Smarthub update - zigbee-ad 2.1.2

1 Like

Han sensoren viser fortsatt vei spenning og strĂžm da

2 Likes

Discover via TP som skrevet i release note og ny inkludering er prÞvd. Det er fortsatt lik faktorfeil, som tidligere. @Anders har fÄtt all informasjon jeg har om mÄleren og HAN-sensor tidligere.

Dette har fungert smertefritt ved eldre Zigbee release, sÄ det er skuffende at dette ikke lar seg lÞse.

“Gevinsten” mĂ„ vĂŠre at jeg nĂ„ har mistet strĂžmmĂ„ling og spenningsmĂ„ling pĂ„ 1 fas. (I3 og U3). MĂ„leren er montert i ett IT-nett og da med to mĂ„lekjerner L1 og L3.

Releasen gjorde HAN-sensoren problematikken vĂŠrre

1 Like

Kommafeil fortsatt pÄ volt og amp, Importerer mer enn dobbelt sÄ mye som jeg bruker hvilket er imponerende all den tid jeg Ikke har batteri Ä putte energien pÄ.

Til dere som har oppdatert:

Hvordan oppleves stabilitet/respons etter oppdatering?

Jeg har fÄtt nedgradert zigbee-ad til verson 2.0.2, da versjon 2.1.0 var totalt ubrukelig for min del.

NÄ tar jeg ikke sjansen pÄ oppdatering igjen fÞr jeg har sett litt tilbakemeldinger pÄ 2.1.2

Stabilitet og respons er bra. Har noen dimmere, stikkontakter og Schuko plugger.

MÄlingene er pÄ bÊrtur, som tidligere.

1 Like

Jeg opplevde forbedring pÄ mitt Zigbee rele og HAN sensor. Verdiene har vÊrt korrekte nÄr jeg har sjekket, men har opplevd bortfall enkelte ganger. Og totalforbruket pÄ HAN-mÄleren er fortsatt feil, det har nok dradd med seg noen 10.000 kWh fra fÞr oppdateringen


Lurer pÄ det samme. Oppdaterte aldri fÞr den som kom som krasjet det meste. Er det trygt Ä oppdatere nÄ eller er det fortsatt problemer?

Er det noen som i hele tatt har fÄtt Hanpluggen til Ä fungere igjen? Min fungerte helt til en eller annen oppdatering, siden har det vÊrt bare tull. En ganske vesentlig del av FH er dermed nede, har jo automasjoner som burde gÄ etter effektgrense, men det gÄr jo ikke nÄ. Hva mÄ til her, er det ny plugg, ny hub eller finnes det ikke lÞsning?

@Mariius Det skal vÊre trygt Ä oppdatere zigbee nÄ :smiley:
@Mangart Den siste oppdateringen hjelper pÄ veldig mange tilfeller av feilavlesninger. Om det fortsatt viser feil hos deg vil jeg anbefale Ä reinkludere HAN-sensoren.

Har oppdatert til siste versjon nÄr den kom, og har inkludert hansensor pÄ nytt flere ganger, ingen bedring. Noen ganger er det kanskje rett effekt, noen ganger 1000 ganger faktisk effekt.

Jeg har ogsÄ fortsatt samme problem med nye futurehome HAN sensoren. Har reinkludert 10-15 ganger. Har oppdatert HUBen til siste versjon. Likevel fÄ jeg rare spenninger og effektmÄlinger.
Ser man pÄ event-loggen sÄ er inntrykk at HAN sensoren lever delvis eller ingen data i flere mÄlingsperioder. Verdiene fra termostatene og elbil er ofte mange ganger hÞyere enn det HAN sensor sender.


@Mao Eg fÄr ogsÄ ein del kraftige feil faktor mÄlingar i energi boble visning. HÄper det blir i orden etter oktober oppdateringa av zigbee.

Men i stolpediagrammet hos meg ser rett ut. Er du sikker pÄ at du har god nok dekning frÄ hub til HAN sensor i og med at den leverer ingen data i perioder? Kan du evt teste med Ä midlertidig flytte sensor nÊrare hub dersom du har ein lang nettverkskabel tilgjengeleg?

@oykleppe. Hadde samme tanken men HAN sensoren er bare knapt 10 m fra huben uten tykke vegger i mellom. har flere termostater, bryter og pluggs den kunne bruke som Mesh noder, ellers?
Systemet er pÄ hytten sÄ mÄ vente til neste turen for Ä sjekke mer.



Siste oppdatering har fortsatt feil pÄ strÞm (i1-2-3) og spenning, det er ogsÄ noe merkelig med eksport og import variablene.
Her vises det at jeg eksporterer til nettet mens jeg faktisk importerer.
FĂžr oppgradering fungerte faktisk export og import.
Har forĂžvrig HAN gen1.

Har du prÞvd Ä slette og legge til sensor pÄ nytt igjen?
Min gen1 ser ut til Ă„ fungere fint no mot han gen1
Men eg har ikkje eksport

Har ikke forsÞkt det. Mener at oppgraderinger ikke skal medfÞre at det skal vÊre nÞdvendig Ä slette og legge til enheter pÄ nytt.
Men gen1 HAN er forelÞpig ikke kompatibel med de siste funksjonene sÄ her mÄ man enten vente pÄ at den blir kompatibel, eller kjÞpe en gen2 HAN til 800 kr.

Vil tru at Gen1 vil fÄ stÞtte for ny straumstyring snart nÄr dei er trygge pÄ at sensor fungerer stabilt med FH igjen.

NÄr det gjeld sletting og re-inkludering av HAN sensor sÄ var det eit rÄd eg fekk hos support. Og det fungerte. No viser data korrekt, iallfall for import. Om det fungerer for eksport har eg ikkje utstyr til Ä seie noko om.

ForstÄr det slik at det med HAN sensor har vore litt rotete fordi dei forskjellige typene av AMS mÄlarane rapporterer ting pÄ ulik mÄte, slik at ein mÄ ta hÞgde for alle kombinasjonane av AMS og HAN sensor, og at det ikkje var grundig nok gjennomgÄtt ved forrige oppdatering.

1 Like

Bare tull hos meg ogsÄ. KjÞpte den nyeste smarthub 2 for Ä kunne benytte den nyeste HAN sensoren til Futurehome. OverfÞring fra gammel til ny HUB ble et EDB-mareritt, bare rot med komponenter. Bruke en kveld og pÄfÞlgende dag pÄ Ä legge alt inn igjen.

HAN sensoren lever sitt eget liv, 'henger seg opp" og rapporterer ihvertfall ikke verdier i sanntid. Veldig skuffene. Hovedgrunnen til oppgradering var nemlig sanntidsforbruk og fungerende avlesning fra strÞmmÄleren.

Hub er oppdatert med de nyeste oppdateringer ifÞlge app. Avstanden fra sikringskapet til hub er ikke mange meterene. Sensor henger pÄ utside av skap.

Hvis noen Futurehomeansatte leser dette sÄ gjerne koble dere opp til hub, feilsÞk og kom med en tilbakemelding. Hvis alt er OK hos oss sÄ blir det hÞyst sannsynlig bruk av angrerett pÄ dette kjÞpet. Altfor dÄrlig/ustabilt.

Mvh Hallstein Nilsen.

@H.Nilsen Kan du legge til supportbrukeren vÄr i appen din, sÄ skal jeg fÄ tatt en kikk pÄ dette.
Innstillinger → support → + supportbruker, og sende “support@futurehome.no”.