Hvordan styrer dere Heatit Z-TRM3 termostat når dere kun bruker den interne føleren?

Jeg fikk installert min nye Heatit Z-TRM3 termostat her om dagen - intern sensor er aktivert (med andre ord ‘A’). Jeg har i ettertid forsøkt å finne en fornuftig dag- og nattsenking på den, uten særlig mye hell.

Tingen er at på dagtid, enn så lenge, så kommer sola inn på badet. Lufttemperaturen er derfor fort 23-24 grader på dagtid. Mot kvelden synker den, og vi kommer ned mot 19-20 grader. Jeg har i utgangspunktet satt termostaten på 18 grader, noe som betyr at den aldri trigger i den delen av sesongen som er nå.

I og for seg er dette greit nok. Men om morgenen, med nattsenking aktiv i tidsrommet 23:30 - 05:00, så er gulvet rimelig iskaldt, og selv om lufttemperaturen er lavere enn 18 grader, så antar jeg at jeg har en naturlig forsinkelse med oppvarmingen, ergo kaldt gulv. Når gulvet får strøm på grunn av lav temperatur, og er i ferd med å varmes, så kommer sola igjen inn, lufttemperaturen går opp, og oppvarming av gulvet avsluttes.

I praksis har jeg ett varmt vaske/baderom lufttemperaturmessig store deler av dagen, med relativt kaldt gulv.

Dette vil jo endres når høst og vinter for alvor melder seg. Men i den perioden vi er nå, med kalde netter (vi har hatt frost de siste to nettene) og varme dager, så er det vanskelig å finne en hensikt med termostaten.

Er det noen i samme båt som meg, og som har løst dette på en god måte? De siste dagene har jeg skrudd temperaturen opp til 20 grader, og skrudd av nattsenkingen for å se om det gjør en forskjell, men pga. lufttemp kan jeg ikke se den store effekten.

Per i dag tenker jeg nesten at den gamle termostaten (ett år gammel) gjør jobben like greit, og at det kanskje ikke hadde den store hensikten å kjøpe denne termostaten (jeg trodde jeg hadde en gulvføler, men det viste seg å være feil gitt… antar det kunne gjort en forskjell).

Følger. Samme problem her. Må skru temp kunstig høyt for at den skal slå inn. I tillegg er romføkeren ganske ustabil, mistenker endel intern varme.

Har du prøvd å kalibrere termostaten slik at faktisk romtemperatur og termostaten sin målte temperatur harmonerer bedre?

Jeg har ikke gjort det enda, men hadde plan om å måle temperatur med termometer i dag, og vurdere forskjellene.

Kom på at en mulighet kan være å ikke ta i bruk dag/nattsenking overhodet, og bare legge på automasjon som tar høyde for toppene i strømprisen, type “hvis 5% over snittpris, skru av. ellers på”.

@Super-Ted Kva slags golv har du? Varmekablar som ligg i 10 cm betong? Eller kablar som ligg i eit par cm tjukk støp? (eller ein annan variant?).

Sistnevnte. Rommet ble laget i fjor, så vi snakker tynn støp på toppen av plater som igjen ligger på bjelkelaget. Våtrommsbelegg.

Jeg ble litt irritert da elektriker informerte at han ikke hadde installert gulvsensor da gulvet ble støpt. Han sa at dette var ganske vanlig i dag, mao. å kun benytte termostat med romtemperaturføler.

@Super-Ted Ok. Ja eg laga meg eit tilsvarande bad i fjor, med golvfølar. Elektrikar stussa ikkje på det.

Men dvs, du har eit golv som blir fort varmt og fort kaldt då, samanlikna med støpte tjukke golv der du i den kalde årstida kan magasinere opp varme dei billegaste timane på natta og nesten ikkje bruke straum på dagen. .

Etter at du har fått kontroll på at termostat viser ca rett temperatur så ville eg ha prøvd følgjande oppsett med justering av temperatur framfor å slå av og på. Då unngår du at du får ei voldsom opphenting visst temperaturen går for lavt etter mange timar av. Så ikkje ha for store intervall.

Lag ein prisautomasjon for kvar modus (natt, heime, borte, ferie)
F.eks Heime: Hvis pris er 5% over snittpris så sett temperatur til 20C, ellers 22C
Borte: Hvis pris er 5% over snittpris så sett temperatur til 17C, ellers 19C.
Og tilsvarande for natt.
Kva temperatur du vil ha i dei ulike modus må du bestemme sjølv :slight_smile:
På denne måten får du senking når du søv eller er borte, og du kuttar pristoppane uansett når dei er på døgnet.
Straumprisautomasjon kjører kun på heil time (tt:00), så om du vil overstyre på visse tidspunkt, feks. ha to grader høgare på morgonkvisten så kan du legge inn ein automasjon kl tt:01 så vil den overstyre neste 59 minutta før prisautomasjon slår inn igjen på heil time.

2 Likes

Takk for tips, @oykleppe. Jeg har skrudd opptemperaturen i natt, til 23 grader. P.t. indikerer sensoren at temperaturen er 22.7 grader. Jeg gir den litt tid over helga, og legger på plass automasjonen på søndag tenker jeg. Smart med grader i motsetning til “av”. Mindre sannsynlighet for at den blir stående av i lange perioder når det er ordentlig kaldt ute, og temperaturen synker raskere enn “normalt”. Da vil den ihvertfall slå inn når vi når eks. 20 grader.

Kommer tilbake på mandag :slight_smile:

Jeg har ikke blitt veldig mye klokere over helga:

Jeg kjøpte ett eksternt termometer for å sjekke forskjell på rapportert temperatur og målt temperatur. Resultatet er tålig likt. Ca. 1 grads forskjell. Har valgt å ikke justere på dette enda.

Siden termostat og målt temperatur var ganske nær hverandre, var neste tanke å se at termostaten faktisk virker som den skal. Jeg satte derfor termostaten til vesentlig høyere enn målt temperatur (eks. 25 grader når sensor rapporterer 20 grader). Observerte med Tibber Pulse at strømforbruket økte umiddelbart, opp ca. 1.6 kwt når jeg gjorde dette. Økt energiforbruk pågikk i noen sekunder før forbruk ble redusert tilsvarende. Det interessante er at termostaten viser ett lite rødt lys som jeg antar er “varme på”, men det er ingen effekt vist i Futurehome-appen. Jeg har gjort dette i 48 timer, uten at badet har blitt varmere.

Jeg resatte den nettopp, og la den til på ny. Erfaringen er den samme.

Jeg har også spesifisert “heat” i Futurehome-appen, og app sier “Current mode” == heat.

Dette gulvet fungerte med en vanlig termostat før jeg byttet. Kan det være at jeg har fått en termostat som ikke virker? Selv om den ikke var linket med Futurehome, så skulle den jo med varme satt til 25 grader, økt varmen på badet i løpet av helga?Eller kan den være installert feil?

Fungerte den når du brukte termostaten manuelt og ikke hadde inkludert den i FH?

Og har du stilt inn selve termostat til å kun bruke luftføler?

Termostaten er satt opp med “A”, intern føler. Jeg har ikke prøvd termostaten uten Futurehome koblet til. Bør jeg teste det?

“A” er riktig.

Å teste uten kan utlelukke at det er en feil i selve termostaten.

Jeg har en stuegulv og gulv i gang som går kun på luft temperatur. Jeg opplever de er mer ujevn i temp på gulvet selv. Fordelen er mer jevn luft temperatur - mot den ulempe at gulvet kan oppleves kaldt noen ganger.

Det du kan gjøre for å få opp temperaturen på gulvoverflaten er å kjøre på full guffe i noen minuter, og så tilbake til vanlig en periode for å varme opp gulvet. Jeg gjør dette på bad i morgentimine så gulv er varm til dusj, men da ned resten av dagen når vi vanligvis ha sokker på og merker ikke lavere.temperaturer.

Jeg hadde en termostat i gangen som man stilte på 1-100, som var % av tiden varmekablene var skrud på. Man kan etterligne den men denne metode - på i 15, av i 45 er det samme som “25%”. Og på kvelden kan du senke den til 5/55 i en nattsenking modus. Men det blir mange flows om ikke man gjør noe i thingsplex.

1 Like

Jeg har ekskludert termostaten fra Futurehome nå. Luftsensor indikerer 21.5 grader, termostat står på 30. Jeg fikk ingen økning i strømbruk, men lar den stå et par timers tid og ser om det skjer noen vesentlig endring, både i forbruk og lufttemp.

Ingen endring siste time hva temperatur og forbruk angår.
Gjennomførte derfor en factory reset, og satte temperaturen til 25 grader (sensor målte 18.5). Fikk en spike på forbruk på 1.5 kwt, men den gikk ned etter ett lite minutt. Den burde vel nå satt i gang med full oppvarming frem til 25 grader, burde den ikke?

Ja - etter reset burde den fungere som en vanlig termostat.

Jeg ville ha tatt kontakt med heatit for å høre om de kan si om det er en feil i selve termostat.

Har snakket med Thermo-Floor og debugget litt.

a) Enten feil installert av elektriker
b) Rele i termostat er ødelagt

Elektriker kommer en tur i morgen og sjekker installasjon. Vi får se hva som er status etter det.

2 Likes

Jeg har gitt opp thermostater med varmekabler. Med romføler blir det kaldt/varmt gulv avhengig av temperaturen i rommet, som problematisert over. Med gulvføler så blir det for varmt/kaldt om hverandre pga treghet og “slark” i thermostaten. Den beste løsningen jeg har funnet er å kjøre kablene i dum regulator-modus med %-innstillling av varmen. På badene har jeg f.eks. i høst hatt 20% varme, noe som gir en jevn og behagelig gulvvame, uavhengig av temperatur i luft. Så kan en jo nattsenke i tillegg, men ta hensyn til tregheten i å få varmet opp gulvet…

Min termostat var ikke-fungerende. Venter på ny fra Tibber.

1 Like

Da er ny termostat installert. Denne fungerer i det minste som termostat.
Har satt opp enkel automasjon: Hvis 5% over snitt, sett til 18 grader. Alt annet, sett tli 20 grader. I dag er snittpris 232 øre, og pris mellom 20 og 21:00 er 264. Så termostaten burde bli satt til 18 grader. Men p.t. står den på 19 (manuelt satt før automasjonen). Automasjonen er aktiv. Det tar kanskje litt tid før den sparker inn?

1 Like

Rett over klokka 21 endret den til 18 grader. Hvis jeg husker riktig, så skrev noen tidligere at det var en sjekk per time. Så da virker det å være ok. Gir en tilbakemelding om noen dager :slight_smile:

1 Like