne. men fikk noe python feil når den skulle installeres. Så forstod jeg ikke helt hvordan jeg skulle installere den. alt står der, men ikke hvilken rekkefølge/fremgangsmåte i terminal. Det er nok jeg som IKKE er den beste programeren :wink: vet ikke hva som er “hostname” og “credentials” som skal legges inn eller. Er det FH eller HA eller MQTT forbindelsen…


@Danielbjerk Med mindre du vil videreutvikle add-on’en er det “Configuration and installation” du skal følge. “Development” er for utvikling.

  1. Bli godt kjent med hvordan du kobler til MQTT brokenen i hub’en. Bruk feks http://mqtt-explorer.com/.
  2. Koble opp Home Assistant til brokeren. Følg vanlig oppsett for dette. Sjekk logger at det fungerer. Home Assistant vil publisere melding hver gang den restarter feks. Kan du sjekke med http://mqtt-explorer.com/.
  3. Installer add-on’en og konfigurer den mot brokeren. Sjekk loggen til add-on’en at enheter blir opprettet.

La ut versjon 0.2 for noen uker siden - Den er mye enklere å sette opp, og fungerer mye bedre enn 0.1.

Motivasjonen for å lage 0.2 kom når HA MQTT integrasjonen støttet at man kunne endre navn på enheten i Futurehome uten at entiteten i Home Assistant endret seg.

Videre er nok 0.2 enklere å sette seg inn i for andre som vil sende inn pull requests :pray:

Fortsatt ikke perfekt eller komplett, men bruker den selv igjen :blush:

1 Like

Her først i appen til Futurehome:

Deretter følger du denne (det du forsøkte var for utvikling så det ut til - ikke ment for vanlig bruk):

Rune:
Kanskje ikke komplett, men foreløpig veldig, veldig bra, og en vesentlig oppgradering fra forrige versjon :+1: Godt jobba!

Kult at den funker for flere :blush:

Ser ikke ut til at denne fungerer lenger.

Kunne ikke installere tillegget

The command ‘/bin/ash -o pipefail -c apk add --no-cache python3 py-pip && pip3 install --upgrade pip’ returned a non-zero code: 1