Fibaro keyfob + FH snarveier

Hei

Prøver å bruke fibaro keyfob til å kjøre FH snarveier. Prøver via automasjoner i ny app men uten hell.
Noen som har fått til dette?

Har aldri testet den, men vet ikke om du har forsøkt å velge scene under ny automasjon, så keyfob enhet, og deretter trykke på knappen du ønsker å benytte - da skal det automatisk komme opp et nummer på scenenavn. Jeg tror også den sender forskjellige scener (nr) på korte og lange trykk, og evt. dobbel- og trippelklikk. En erfaren anbefaling er å holde det så enkelt som mulig :sweat_smile:
Deretter kan du velge hvilken snarvei du vil aktivere.

Og hvis den ikke dukker opp som et valg under scene, så kan det være at den ikke er lagt i et rom i appen har jeg erfart👍🏻

Den dukker opp som et valg under scene. men det kommer ikke opp noe scenenavn automatisk ser jeg når jeg trykker på en knapp, men har lest at de 6 forskjellige knappene har scenenavn 1-6.
setter så opp at den skal kjøre en snarvei. men dette fungerer altså ikke.

hvis scenenavn skal komme opp automatisk som du sier så virker det ikke som fjernkontroll sender ut noe. prøve å legge til fjernkontroll på nytt kanskje.

Du kan jo gå inn i thingsplex og se i message stream om den sender noe😊

Når jeg tester flowen i Things plex så kjøres FH snarveien som den skal, men kan ikke se at det kommer noe i message streamen som ser ut som data fra fjernkontrollen.
fjernkontrollen fungerer som vanlig lysbryter via assosiasjoner da, så den er knyttet til FH sentralen.
mulig scenevalg fra keyfob ikke fungerer rett og slett.

Det kan høres ut sånn🤔 har du scene_ctrl under services inne på enheten?

Kommer den forresten inn med kun en channel, eller er det flere?

Det står scene_ctrl inne på enheten, og jeg kan velge dette i Things plex., men den legger seg inn i appen kun med en kanal ser jeg.

i automasjoner, når du skal velge scenename, klikker du da i tekst feltet?
Når du klikker i dette feltet skal tastaturet på telefonen komme opp - trykk da på knappen på bryteren, så skal verdien fylles inn automatisk. (om bryteren følger standarder)

For guide for “hva du skal lete etter” i message stream i Thingsplex kan du se her:

Hei

Har prøvd akkurat slik du beskriver. Men det kommer ikke noe input fra keyfob når jeg trykker på knappene. Mulig den da ikke følger standarder. ?

Jeg tror vi har en slik på kontoret, så kan prøve å reprodusere problemet :slight_smile:

Tusen takk Espen, til info så ser jeg ikke noe trafikk av denne på message stream i det hele tatt.Men den fungerer fint med assosiasjoner da.
men den står jo på listen over støttede produkter, så det hadde vært supert om den kunne støtte scener også.

Man vil ikke se noe i message stream når den er assosiert da kommando sendes fra fjernkontroll til enhet. Man får bare rapport tilbake fra styrt enhet (slik at appen skal vise korrekt status på styrt enhet)

skjønner, men de kanalene på keyfob som ikke har assosiasjon skal vel da dukke opp på message stream. i manualen står det at keyfob knappene default sender ut scenevalg 1-6. disse dukker ikke opp.

jeg klarer å få scenes i messagestream. Vist som fra 1.0 til 6.0.
Kunne du prøvd å ekskludert fob og lagt den inn på nytt ?

Hei

Jeg har prøvd å fjerne den og legge den til igjen flere ganger. nå siste gangen restartet jeg hub etter ekskludering, da virket det endelig. scener sendes og jeg kan bruke den til å styre snarveier og moduser. Men da nå fungerer ikke direkte assosiasjoner. skal ikke være enkelt :slight_smile:

Ikke meninga å kapre denne tråden, men av nysgjerrighet, hva er det rent teknisk som skjer når ikke enheter kommer skikkelig inn i systemet, mangler servicer eller lignende @espen?
Er det radiooverføringa eller hubben som har det travelt med andre ting?

@kiwikongen Assosiasjoner slettes ved ekskludering. Har du forsøkt å sette de opp på nytt? :slight_smile:

@RoyThomas Ved inkludering kommuniserer enheten og hub (om avstanden er stor kan også signal gå via andre enheter). I denne intervju prosessen er det mye trafikk. Enheten skal si hvilke Command Classes den har og verdi osv. Om noen av disse “pakkene” i intervjuet ikke når frem vet f.eks ikke hub at enheten har støtte for de commando klassene, og da kan man se at en enhet mangler en service.
“Worst case” tror jeg må være om du har et stort anlegg, og prøver å legge inn en batteri enhet “helt ytterst” i anlegget rett etter et modusbytte med mange endringer :sweat_smile:

1 Like

Hei

Ja jeg har prøvd på nytt, nå får jeg ikke satt assosiasjoner. Jeg får heller ikke endret noen parametere i det hele tatt på key fob.

Men den sender ut scene Control 1.0-6.0 da :blush:

Nå har jeg kjøpt heat-it zpush og skal prøve meg på den i stedet. :blush:

Sendt fra E-post for Windows 10

Husker du på å “vekke” enheten når du setter parametre og assosiasjoner?