Smarthub benytter ikke NODE ID 1 på z-wave nett

Ser noe merkelig på nettet etter å ha anskaffet med en zniffer. Har i lang tid (siden september 2019), vil egentlig si alltid med futurehome, slitt med at responstid er treg, ofte at modusendringen ikke gjør alle oppgavene, hatt en ID-lock som har måttet konsekvent ha dobbeltklikk i app for å låse eller låse opp hvis den ikke nylig har vært i bruk. Etter en del om og men så endte dette med at jeg ekskluderte alle enheter, resatte hub og startet på nytt. Har vel fått det noe mer stabilt, men er fortsatt ikke så bra som jeg forventer. Har mye erfaring med Fibaro og Homecenter 2 og 3 hjemme, og bruker da Futurehome på hytta. Responsen er til sammenligning mye dårligere på hytta til tross for et lite nett. Har ca 50 devicer, og 30 av de har 220V så de har rutingkapabiliteter. Dvs at hytta har ingen “blindspots”. Allikevel ser rutingtabellen helt forferdelig ut, alle ser alle men LWR (last working route) er altfor ofte en helt annen vei enn mot HUB. De aller fleste burde jo faktisk gå direkte da vi snakker om distanser på 4-5 meter på det meste.

Har nå tatt med en z-wave sniffer på hytta for å se hva som skjer. Og det som jeg ser da er for hver kommando (eks lys på/av) så blir det sendt og rutet en hel masse pakker, uavhengig av om LWR er direkte til HUB på enheten. Ser litt nærmere på hva som skjer i nettet og da ser jeg smarthub sender ut pakker med source node id 2… Denne ID’en er det jo ingen enheter som kjenner til og ingen enheter sender direkte tilbake til ID2, men forsøker å sende til en av sine naboer (som igjen sender videre, og videre, og videre…) helt til den treffer en av noen få enheter som av en eller annen grunn ruter til smarthub. Forsøkte restarte z-wave adapter og da begynte den å sende med ID 3. En restart til ID 4, en restart til ID 5 og så neste restart ID2. Aldri ID1.

Har lagt inn supportsak på dette, men jeg har jo hatt supportsaker gående i lange tider med Futurehome uten at jeg får noe spesiell attention. Nå har jeg ikke fått svar siden desember og forventer vel ikke at de hopper rundt. Er det noen her som har sett lignende?

Er det noen fra Futurehome som leser denne så kan de jo gjerne bidra til å løse problemet før tålmodigheten ryker og huben går på dynga…

1 Like

Her høyrast det ut som du har gjort eit bra stykke forskning! Godt jobba! :+1:

@ivan, this sounds like something you should take a look at. :slight_smile:

1 Like

Har brukt noen timer på dette (og på huset hjemme) så begynner å komme langt ned i stacken her :slight_smile: Satse på at @ivan kjenner til noe av dette.

Jeg har for øvrig den første versjonen av smarthub som har z-wave+enocean. Mulig det er relatert til HW i denne, men tipper den bruker samme z-wave chipset som den nye huben med zigbee.

1 Like

Hello Tor,

Futurehome Z-Wave engineer over here. I’m sorry to hear about your struggles. Here is a little explanation about nodes form 2 to 6 (usually). Those are virtual nodes created by Z/IP Gateway. Virtual nodes are used to allow multiple sessions on a software level to allow more clients using Z/IP Gateway. Virtual nodes are completely norma and very much welcome.

If you can reach me trough the Slack I could help you more with your site to see how to optimize it. Your description on how LWR behave is kind of… Disturbing :slight_smile: I’m sure we can improve things.

@Torfinn thank you for tagging me.

3 Likes

Jeg også synes Mesh-nettverket ser litt snodig ut med nyeste HUB, og rutene er litt annerledes enn hva jeg hadde forestilt meg. Opplever litt tregheter med enheter som er langt unna og tror det hadde blitt litt bedre om rutene hadde vært litt annerledes.

Hvis det er slik at vi kan redigere rutene (LWR?) ville det vært topp.

If you find a general “error” it would be fantastic with a patch, if possible to sort it out. There is at times great latency (up to 30sec) from detection to trigging of 230v equipment. I have 91 things in my network, and about 50% of these are rerouting. Although I dont know their route, the above mention might be a part of an error, causing this?

Etter mye om og men har jeg endelig funnet løsningen på dette problemet. Kort fortalt var det 2 stk Fibaro Dimmer 2 i nettet med dårlige radiosendere som jammet z-wave kanal 2. Når disse ble byttet og z-wave fikk bygge opp sitt nett på nytt ble alt utrolig raskt og responsivt. Tenkte jeg skulle dele med dere hvordan jeg fant ut av dette, for dette var ikke helt rett frem.

Som jeg skrev tidligere i mailen så sniffet jeg på nettet med en programvare på pc’en som heter z-niffer og et z-wave USB adapter. Da fanget jeg opp en del pakker og symptomet jeg fant av at alt rutet i vilden sky, og enheter lå både på 9,6kbit/s (Channel 1), 40kbit/s (Channel 1) og 100 Kbit/s (Channel 2). I utgangspunktet så skal alt nyere utstyr som går på 230V benytte 100Kbit/s og batteridrevede enheter ligger på 40Kbit/s. Det jeg også så var at HUB benyttet ikke ID 1 slik jeg har lest at er normalt og opplevd med Fibaro HC3, men benyttet ID 2-5 og rutingen til disse nodene var også ganske vilkårlig.

Det at HUB benytter ID 2-5 ligger by design i Z-wave Chipset og medfølgende software ZIP (gateway fra z-wave til IP) fra Sigma Desig som Futurehome benytter. Så det at NODE ID ikke var 1 bare forsterket problemet, men var altså ikke selve problemet.

Jeg har observert inne i Thingplex UI at når jeg sjekker Z-wave adapter, network stats og background RSSI, så har channel 1 ligget på ca -89DN mens på Channel 2 som oftest ligger på 125 DB. Her er altså hovedproblemet - z-wave channel 2 var altså fylt med støy mesteparten av tiden. Dette hadde jeg helt sikkert sett raskt om jeg hadde hatt en spektrumanalysator, men det har jeg desverre ikke.

Så hvordan identifiserte jeg så hvilke enheter som sendte ut all denne støyen?

Her kommer ett triks som jeg tror flere kan dra nytte av. Inne på Thingplex UI så kan man under z-wave adapter og network stats se alle enheters LWR (Last Working Route) og ikke minst liste over ID’er på naboenheter som den ser. I ett mindre hus evt hytte som er mitt tilfelle så skal alle enheter kunne snakke direkte, men her var LWI for de fleste enheter altså via to eller tre enheter. Når jeg så på enhetene og hvem som hadde lister over naboer så la jeg merke til at det var spesielt to enheter som kun hadde naboer som var innenfor 30 cm rekkevidde (i praksis i samme boks eller på andre siden av veggen). Dette var de to synderne. Jeg plukket ut den ene og forsøkte å fjerne den fra FH og legge den inn på nytt, kjøre reset og mange andre ting. Resultatet ble det samme. Fikk så elektriker til å bytte disse på fredag og etter dette så rettet nettet seg opp sånn tålig selv. Jeg er litt utålmodig å så at det var spesielt en devise som det ble rutet mye gjennom som jeg fjernet og la inn på nytt, men tror nok nettet hadde rettet seg opp. Alternativt kunne man også gått på Advanced og kjørt en rebuild z-wave network, men det tar noen dager før det stabiliserer seg.

Så har du FH hub så sjekk Background RSSI og sjekk om man har enheter i nettet som kun ser noen helt nære enheter. I så tilfelle er man inne på samme utfordringer som jeg hadde. Jeg skal nå gå gjennom huset mitt hvor jeg kjører Fibaro og se om jeg ser noen lignede symptomer.

@Lostfields Det er nok ikke å anbefale å forsøke å tvinge gjennom ruter i ett z-wave nett. Så lenge alle komponenter fungerer som de skal så vil det legge opp rutene automatisk. Eneste metoden jeg har sett for å styre ruter er ved å legge inn PC Controller software fra Sigma Design, en USB Z-wave stick og så legge den inn som en enhet i Z-wave nettet ditt. Men da tror jeg nok at man kan ende opp med mer trøbbel enn godt…

3 Likes

Etter network update ligger den der enda. Jeg tok nå å valgte å oppdatere/fikse feil

@Optimus88 - ser at Gackground RSSI på Channel 2 ligger på -51db hos deg. Hvis den stabilt ligger så høyt så vil hub’en ha problemer med mottak av signaler som er på litt avstand. Bør være under -80db.

Er den pluggen som står med ID 53 i lista fortsatt plugget i? Den rapporterer jo mye feil og kan være den som støyer på kanal 2. Hvis den er tatt ut av systemet men fortsatt er i lista så er det nok bare thingsplex som ikke oppdaterer seg automatisk. Hos meg må jeg trykke “reload list” i første oversikten, og deretter “networks stats” og trykke på gul “Reload” knapp. Da jobber den en stund før det kommer opp siste status over ruter og nettverk.

Har ikke tatt den ut enda - prøvde å utbedre uten. Dette er en fibaro plugg som styrer ovn i stuen - skal sette en zigbee develco plugg der i stedet, og ta den ut av nettet i dag for å se👍

Trykker jeg en gang til går canal 2 til 125db. Trykker jeg igjen er den tilbake til -51. Kan være at støyen kommer og går med den pluggen da :thinking:

Napp ut pluggen og se om den ligger stabilt på -51. Hvis den gjør det så ville jeg byttet pluggen. Men du burde da som neste steg forsøke flytte huben litt og se om du kan få støyen enda lavere.

En annen ting du kan sjekke er om du har noen andre devicer som kun har en eller noen får neighbours i kolonnen helt til høyre. Kan hende du har flere syndere i nettet

Klarte faktisk ikke å ekskludere den nå av en eller annen grunn (gikk ikke fysisk i modus ved trykk av knapper, som normalt, og kunne ikke tvangsslettes)
Har satt den som ingenting, og i intet rom, og nappet den ut -så får vi se på stabiliteten neste døgn - skal sjekke thingsplex når unger er lagt :wink:

Opplevde det samme med dimmerne mine som ikke fikk kontakt med HUB, men i det jeg gjorde en factory reset prosedyre på de så forsvant de fra FH. Tydelig at ekskluderingen henger så lenge enheten finnes i nettet.

Hei. Har sett litt på denne funksjonaliteten og oppdaget at jeg har en device som jeg blir kvitt. Har prøvd å slette den og tvinge sletting, men den forblir. Noen tips om hvordan fjerne denne?




image
Ser at støy ikke bør være et problem her, mulig jeg tar feil.

Hvis du ligger stabilt på 125 på RSSI så er det mye støy ja. Det skal ligge på lavere enn -80db på begge kanalene. Du kan trykke på knappen flere ganger. Hvis du trykker når noe på nettet sender vil den ligge høyt. Men dersom det ikke er noe spesielt som skjer i nettet skal det ligge på lavt nivå.

Når det gjelder enheten du forsøker bli kvitt, er den i nettet ditt fortsatt? Jeg måtte ta factory reset på de devicene som var feil på hos meg før jeg fikk fjernet de. På ene forsvant den i det jeg tok factory reset.

Hva betyr “125” egentlig? RSSI måles vel vanligvis fra 0 til -120 hvor sterkeste signal er 0.

Begge kanalene på adapteren min ligger stabilt på nettopp “125”, med noen få innslag av -94 her og der.

For meg virker det som at når Background RSSI viser “125” så er det bare en ‘default value’ som betyr at støyen er så lav at den ikke er målbar, altså tilnærmet ingen støy.

Takk @TorNeset, Den veksler mellom Ch1: 125/-04 og stabilt på Ch2:125.

Mistenker Node ID 1 (addresse 76) som krøller til. Er det noen enkel måte å kjøre faktory reset i Thingsplex?

Takk

Bakgrunnsstøyen må være så lav som mulig. Det vil si lavere verdi, mindre støy. Man skal altså ha lavest mulig signal på støyen. Jeg vet ikke hvorfor den viser 125, ett normalt bra z-wave signal ligger på -40db, men min erfaring er at 125 tallet kommer ved maks støy.

Jeg hadde to dimmere som jeg tok ut av nettet som ikke fungerte som de skulle, etter det har jeg stabilt -90db på bakgrunnsstøy.