Har akkurat tatt i bruk ei ny hytte hvor jeg har valgt heatit termostater. Elektrikker hadde ikke konfigurert disse, så jeg har gjort et forsøk selv.
Det jeg sliter litt med er valg av sensor. Har satt de på Floor sensor (F) foreløpig, men da jeg sto opp i dag var det relativt varmt i stua, til tross for at termostaten trodde det var bare 18 grader. Tipper det var nærmere 27, og den indikerte at den fortsatt varmet opp (rødt lys). Så, er det bedre å sette den på A (internal sensor), eller bruker folk AF (internal + floor?).
I underetasjen hvor det stort sett er flislagte gulv opplevere jeg ikke samme problem (her er det heller for lite effekt), med sensor F valgt.
Har kobfigurert ihht manualen til heatit og kan ikke se at artiklen der har noen annen spesiell info utover det jeg allerede har funnet ut🤷♂️ Kom på hutta i dag, var en heatit som fortsatt sto på (F), rommet var sikkert 30-35 grader. Dette til tross for at jeg har satt maks til 27 grader. Endret den til (A) for sikkerhetsskyld.
Generelt synes jeg det virker som de føler en annen tenp enn hva som er reelt, spesielt på F (gulvsensor). Ingen anelse hva jeg bør gjøre her så tar gjerne imot andres instillinger/erfaringer både med vanlig nedstøpt kabel og folievarme.
Har gjort en del research og hatt med elektriker på laget og konkludert følgende:
Bad eller rom med betonggulv så bruker man Floor Sensor (fordi betong bruker mye lengre tid på endring av temperatur)
Andre gulv - f eks parketten i stua bruker man internal sensor.
Ps! Viktig og kalibrere internal sensor så den styrer etter riktig temperatur. Dette gjør du enkelt med en annen temperaturmåler fra Clas Ohlson f eks og sjekker at termostaten din faktisk måler riktig. Den kan vise feil temp. pga plassering i nærheten av varme kabler/rør e.l. Kalibrering gjøres ganske enkelt på termostaten eller via PC/Controller - se manualen.
Har kjørt dette på både Heatit Z-TRM3 Z-Wave og Namron Touch Zigbee uten problemer. (Zigbee produkter er alltid en favoritt da de opererer mye raskere en Z-Wave)
Så vidt jeg har lært er hovedregelen at betonggulv/fliser skal ha Floor-sensor mens resten kan gå på internal, bare husk å kalibrere internal-sensor med en annen temp.måler.
Grunnen til at betonggulv skal ha floor-sensor er at betong bruker mye lengre tid på endring av temperatur slik at det alltid vil henge på etterslep om du bruker internal-sensor på badet f eks.