Heatit termostat hjelp (løst)

heatit z-trm3

Sliter med 2 av 5 termostater i hytta. Felles for begge er at de er i rom med folie gulvvarme mens de øvrige (som fungerer) er i flislagte gulv.

Alle termostater er satt til sensor AF.

Kanal 1, 2 og 4 er satt til rom og type, mens resterende kanaler (0 og 3) er «ingen rom / «ikke noe».

Når jeg går til kanal 4 (gulvsensor) så står det -6,7 grader (helt på trynet feil), mens for kanal 2 (internal sensor) står det 22,3 grader (mer riktig).

Når vi ikke er på hytta så har vi satt temp til 12-14 grader i hytta. De 2 som kødder er satt til 12. Med andre ord; når rommet er 22,3 grader i skrivende stund så burde de koblet ut (ikke varme videre). Men de kjører på full effekt, og jeg misstenker at de tror det er -6,7 grader ref. Kanal 4 (gulvsensor). Den andre viser -14 grader, så enda verre der.

Hva kan jeg gjøre med dette? Har nå slått de av, for å ikke trekke 4 kw unødvendig. Burde de stått på sensor F (gulvsensor) ? Kan det endres via parameter? I så fall; rask forklaring på hvordan…

Håpløst når det ikke fungerer - og; skummelt hvis jeg ikke følger med, for da kan gulvet bli ekstremt varmt.

På forhånd takk til de som gidder å hjelpe.

  • CA

Du har mest sannsynlig feil innstilling på gulvføler sin motstand.

Noe jeg kan gjøre med dette uten å være fysisk på hytta og uten kompetanse til å måle ohm etc?

Er det riktig at både kanal 1, 3 (intern sensor) og 4 (gulvsensor) skal være aktive i modus AF?

Fant ut av det. Feil motstand stemte bra! Elektrikker brukte egen gulvsensorer (ikke heatit sine). De var på rundt 33k ntc. Fikk endra med parameter og nå er det mer riktig temp her :wink:

1 Like