Smarthub update - zigbee-ad 2.1.2

1 Like

Han sensoren viser fortsatt vei spenning og strøm da

2 Likes

Discover via TP som skrevet i release note og ny inkludering er prøvd. Det er fortsatt lik faktorfeil, som tidligere. @Anders har fått all informasjon jeg har om måleren og HAN-sensor tidligere.

Dette har fungert smertefritt ved eldre Zigbee release, så det er skuffende at dette ikke lar seg løse.

“Gevinsten” må være at jeg nå har mistet strømmåling og spenningsmåling på 1 fas. (I3 og U3). Måleren er montert i ett IT-nett og da med to målekjerner L1 og L3.

Releasen gjorde HAN-sensoren problematikken værre

1 Like

Kommafeil fortsatt på volt og amp, Importerer mer enn dobbelt så mye som jeg bruker hvilket er imponerende all den tid jeg Ikke har batteri å putte energien på.

Til dere som har oppdatert:

Hvordan oppleves stabilitet/respons etter oppdatering?

Jeg har fått nedgradert zigbee-ad til verson 2.0.2, da versjon 2.1.0 var totalt ubrukelig for min del.

Nå tar jeg ikke sjansen på oppdatering igjen før jeg har sett litt tilbakemeldinger på 2.1.2

Stabilitet og respons er bra. Har noen dimmere, stikkontakter og Schuko plugger.

Målingene er på bærtur, som tidligere.

1 Like

Jeg opplevde forbedring på mitt Zigbee rele og HAN sensor. Verdiene har vært korrekte når jeg har sjekket, men har opplevd bortfall enkelte ganger. Og totalforbruket på HAN-måleren er fortsatt feil, det har nok dradd med seg noen 10.000 kWh fra før oppdateringen…

Lurer på det samme. Oppdaterte aldri før den som kom som krasjet det meste. Er det trygt å oppdatere nå eller er det fortsatt problemer?

Er det noen som i hele tatt har fått Hanpluggen til å fungere igjen? Min fungerte helt til en eller annen oppdatering, siden har det vært bare tull. En ganske vesentlig del av FH er dermed nede, har jo automasjoner som burde gå etter effektgrense, men det går jo ikke nå. Hva må til her, er det ny plugg, ny hub eller finnes det ikke løsning?

@Mariius Det skal være trygt å oppdatere zigbee nå :smiley:
@Mangart Den siste oppdateringen hjelper på veldig mange tilfeller av feilavlesninger. Om det fortsatt viser feil hos deg vil jeg anbefale å reinkludere HAN-sensoren.

Har oppdatert til siste versjon når den kom, og har inkludert hansensor på nytt flere ganger, ingen bedring. Noen ganger er det kanskje rett effekt, noen ganger 1000 ganger faktisk effekt.

Jeg har også fortsatt samme problem med nye futurehome HAN sensoren. Har reinkludert 10-15 ganger. Har oppdatert HUBen til siste versjon. Likevel få jeg rare spenninger og effektmålinger.
Ser man på event-loggen så er inntrykk at HAN sensoren lever delvis eller ingen data i flere målingsperioder. Verdiene fra termostatene og elbil er ofte mange ganger høyere enn det HAN sensor sender.

@Mao Eg får også ein del kraftige feil faktor målingar i energi boble visning. Håper det blir i orden etter oktober oppdateringa av zigbee.

Men i stolpediagrammet hos meg ser rett ut. Er du sikker på at du har god nok dekning frå hub til HAN sensor i og med at den leverer ingen data i perioder? Kan du evt teste med å midlertidig flytte sensor nærare hub dersom du har ein lang nettverkskabel tilgjengeleg?

@oykleppe. Hadde samme tanken men HAN sensoren er bare knapt 10 m fra huben uten tykke vegger i mellom. har flere termostater, bryter og pluggs den kunne bruke som Mesh noder, ellers?
Systemet er på hytten så må vente til neste turen for å sjekke mer.

Siste oppdatering har fortsatt feil på strøm (i1-2-3) og spenning, det er også noe merkelig med eksport og import variablene.
Her vises det at jeg eksporterer til nettet mens jeg faktisk importerer.
Før oppgradering fungerte faktisk export og import.
Har forøvrig HAN gen1.

Har du prøvd å slette og legge til sensor på nytt igjen?
Min gen1 ser ut til å fungere fint no mot han gen1
Men eg har ikkje eksport

Har ikke forsøkt det. Mener at oppgraderinger ikke skal medføre at det skal være nødvendig å slette og legge til enheter på nytt.
Men gen1 HAN er foreløpig ikke kompatibel med de siste funksjonene så her må man enten vente på at den blir kompatibel, eller kjøpe en gen2 HAN til 800 kr.

Vil tru at Gen1 vil få støtte for ny straumstyring snart når dei er trygge på at sensor fungerer stabilt med FH igjen.

Når det gjeld sletting og re-inkludering av HAN sensor så var det eit råd eg fekk hos support. Og det fungerte. No viser data korrekt, iallfall for import. Om det fungerer for eksport har eg ikkje utstyr til å seie noko om.

Forstår det slik at det med HAN sensor har vore litt rotete fordi dei forskjellige typene av AMS målarane rapporterer ting på ulik måte, slik at ein må ta høgde for alle kombinasjonane av AMS og HAN sensor, og at det ikkje var grundig nok gjennomgått ved forrige oppdatering.

1 Like

Bare tull hos meg også. Kjøpte den nyeste smarthub 2 for å kunne benytte den nyeste HAN sensoren til Futurehome. Overføring fra gammel til ny HUB ble et EDB-mareritt, bare rot med komponenter. Bruke en kveld og påfølgende dag på å legge alt inn igjen.

HAN sensoren lever sitt eget liv, 'henger seg opp" og rapporterer ihvertfall ikke verdier i sanntid. Veldig skuffene. Hovedgrunnen til oppgradering var nemlig sanntidsforbruk og fungerende avlesning fra strømmåleren.

Hub er oppdatert med de nyeste oppdateringer ifølge app. Avstanden fra sikringskapet til hub er ikke mange meterene. Sensor henger på utside av skap.

Hvis noen Futurehomeansatte leser dette så gjerne koble dere opp til hub, feilsøk og kom med en tilbakemelding. Hvis alt er OK hos oss så blir det høyst sannsynlig bruk av angrerett på dette kjøpet. Altfor dårlig/ustabilt.

Mvh Hallstein Nilsen.

@H.Nilsen Kan du legge til supportbrukeren vår i appen din, så skal jeg få tatt en kikk på dette.
Innstillinger → support → + supportbruker, og sende “support@futurehome.no”.