Feil strømpris sone no3

Hei,

Har nylig fått installert Charge med StrømKontroll.

opplever i dag at strømprisen som vises Spot Price kortet er feil. den viser 31 øre, men den er faktisk 39 øre. Hvorfor?

Savner ogsså mulighet til å stille på kriteriene i Energi → Optimalisering → Energy Price Area.

Jeg vil f.eks ha varmtvannstanken tilkoblet hele dagen når prisen bare øker noen få øre over snitt som i dag. Ideellt med både regel for prosent økning og økning i ører.

FH viser pris uten VAT. Kan det være forskjellen?

Det forklarer det ja :slight_smile: Takk.

1 Like

Det er hovedsakelig et produkt til private konsumenter, så den burde vel vise ink. MVA?

1 Like

Her er det snakk om spotpris, som er uten mva. Men stemmer at det ikke er prisen vi betaler.

Jeg selv liker å se på pris med statsstøtte, men uten mva. :grin:

Jeg bruker Vibb appen for å se på prisen når jeg skal se mer enn det som er i FH appen. I den kan man velge med ellers uten mva, støtte, og nettleie.

Liker ikke å se prisen med alt inkludert fordi jeg blir deprimert av det! :grin:

1 Like

Så lenge man vet hva som vises er det greit uten mva for min del.

Men - variabel del av nettleie må inn i tillegg, for smartstyring som bare er basert på halve prisbildet er ikke smart nok.

F.eks har Linja

|Energiledd|
Dag (06–22)|49,78 øre/kWh inkl. mva
Natt (22–06)|41,03øre/kWh inkl mva

Flere har kommentert det samme, men jeg har ikke hørt noe om hva de har tenkt å gjøre - de holder kortene tett til bryste.

Hei!
Vi jobber med begge deler, både å kunne vise spot med moms og legge til nettleien som en faktor i kWh-prisen :+1:

1 Like

Takk for svar, og godt å høre at det er på vei.

Hva med kriteriet for når store laster blir koblet fra ? F.eks slik at de ikke blir koblet ut når strømpris går fra 1 til 2 øre pga det er en høy prosentvis økning. Men 2 øre er superbillig så ingen grunn til å koble ut.

Dette er litt lenger unna, men absolutt på blokka. Vi har gjort en del research, men ikke landet helt på hvilken løsning vi skal gå for.
Det som gjør det vanskelig er at hva som er billig, er relativt i forhold til historiske og kommende priser. Hadde prisen vært 40 øre vinteren for år siden, ville vi ladet og fyrt for harde livet. Det ville vi ikke gjort i dag :sweat_smile:

1 Like

@Anders Enig i det. For å gjøre dette uten manuell input( som det høres ut som dere ønsker - og nok er fornuftig) så må det nok vurderes ut fra historisk data som “baseline”.

Ønsker i så fall at man har mulighet til å se hva som er faktisk kriteriene som er satt og at man kan sette en egendefinert offset på dette.