Fibaro Smart Implant med DS18B20

Jeg må korrigere meg selv.
Den temperaturen jeg finner på Ch_0 og på Ch_7 er en og samme temperatur, den innebygde sensoren i Fibaro Smart Implant.

Har forsøkt 2 forskjellige Smart Implants og sensorer fra 2 forskjellige kilder, både med og uten motstand, men resultatet blir det samme hver gang: Jeg får kun opp den interne temperaturen i selve Smart Implant.
Ekstern sensor, om det er 1 eller flere, ser jeg ikke.

Smart Implant snakker jo med Futurehome, men den vil ikke gi med de sensorverdiene jeg hadde håpet på.

What to do?

Vi er et par stykker som IKKE klarer å få Smart Implant til å rapportere verdier fra ekstern sensor.

Ref. Andreas hos dere (Futurehome) så er ikke Fibaro Smart Implant en støttet enhet i Futurehome.
DET var dagens nedtur, da dette hadde vært en utrolig smidig måte å rapportere temperatur fra VVB inn i FH eller å kunne holde kontroll på vanntemperaturer i et vannbårent varmeanlegg (gulvvarme eller radiatorer).

Jeg finner kun den interne temperatursensoren, men den finner jeg til gjengeld både på Ch_0 og Ch_7.

Har du prøvd å endre parameter 68?

3 Likes

Jeg tror det Espen skriver her er vesentlig. Når jeg tenker meg om så måtte jeg også gjøre dette med periodic reports, tror jeg satte den til 60 (1 minutt) og det var nok derfor 9V batteriet mitt gikk tomt så fort.

Kanalen med ekstern temp sensor (hos meg er det nr 8) kommer opp som “sensor” i appen.

1 Like

Problemet mitt er hvertfall at ekstern sensor ikke vises, hverken 1 eller flere om jeg parallellkobler de… Parameter 68 er forsøkt endret, men det hjelper ikke så mye når ekstern sensor ikke vises. Har forsøkt alt av reset osv, men får ikke opp de eksterne sensorene :slight_smile:

Fant denne tråden da jeg sleit med å få temp sensoren til og virke.

Skulle bare prøve legge den inn en siste gang etter å ha prøvd en del ganger… så kom kanal 8 opp, å ser ut til og virke fint å flott.

Men denne gangen kom den inn med zw navn å ikke fibaro smart implant
Sensoren er kjøpt på elektroimportøren, å mulig ikke helt riktig type som fibaro sier de støtter.

Uansett, temp sensoren må være tilkoblet før du setter strøm og inkluderer den…

Lykke til…:sweat_smile:

@Steinar kom gjerne med et bilde av oppkoblingen :slight_smile:

Per nå luftstrekk inn bak isolasjonen på vvb, men har koblet likt som bilde her oppe i tråden, men fant et gammelt adapter fra et modem (12Vdc)

Tenker parameter 67 fikser jobben som det er, uten å tukle med 68.!?

Jeg har ikke prioritert Fibaro smart implant og eksterne sensorer, men det er på tide og forsøke på nytt.

Har plukket opp et tips om å bruke en “pull-up-resistor” på 4k7 Ohm (4700 Ohm) mellom datalinja og VCC.

Dette skal testes når jeg finner tid til det.

Prøvde i dag med samme oppsett uten hell, si til hvordan det går med motstanden… (lengre oppe i tråden er det testet med motstand uten å lykkes noe mer…)

Skulle hatt en forståelig måte å gjøre detta på…:sweat_smile:

Hei. Jeg har samme problem som mange beskriver i denne tråden. Jeg hadde koblet opp smart implant med 6 stk DS18B20 i parallell, kablet over hele huset. Jeg fikk alle sensorer vist i appen og kunne tildele navn og rom som vanlig, og det funket utmerket. Men etter en oppdatering eller overgang til ny app (husker ikke) så forsvant alle. Nå ser jeg kun smart implant, og at den har 8 kanaler (0-7) slik dere beskriver. Har prøvd å fjerne og legge til igjen. FH sier at de ikke kan hjelpe da denne er ikke støttet. Kan noen her hjelpe? Jeg er ikke flink med Things Plex. Må jeg kanskje lære meg dette?

Jeg har og slitt med at kanal 8-> (eksterne DS18B20 sensorer) ikke synes etter inkludering. Etter mye googling, prøving og feiling fant jeg fram til noe som virker:

  1. Sensorene må være koblet til før inkludering
  2. Velg “Secure inclusion” i appen (midterste valg = S0)
  3. Kryss av for “Force zwave interview…” i S0-templaten for Fibaro Implant. Du finner denne i Thingsplex når du trykker Advanced knappen i bunn av lista under Adapters->Z-wave

Jeg brukte en Aeotech USB stick sammen med Silabs PC-kontroller for å teste ulike scenarier og observasjonene derfra satte meg på sporet av løsningen.

Satte på en 4.7kohm pull-up motstand i min oppkobling, men vet ikke om det gjorde noe fra eller til, strengt tatt.

Jeg trodde først det var gammel Firmware i Fibaro implant som var årsaken, men den viste seg å være nyeste og ikke problemet.

Jeg har 2 DS18B20 fra ulike produsenter (Arduino og Shelly) og overvåker temp i VVB.

3 Likes

4k7 motstand gjorde ingen forskjell overhode - dessverre.

Tusen takk for gode tips!

NÅ fikk jeg inkludert Fibaro Smartimplant med flere eksterne sensorer i parallell og de kommer frem som Ch_8…Ch_10 - endelig!!!

Jeg er sikker på at jeg har testet sikker inkludering før også, men det var det som skulle til i mitt tilfelle.

Nå skal dette testes litt på benken før jeg skal se om jeg kan få overvåket diverse temperaturer i VVB.

Edit: Dette fungerte UTEN 4k7 pull-up motstand.

Hvilket merke DS18B20 brukte du og hvilken hub? Eg har fulgt oppskrifta uten å få det til med Shelly sin på Smarthub II…

Jeg har kjøpt DS18B20 fra både “Artigere liv” og fra “Kjell & Co”. Begge typene virker nå.

Fibaro Smartimplant har jeg kjøpt fra Elektroimportøren.

Hub´en er Futurehome 1V1.

Nå har jeg gjort som du beskriver og det funker. Får nå opp 14 kanaler; 0-7 som før + 8-13 som er de 6 eksterne DS18B20-sensorene. Dette har jeg ikke klart uten din hjelp. Tusen takk!!

Yess! Fekk det til å funka, etter å ha gitt opp Smarthub II og gått over til den gamle. Har dog kun fått ein ekstern sensor til å virka om gongen - ved oppkopling av 3 Shelly ds18b20 (på 12V) kjem både kanal 8 og 9 (men ikkje 10) opp, men kun ein av dei synes å visa riktig temperatur. Nokon som har tips?

aktivert parameter for oppdateringsfrekvens?