Feil i styring av vannbåren varme med Futurehome og HEATIT Z-Temp2

Jeg har nylig fått installert styring av vannbåren varme gjennom Futurehome-systemet og HEATIT Z-Temp2-termostater på flere soner. Systemet fungerer tilsynelatende, men vi opplever at temperaturen i de aktuelle sonene stue og bad konstant overstiger 27 grader, uansett hvilke temperaturinnstillinger vi prøver å sette. Det virker som systemet ikke reagerer riktig på innstilte verdier.

Detaljer om systemet:

Kontrollsystem: Futurehome
Termostater: HEATIT Z-Temp2
Oppvarmingstype: Vannbåren varme

Kan problemet skyldes feil konfigurasjon av termostatene eller koblingen til Futurehome?
Er det nødvendig å sette spesifikke parametere i Z-Temp2 for optimal styring av vannbåren varme?
Kan det være feil på temperatursensorene eller selve systemet som regulerer vannvarmen?
Prøver å slå det helt av, men fortsatt 27 grader. Med innstillingen vist under så burde den være helt slått av? Eller gjør jeg feil?

Noen tips?

Hei!
Kan du fortelle litt mer om hvilke enheter som brukes til å styre aktuatorene på vannstokken?
Er disse satt til “heater” type på instillingene?
Har du flere Z-TEMP2 i samme rom?
Tenker det er best å løse dette først, for å så sette opp assosiasjon mellom Z-Temp2 til rele som styrer vannvarmen (da vil du kunne regulere temp, selv om smarthub skulle være avskrudd eller lignende)

Takk for svar.

Regulator er en Heatit Z-Water2 Z-Wave, samt en Heatit DIN Transformer for Z-Water. Kjenner ikke så mye til den delen med aktuator for dette ble montert av elektriker. Det er totalt 6 soner.
(Stue, treningsrom, kontor, soverom, vaskerom og bad)

Jeg har satt alle til “off” i innstillingene utenom badet som er satt til “heater”. Badet ser ut til å fungere som det skal. Men vaskerom og stue varmer opp til 27+ selv om dem er satt til “off” i instillingene. Men lurer på om jeg gjør noe feil siden det fortsatt blir varmt? Skal ta kontakt med firma som installerte dette for å høre om det er en assosiasjon mellom Z-Temp2 til rele som styrer vannvarmen som du sier.

Kunne du også lagt ved bilde av hvordan det ser ut i vannskapet?

Jeg har selv satt opp Heatit Z-Water2 uten termostater. Tipper det er denne du også har, men med termostater i tillegg. Den fungerer utmerket uten termostater, da Futurehome styrer det basert på snitt-temperatur i rommet. Vil tippe at du får en konflikt med at både Termostater og hub forsøker å styre aktuatorene.
Et tips er at du kan høre et tydelig klikk fra Z-Water2 når releene skrus av og på. Dette gjør det en del enklere å feilsøke hva som skal til for å aktivere/deaktivere dem. I tillegg skal aktuatorene ha en indikator som viser hvor mye de fylles, men der er det store tregheter. Hvis selve aktuatorene er merket med rom, kan du også sjekke at disse er satt opp til riktig rom i Futurehome.

@espen Her er et bilde av vannskapet. Elektrikeren oppgraderte systemet fra Danfoss til et nytt smart system ved bruk av Futurehome.

@joymyr

Takk, jeg tror du har rett. Jeg mistenker også at det kan bli en konflikt mellom termostaten og huben som styrer aktuatorene. Problemet er imidlertid at selv om jeg slår det helt av i appen, fortsetter det å sende varme til kjøkken-/stuesonen (mens de andre sonene forblir av). I tillegg hører jeg klikkelyder ved regulering.

Jeg har vært i kontakt med de som monterte dette, og de mistenker at det kan være en ventil som ikke stenger ordentlig. De vil komme tilbake etter helgen for å undersøke det nærmere.