Fibaro Smart Implant med DS18B20

Hei,

Er det noen som har lagt inn Smart Implant med DS18B20 temp følere i Futrehome ?
Fungerer det og hvordan ser det i såfall ut i appen ?

2 Likes

Hei, Jeg har forsøkt dette i dag. Ser desverre ikke ut til å fungere.
Jeg får kun den interne temperaturen, ingenting fra ekstern DS18B20.

Mulig at dette kan være relatert til sikkerhetsnivå, jeg har lagt til Smart Implant med S2. Skal prøve med lavere sikkerhet og se om det fører til noen endring.

Nå testet jeg Things Plex for første gang. Gikk inn på Smart Implant via den og da ser jeg at den rapporterer fornuftig verdi på ekstern temperatursensor. Så da funker det iallefall den veien, så da gjelder det å lære seg hva man kan gjøre i Things Plex :smiley:

Hvilken kanal ble temp rapportert på i thingsplex?
Du kan da “scrolle sidelengs” øverst på smart implanten i appen for å bytte kanal :slight_smile:

1 Like

Den var på kanal 8, hadde ikke oppdaget muligheten for å scrolle sidelengs. Tusen takk for svaret! :smiley:

Da gjenstår det bare å få Namron Veggplugg til å funke som en ON_OFF_SWITCH og ikke som termostat. Får ta det i riktig tråd.

2 Likes

Kan du vise hvordan du har koplet ?

2 Likes

Har nå fått brukt smart implant i noen dager til å overvåke temperatur i VVB. Det funker helt utmerket, men vær oppmerksom på at smart implant bruker en del strøm, så det er ingen løsning å kjøre på batteri slik jeg har gjort på bildet over. 9V batteriet varer bare litt over 1 dag, så her må det kobles en permanent strømforsyning.

1 Like

Hvor har du montert føleren på bereder?

Dyttet den inn mellom tank og isolasjon:

:+1: :+1: God ide

Har du/dere noe godt triks å gi denne strømtilførsel som ikke krever elektriker?

Må vel bli en nettadapter, men det kan jo bli utfordrene med strømtilførsel til adapter

En gammel pc lader eller lignende kan brukes, klippe av enden og måle polaritet og koble til

2 Likes

Hadde du noen triks for å sette den opp? Jeg har gjort akkurat det samme, men temperatur viser bare rundt 30 grader uansett hva jeg gjør. Gjelder både den interne og eksterne føleren. Ser at Smart implant ikke er listet opp som støttet produkt, men du har jo tydeligvis fått det til å fungere.

Har du sjekket smart implanten i Thingsplex? Ekstern temperatur ligger antagelig på kanal 7 eller 8, for å bytte kanal i appen må du scrolle ikonlisten sideveis når du er inne på redigering av enhet. Dette var ikke så innlysende før Espen tipset om det lenger opp i denne tråden.

Når du har scrollet deg til riktig kanal så skal du se temperaturen fra ekstern sensor. Nå kan du velge innstillinger og tilordne denne kanalen til det rommet du vil ha sensoren i. Jeg har også valgt ekstern sensor som hovedtemperatursensor, dette måtte gjøres for å se beredertemperaturen og ikke romtemperaturen i Tibber.

Takk for svar.
Jeg har funnet den ved å scrolle, og den ligger på kanal 7 ser det ut til.
Problemet er at den ikke samsvarer med et referansetermoneter jeg har ved siden av. Den ligger mellom 27 og 31 uansett om jeg har den i 60 grader varmt vann. Har prøvd med tre forskjellige sensorer. Koblet den fra gatewayen/lagt til på ny og resatt.
Da gjenstår det vel bare å prøve en ny smart implant. :joy:

Eller kanskje prøve en ny temperatursensor? Jeg bruker denne:

Behøver ikke Arduino adapteren.

Dere som har testet denne Smart Implant med temp probe.
Vises den som en ‘termostat’ i appen eller hva kommer den opp som?

Kan jeg låne denne tråden litt?

Har forsøkt meg med Smartimplant og temperatursensor (Dallas DS18B20 fra Artigere Liv), men kommer ikke helt i mål.

Jeg finner ekstern sensor på Ch_7, men rapportert temperatur endrer seg ikke stort.

Ifølge manualen til Fibaro, så skal man kunne kople flere temperatursensorer i parallell.
DET får jeg ihvertfall ikke til å virke.

Har 2 prosjekter jeg gjerne skulle hatt 2-3 temperaturer fra, og da hadde det passet om jeg fikk til å bruke flere sensorer i parallell på Fibaro Smart Implant.

Er det noen som har noen gode tips?

Hvor i Thingsplex skal jeg finne Fibaro’en, og ikke minst sensorene?

Hei!
Hiver meg på denne. Får også opp temp sensor på kanal 7, men kun en sensor uavhengig av hvor mange som er koblet i parallell. Sensoren viser tilnærmet konstant temp på 22 grader, selvom sensoren er plassert i kjøleskap.
Har også forsøkt å koble en 4.7kohm resistor mellom VCC og Data linje på DS18B20 sensoren, men ingen forskjell… Implementerer alltid på nytt etter jeg har koblet om.
Hvordan kan jeg få smart implant til å snakke med futurehome?