Fibaro Smart Implant m/temp og fuktsensor DHT22

Heisann

Er det noen som har satt opp Fibaro Smart Implant med fuktsensor (DHT22)?

Jeg skal montere fukstensorer i kjellervegg og Fibaro reklamerer med at implant skal fungere fint med DHT22. Denne skal rapportere ekstern temperatur på kanal 8 og fuktighet på kanal 9 i følge manualen. Problemet er at når jeg legger til smart implant i FH-Hub’en mangler kanal 8, 9.

1 Like

Hei! Har du endret parameter ihht manualen?

1 Like

Heisann

Ja jeg har endret parametrene ihht. manualen. Tror kanskje problemet er at kanal 8 og 9 ikke er synlige i appen. I følge manualen rapporterer DHT22 temperatur på kanal 8 og fuktighet på kanal 9. Etter inkludering av Smart Implant er det kun 7 kanaler synlige.

Hvor i manualen står det at temperatur er på kanal 8 og fuktighet er på kanal 9?

Heisann
Det står i manualen på side 34 (endpoint 8 og 9). Det tilsvarer vel kanalene?

Uansett fikk jeg det til å fungere til slutt. Virker som det kreves aktivt signal på inngangen for at inkluderingen «oppdager» disse kanalene. Jeg koblet til DHT22-sensoren og målte aktivt signal.
Deretter kjørte jeg tvungen usikker inkludering i FH. Da dukket kanal 8 (temp) og kanal 9 (fuktighet) opp.
Alt virker tipp-topp :+1:

Hei. Jeg holder på med det samme men får ikke frem kanal 8 og 9 i Futurehome. Jeg kan bekrefte at det koblet riktig da jeg får opp de kanalene i Nexa Bridge.
Blir all informasjon om enheten slettet fra HUBen da jeg ekskluderer den? Kan det ligge igjen noe data som ikke blir slettet?

Kan noen forklare fremgangsmåten steg for steg? Det er noe jeg gjør feil.

I’d also like to know how this can be done.
I’ve properly connected the DHT22 and checked the signal with a multimeter. I’ve included and excluded the Smart Implant in FH several times (also with the param 20,21 settings as per above), but I cannot get them to show up (Only 7 channels visible)

Any tips @akonstad @espen ?

@wallin @Ole-Christian
I had the issues you are having as well. What worked for me was:

  1. Connect the DHT22 to the smart implant according to the wiring diagram.
  2. Powered up the smart implant
  3. Ensured that the DTH22 was sending data. I used a oscilloscope to see the pulse-train at 1hz.
  4. Included the implant in FH by normal inclusion

That was the only way to get channel 8 and 9 registered.

Hope this can help. Good luck :slightly_smiling_face:

1 Like

Got it! thanks. I’ll see if I can find my good old pocket oscilloscope then :slight_smile:

Did you have to wait a long time for the DHT22 to start sending data?

No, as soon as you power the implant, it should start sending data.

Thanks. I just checked, and it seems my sensor is sending a constant 3.3V DC signal on the data pin, so something is off.

The sensors output signal should be naturally ‘high’. This is why you measure 3.3v. When transmission starts you should see a seres of pull-downs to ‘low’ 0v in various pulse-lengths. I believe the frequency of these pulses are 1 or 2 hz.

See https://www.sparkfun.com/datasheets/Sensors/Temperature/DHT22.pdf

1 Like