Spørsmål ifbm jobb for kunde

Skal sette opp et relativt enkelt smarthus for kunde med ny Futurehome hub, 6 Heatit termostater, Q-light zerodim z-wave dimmere, og noen fibaro øyer til å begynne med.

Kunden ønsker også å ha sensor på utelys, som kan slå på disse ved bevegelse på dagtid primært -mulig også nattestid på noe. Jeg har fortalt han om astro-ur funksjon.

Er det noe tess å ha et fibaro øye ute under overbygg? Evt bare påregne litt hyppigere batteriskift enn vanlig? Eller bør jeg fraråde dette? Evt alternative sensorer?

Usikker på levetid på dem utendørs, men kan det være et alternativ å kjøre zigbee pærer utendørs? Philips hue har sensor for utendørs bruk.
https://www.elektroimportoren.no/philips-hue-utendoers-sensor/60170/Product.html

1 Like

Jeg mener det skal være mulig å bruke hue sensoren som @lgrubbmo nevner her som trigger i systemet, slik at du kan bruke vanlige bryterpiller.

1 Like

Ja, det skal vel være mulig, men tror det da kan være lurt at kunden har flere zigbee enheter i systemet for å få godt nok mesh, hvis ikke huben er montert rett innenfor veggen der sensor blir stående😊

2 Likes

Blir nok ikke zigbee pærer, da dette er COB led spotter. Vurderer å se om jeg kan sette en stikkontakt på kneloft, og fiske en usb kabel ut til en aeotec multi 6 i kisten​:thinking: blir trolig zerodim og en heatit som nærmeste noder i gangen, for utelys og varmekabler. Begge er z-wave. Ferdig med tradisjonelle piller for min del, om jeg kan unngå det (avogtil går det ikke pga rehabiliteringsløsninger) :blush:

Mtp det begrensede anlegget kunden skal ha i starten vil jeg holde det til en protokoll for nå, for god nok mesh -men har snakket med kunden om å bygge ut zigbee senere :blush:

1 Like