Jeg fikk installert min nye Heatit Z-TRM3 termostat her om dagen - intern sensor er aktivert (med andre ord ‘A’). Jeg har i ettertid forsøkt å finne en fornuftig dag- og nattsenking på den, uten særlig mye hell.
Tingen er at på dagtid, enn så lenge, så kommer sola inn på badet. Lufttemperaturen er derfor fort 23-24 grader på dagtid. Mot kvelden synker den, og vi kommer ned mot 19-20 grader. Jeg har i utgangspunktet satt termostaten på 18 grader, noe som betyr at den aldri trigger i den delen av sesongen som er nå.
I og for seg er dette greit nok. Men om morgenen, med nattsenking aktiv i tidsrommet 23:30 - 05:00, så er gulvet rimelig iskaldt, og selv om lufttemperaturen er lavere enn 18 grader, så antar jeg at jeg har en naturlig forsinkelse med oppvarmingen, ergo kaldt gulv. Når gulvet får strøm på grunn av lav temperatur, og er i ferd med å varmes, så kommer sola igjen inn, lufttemperaturen går opp, og oppvarming av gulvet avsluttes.
I praksis har jeg ett varmt vaske/baderom lufttemperaturmessig store deler av dagen, med relativt kaldt gulv.
Dette vil jo endres når høst og vinter for alvor melder seg. Men i den perioden vi er nå, med kalde netter (vi har hatt frost de siste to nettene) og varme dager, så er det vanskelig å finne en hensikt med termostaten.
Er det noen i samme båt som meg, og som har løst dette på en god måte? De siste dagene har jeg skrudd temperaturen opp til 20 grader, og skrudd av nattsenkingen for å se om det gjør en forskjell, men pga. lufttemp kan jeg ikke se den store effekten.
Per i dag tenker jeg nesten at den gamle termostaten (ett år gammel) gjør jobben like greit, og at det kanskje ikke hadde den store hensikten å kjøpe denne termostaten (jeg trodde jeg hadde en gulvføler, men det viste seg å være feil gitt… antar det kunne gjort en forskjell).