Smarthub benytter ikke NODE ID 1 på z-wave nett

Factory reset må kjøres på selve enheten. Hva slags enhet er det?

PS Node ID 1 er kontrolleren (smarthub’en) så den kan ikke være problemet. Se om noen av enhetene dine har veldig få naboenheter.

Jeg er usikker hvilken enhet det er. Klarer ikke finne ut hvilken enhet det gjelder. Derfor er det vanskelig å få gjort noe med den.

Har prøvd å kjøre: «start network update» og «run network cleanup»

Leste en plass hee på forumet at det kunne hjelpe med «run network cleanup» og at det da ville fjerne komponenter som ikke hadde blitt inkludert skikkelig.

Mulig @espen har et triks her.

I lista over enheter, er det noen som har en rar LWI, eller som har svært få Niebghburs?

Hei. Legger screenshot over lista under.

Ser jo helt greit ut det der. Ser jo ut som om at alle nodene også har kontakt. Hadde du hatt noen som hang igjen der så hadde de vel også hatt rød tommel ned…

Så jeg tror dette er helt normalt, og node id 1 - den vil alltid komme opp med rødt utropstegn på LWR fordi det er HUB’en selv. Denne skal ikke slettes.

Hvorfor du måler høy background RSSI da er muligens fordi noe sender i overkant mye pakker på z-wave nettet. Dette vet jeg ikke om Futurehome har mulighet for å gå inn og se, eller om du må se med en z-wave zniffer.

Takk for svar.

Men jeg synes det er litt merkelig om HUBen selv som nå plutselig dukker opp i enhetslista hos meg.

Den dukker opp i enhetslista om du har trykket på services i adaptervinduet. Du kan fjerne den fra appen ved å gå til Registry → settings
på adapter skriver du zwave-ad & addresse skriver du 1 og trykker send

1 Like

Flott! Takk for hjelpen. Da forsvant denne fra listen.
Har du noen ide om hvorfor det er så mye støy på z wave nettverket som nevnt i poster over?

Jeg har videreformidlet dette til en av våre z-wave eksperter :slight_smile:

Jeg ble veldig inspirert av postene dine og har bestilt en Z-Wave stick så jeg kan sjekke nettet mitt litt grundigere.

Grunnen til at jeg tror at verdien “125” IKKE betyr at nettet er fullt av støy, er at Z-Wave nettet mitt er veldig enkelt med foreløpig bare 6 devicer hvor flesteparten av de er batteridrevne som for det meste sover.

Bakgrunnsstøyen min har alltid ligget på denne mystiske verdien “125”, med mindre jeg setter i gang en device og da vil støymålingen hoppe litt mellom verdien 125 og rundt -95 (som forøvrig er et veldig lavt støynivå hvis det er snakk om dBm) når devicer er på sitt mest aktive.

 
Jeg tror derfor at skalaen de bruker har en laveste limit på si -100dBm hvor alt som er -100dBm eller lavere vises bare som verdien “125”.

 
Her er min potensielt dumme teori: Jeg tror at når du hadde de to dimmerene som ødela for Z-Wave nettet ditt så fikk ikke resten av devicene dine mulighet til å bruke nettet ordentlig. Da ble det lite bakgrunnsstøy pga. lite aktivitet, og background RSSI viste konstant “125”.

Nå som nettet ditt fungerer igjen og devicene dine er oppe og går, blir naturligvis bakgrunnsstøyen høyere pga. mer aktivitet. Derfor er du nå på et stabilt høyere støynivå enn du var, og du ser ikke lenger “125” fordi devicene dine samlet lager mer bakgrunnsstøy.

 
Uansett synes jeg dette er spennende og håper vi får noe mer innsikt fra Z-Wave eksperter :slight_smile:

Takk for en oppklarende post @TorNeset. I likhet med deg har dette vært min største frustrasjon med FH og noe jeg har forsøkt å finne ut av uten å gå i dybden slik du har gjort.

Her varierer ch2 mellom -94 og 125 ca. 50/50. Det er dog ingen noder med få/ingen naboer eller andre unormaliteter.

Det jeg stusser mest over er at noen noder har LWR på 4 noder (+GW). Dette er typisk de nodene som oftest er lite responsive. Disse nodene står ikke langt fra hub, men tar seg en rundans i huset til noder som fysisk ligger diametralt vekk fra linjen mellom hub og node.

Er det noen andre som opplever det samme?

Denne tråden angående støy er interessant. For en tid tilbake hadde jeg veldig dårlig respons på noen z wave dimmere etter bevegelse og etter et par dager ble jeg kontaktet av Verisure. De målte veldig mye støy på alarmsentralen som igjen laget problemer med kontakt til deres komponenter. Til og med vår babycall rapporterte dårlig dekning og klarte ikke å koble til enhetene, med kun en etasje mellom. Dette hadde dog ikke vært et problem tidligere.

Verisure kom og utførte målinger, byttet alarmsentralen og støy ble noe bedre. Men det var fremdeles mye støy. Og ikke noe mer de kunne gjøre enn å sende en tekniker som skulle utføre detaljerte målinger. Misstanke om noen i nabolaget hadde skaffet noe nye komponenter som kunne være problemet ble også diskutert.

Etter FH tekniker sjekket oppsettet, fant de noe rusk på z wave chipset. Det ble da implementert en beta oppdatering og z wave nettverket ble også regenerert.

Etter det ble utført, tok Verisure en ny sjekk av støy og det så veldig mye bedre ut angående støy.

Så mulig det det kan være noe verdi i disse funnene for FH til å forbedre fremtidig oppdatering.

@martinskre - Her er vi inne på noe spennende. Når min channel 2 lå på 125 så gikk nesten samtlige enheter ned på 40 eller 9 kbit/s, dvs channel 1. Nå ligger det mer eller mindre konstant på -89 og nesten alle er oppe på 100 mbit/s, dvs bruker channel 2. Dette tydet på at de defekte dimmerne jammet båndet slik min teori foreløpig :slight_smile:

Jeg har brukt zniffer aktivt for å forsøke å se hvor mye pakker som går på nettet. Den klarer ikke fange opp alt, men jeg fikk mye CRC feil. Jeg har forsøkt å få tak i ett bedre verktøy for z-wave nettverksanalyser som dette Z-Wave ToolBox - ZWP-TBX — ZWaveProducts men de sender dessverre ikke til Norge. Her skal man kunne gjøre spektrumanalyser for å se hvor mye støy det er i de forskjellige båndene, og ved å flytte denne rundt vil man kunne identifisere støykilder. Jeg tror det er mange som hadde funnet mye rart i sine nett om de hadde fått innsikt, meg inkludert…

@Knesse - Dette var jo nyttig, men også litt spesielt. Dette er vel alle enheter som skal operere i egne dedikerte frekvensbånd. Z-wave skal så vidt meg bekjent ligge i et helt separat frekvensområde. Hadde vært spennende om man kunne fått målt støynivået og lokalisert kildene hos deg.

Det hadde også vært flott om FH kunne delt noen av sine erfaringer innenfor dette feltet.

Ja det kan nok være, men burde vel også ha sjekket Zigbee nettverket? Jeg har en del komponenter på denne frekvensen også.

Det går på samme frekvens som andre Wifi komponenter. Mulig det kan gi forstyrrelser på denne båndbredden. Jeg har nok ikke for mye erfaring på dette området.

Zigbee kjører på 2,4Ghz båndet, dvs samme som WiFi i første generasjon. Har lest at det kan være lurt å styre unna kanal 1 på WiFi, heller legge seg høyt. Hvis du bare har nye enheter på WiFi nettet kan 2,4 Ghz nettet disables, men det er jo ganske kort rekkevidde når man er på 5Ghz.