Smarthub update - zigbee-ad 2.4.6

1 Like

Hva ligger det i “Add support for Namron Panelovn Heater” ? Har dette noe med feilvisningen i EventCollector Ă„ gjĂžre? Hvis det har det, mĂ„ enheten inkluderes pĂ„ nytt for at endringene skal tre i kraft? Eventuelt om man kan reloade template eller lignende selv, via TP?

Hvordan fÄr man lagt inn en verdi i « * Virtual meter for relays without meter_elec service» ?

Hei. NÄr kommer det oppgradering for Han gen1? Min viser konsekvent spenning pÄ over 2000V pr fase og strÞm pÄ flere 100A samt at jeg eksporterer energi

@Reidar Har du ekskludert og inkludert den pÄ nytt etter oppdatering?
Eg hadde slike feil ogsÄ men det retta seg etter at eg la den til pÄ nytt etter forrige Zigbee-ad oppdatering

@oykleppe Nei, av prinsipp har jeg ikke gjort det.
Et smarthus system skal etter min mening kunne fungere uten at eier / bruker skal mÄtte fjerne og legge til enheter som ikke fungerer etter oppdateringer.
At man pÄ huben kan foreta en omstart er nÄ en sak, det tror jeg de fleste kan fÄ til. Men en omstart skal rette problemene.

Mange har ikke kompetanse pÄ Ä fjerne / legge til enheter og det kan ikke vÊre sÄnn at man skal ringe elektriker stup i ett for Ä fÄ hjelp.

SÄ jeg mÄler derfor stabiliteten i systemet ved Ä se pÄ hvor bra programmererne er pÄ Ä lÞse slike problemer i sine oppdateringer. Denne spesifikke feilen er vel fra august og fortsatt er den ikke lÞst med mindre jeg som bruker mÄ inn Ä gjÞre aksjoner.

Smarthus systemer skal fungere sþmlþst i bakgrunnen, de skal etter min mening ikke kreve en “vaktmester” som bedriver daglig oppfþlging.

Som et eksempel sÄ sviktet effekt automasjonen tre ganger i desember, pÄ det kaldeste. VÄknet til 14gr i huset ved minst 3 anledninger. Automasjonen hadde tidligere fungert. Gjenoppvarmingen sende effekten opp ett trinn pÄ kapasitetsleddet som da kostet noen hundrelapper. Slike ting tyder pÄ ustabilitet og jeg valgte Ä slÄ av automasjonen.

SÄ vi mÄ bli bedre pÄ Ä la systemet komme ut av problemene selv.
Men det er nÄ min mening da :+1:

2 Likes

@Reidar ForsÄvidt enig med deg at FH har trengt mykje ekstra omsorg siste halvÄret, og har ikkje framstÄtt som plug and play. For Ä seie det slik sÄ hadde vi ikkje hatt FH i huset lenger om det var kona mi som styrte med det :wink:
SĂŠrskilt pĂ„ Zigbee enheter har det vore mykje rusk sidan oppgraderinga til v2 plattforma i august. At det har tatt gjentatte oppdateringar og bortimot eit halvt Ă„r fĂžr enheter under eigen merkevare har blitt friskmeldt (forhĂ„pentligvis) gjer at det ikkje framstĂ„r som eit stabilt produkt for ‘allmennheten’ enda.
Zwave / Heatit enheter har derimot oppfÞrt seg dÞnn stabilt dei 14 mÄnadane eg har hatt dei.

SĂ„ du har vel eigentleg to valg;
1: slette og reinkludere HAN sensor, og hÄpe pÄ at framtida ser lysare ut for FH.
2. Forkaste FH og skaffe deg eit anna system som er meir vedlikehaldsfritt.

@oykleppe Er klar over det :innocent: Men nĂ„r det gjelder Heatit sĂ„ vil jeg si at det heller ikke er uproblematisk. Jeg har varmekabel i alle rom og har vel 7 Heatit TRM3 termostater. Alle er satt opp likt. Tre av disse rapporterer ikke forbruk til klima men til “Ukjent?” Anders har sett pĂ„ det og rapportert dette videre til de som koder.

Dette er grunnleggende funksjoner som fungerer hos noen men ikke hos andre. AltsÄ er det rusk i koden.

SÄ lanseres nye funksjoner, som selvsagt er nÞdvendige og viktige, men da bÞr det grunnleggende vÊre pÄ plass og fungere fÞrst.

Men FH skal fÄ leve litt til her i huset. :+1: SÄ fÄr vi se.

1 Like

Det lurer eg ogsÄ pÄ. Har slette og lagt rele inn pÄ nytt, uten at eg ser kvar eg kan legge verdien inn. PÄ fh termostatene er der en rubrikk en kan gjÞre det.